A tokiói értéktőzsde fő mutatója pénteken tovább emelkedett: még tartott a bíztatás, amelyet a piac a szerdán bejelentett kínai kamatcsökkentéstől és az EU 200 milliárd eurós költségvetési intézkedési tervétől kapott. Reménykedve a fontos külpiacok jobb gazdasági növekedésében, pénteken is drágultak az acél-, a gép- és az építőipari részvények, a kereskedőházak és a szállítmányozási cégek papírjai. Tartós hatást azonban nem jósolnak elemzők, hiszen a közvetlenül érdekelt sanghaji tőzsdén pénteken már lefelé tartó kiigazítás követte a csütörtöki, 6,57 százalékos ugrást. A tokiói tőzsdezárás felé a hongkongi Hang Seng mutató 2,2 százalékos nyereségben, a szöuli Kospi 0,9 százalékos nyereségben, a sanghaji összetett mutató 1,2 százalék körüli veszteségben volt a csütörtöki záróhoz képest. A tokiói tőzsdét kezdetben segítette a friss adat is arról, hogy októberben váratlanul csökkent a munkanélküliség Japánban, 3,7 százalékra a szeptemberi 4,0 százalékról. Utóbb azonban lelohasztotta a lelkesedést, fékezve a további nyereségeket, a másik, pénteken megjelent hivatalos adat arról, hogy a japán ipari termelés viszont meredeken csökkent októberben, a vártnál nagyobb hazai recessziót valószínűsítve. A 225 válogatott részvény Nikkei mutatója 138,88 pontos, azaz 1,66 százalékos nyereséggel 8512,27 ponton zárt, 44,39 százalékkal alacsonyabban az év véginél.
Az index ezen a héten 7,60 százalékot nyert - az e havi vesztesége 0,75 százalék -, a múlt héten 6,52 százalékot vesztett, az előző héten 1,41 százalékot vesztett. Októberben 23,83 százalékot vesztett. A harmadik negyedévben 16,48 százalékot csökkent, az első félévben 11,93 százalékot veszített az index. Tavaly 11,13 százalékot csökkent, négyévi nyereségsorozat után először volt éves vesztesége, ezzel tavaly a tokiói részvénypiac volt a legrosszabb a világ nagy értéktőzsdéi közül.
Jelentősen, de az elemzői várakozásoknál kisebb mértékben csökkentek decemberben a nagy amerikai autógyártók eladásai az Egyesült Államokban. Ennek köszönhetően a Ford árfolyama 4,9, a General Motorsé pedig 1,6 százalékkal emelkedett a New York-i értéktőzsdén. Az amerikai piacon tavaly decemberben 36, az év egészében pedig 18 százalékkal estek vissza az újautó-eladások 2007 azonos időszakához viszonyítva. Tavaly 13,2 millió új autót adtak el, ami a legalacsonyabb szintnek felel meg 1992 óta.
Decemberben 53 százalékkal, a 2008-as év egészét tekintve 30 százalékkal 1,45 millióra esett vissza az eladott Chryslerek száma. A legnagyobb autógyártó, a General Motors (GM) közel 222 ezer új autó értékesítéséről számolt be. Ez 31 százalékos visszaesést jelent a 2007. decemberi adathoz képest, de így is sokkal kedvezőbb az elemzők által várt 39,3 százaléknál. A Ford 32,4 százalékkal kevesebb új autót adott el tavaly decemberben, az év egészében pedig 20,7 százalékos csökkenést regisztrált.
Az amerikai autópiacon jelentős részesedéssel bíró japán cégek számára is kemény volt a december: a Toyota 37, a Honda 35, a Nissan pedig 31 százalékkal kevesebb autót adott el éves összehasonlításban. Decemberben 141 949, az év egészében pedig 2,22 millió (-16 százalék) autót adott el a piacvezető Toyota. (MTI)
Valamivel növelte már a nyitásban is 3 százalék fölötti emelkedését a BUX, az index dél után nem sokkal 3,7 százalékkal állt magasabban, mint az utolsó, december 31-i záróérték. A 452,5 pontos emelkedéssel 12 694 egységre kúszott fel a mutató.
A vezető részvények közül az OTP 3,5, a Mol 3,9, a Richter 4,9, a Magyar Telekom 3 százalékot emelkedett, de a Graphisoft kivételével valamennyi részvény pluszban van.
A nyersanyagárak emelkedése fellendítette az ágazat részvényeit az európai tőzsdéken, beleértve az energiaipar részvényeit is. Az amerikai részvénypiacok év eleji emelkedése az európai pénzügyi részvények drágulását támogatta.
A londoni tőzsde FTSE-100 indexe 2,9 százalékos emelkedéssel kezdte az évet 4561,79 pontig jutva. A frankfurti DAX-30 index kiemelkedően, 3,4 százalékkal 4973,07 pontra ugrott fel. Ritkaságszámba megy a párizsi CAC-40 vezető részvényindex 4,1 százalékot elért pénteki emelkedése. (MTI)