Bár a kínai központi bank szerint a gazdaság jó állapotban van, Kínának is fel kell készülnie a globális pénzügyi válságra. Csou Hsziaocsuan (Zhou Xiaochuan), a bank kormányzója parlament állandó bizottsága előtt vasárnap tartott beszámolójában közölte, hogy a központi bank tervet dolgoz ki arra az esetre, ha a bankok azonnali segítségre tartanának igényt.
Kína a tőkemozgás ellenőrzése és a konzervatívnak tartott banki gyakorlata miatt közvetlenül kevésbé van kitéve a globális pénzügyi válság hatásainak, közvetetten azonban igen. A harmadik negyedben a bruttó hazai termék növekedési üteme 9 százalékra lassult a második negyedévi 10,1 százaléktól, és a kormány ezért a múlt héten növekedést ösztönző intézkedéseket jelentett be.
A Kanton dél-kínai tartományban működő külföldi vállalatok szövetségének kimutatása szerint üzemek ezreit lesznek kénytelenek bezárni még az idén a külső piaci hatások, vagyis a piacok összeszűkülése és a gyártási költségek növekedése miatt. A tartományban működő 45 ezer exportra berendezkedett cégből 9 ezret számolhatnak fel januárig, és ez 2,7 millió ember, vagy még több állását is jelentheti a szövetség kimutatása szerint. (MTI)
A legnagyobb japán autógyártó, a Toyota November közepén újra megindítja a munkát három amerikai üzemében. A cég pénteki bejelentése szerint a Texas, Indiana és Alabama államokban működő gyárakban összeállított járműveket a közel-keleti, és latin-amerikai piacra szánják. De ennek ellenére tíz év óta először a Toyota eladásai is csökkenenek idén a globális gazdasági válság következtében.
A cég szóvivője szerint az újra megnyitott amerikai üzemekben évente 15 ezer Sequoia szabadidő-terepjárót akarnak gyártani a közel-keleti, míg további 150 Sequoia terepjárót és 1000 Tundra pickup-terepjárót szánnak a latin-amerikai exportra.
A legnagyobb japán autógyár augusztusban zárta be három amerikai üzemét, miután az Egyesült Államokban csökkent a kereslet az új járművek iránt. Az amerikai autógyárak termékeivel szemben a japán cég üzemanyag-takarékos járművei iránt korábban nagy volt a kereslet. A globális gazdasági válság következtében azonban szeptemberben 29.5 százalékkal csökkent a Toyota amerikai értékesítéseinek száma. (Független Hírügynökség)