Amerika ez alkalommal is lehúzta Nyugat-Európát: pénteken a rossz amerikai foglalkoztatási adat a mélybe küldte a Wall Street mutatóit és a vezető nyugat-európai tőzsdék fő indexei követték az amerikai tőzsdeindexeket. Elsősorban az energiaipari és a banki részvények szerepeltek rosszul. Árfolyamaik csökkenése nem egy esetben meghaladta az 5 százalékot. A legmegbízhatóbb európai részvények FTSEurofirst 300 indexe zárásra 4,2 százalékkal 792,3 pontra zuhant vissza.
London tőzsdéjének FTSE-100 mutatója a pénteket 2,74 százalékos csökkenéssel 4049,37 ponton zárta. Az olajipari és az energiaipari részvények nagy esését jól illusztrálta a BP Amoco jegyzésének 6,6 százalékos és a Cairn Energy 7,05 százalékos zuhanása. A banki papírok iránti befektetői bizalmatlanságot jól tükrözte a Barclays Bank árfolyamának 6,05 százalékos süllyedése. Még nagyobb, csaknem 8 százalékos eséssel zárt a BHP Billiton bányaipari papír, 7,9 százalékossal az Old Mutual biztosítói részvény.
Frankfurtban a DAX-30 index 4381,47 ponton végzett, kerek 4 százalékos eséssel csütörtökhöz képest. Itt a Bayer vegyipari részvény volt a nap vesztese (-8 százalék), de a járműipari papírok is 4 százalékot meghaladó mértékben gyengültek, a Volkswagen kivételével. Az E.ON energiaszolgáltató árfolyama 5,92 százalékkal ment le.
A párizsi tőzsde CAC-40 részvénymutatója 5,48 százalékot zuhant a nap végére, lefelé átlépve a 3 ezer pontot. Az index kosarában minden részvény árfolyama alaposan esett az Essilor kivételével. Különösen nagy lett az autóipari vállalati részvények vesztesége, például a Renault árfolyama 9,23 százalékkal ment le. (MTI)
Jelentősen, de az elemzői várakozásoknál kisebb mértékben csökkentek decemberben a nagy amerikai autógyártók eladásai az Egyesült Államokban. Ennek köszönhetően a Ford árfolyama 4,9, a General Motorsé pedig 1,6 százalékkal emelkedett a New York-i értéktőzsdén. Az amerikai piacon tavaly decemberben 36, az év egészében pedig 18 százalékkal estek vissza az újautó-eladások 2007 azonos időszakához viszonyítva. Tavaly 13,2 millió új autót adtak el, ami a legalacsonyabb szintnek felel meg 1992 óta.
Decemberben 53 százalékkal, a 2008-as év egészét tekintve 30 százalékkal 1,45 millióra esett vissza az eladott Chryslerek száma. A legnagyobb autógyártó, a General Motors (GM) közel 222 ezer új autó értékesítéséről számolt be. Ez 31 százalékos visszaesést jelent a 2007. decemberi adathoz képest, de így is sokkal kedvezőbb az elemzők által várt 39,3 százaléknál. A Ford 32,4 százalékkal kevesebb új autót adott el tavaly decemberben, az év egészében pedig 20,7 százalékos csökkenést regisztrált.
Az amerikai autópiacon jelentős részesedéssel bíró japán cégek számára is kemény volt a december: a Toyota 37, a Honda 35, a Nissan pedig 31 százalékkal kevesebb autót adott el éves összehasonlításban. Decemberben 141 949, az év egészében pedig 2,22 millió (-16 százalék) autót adott el a piacvezető Toyota. (MTI)
Valamivel növelte már a nyitásban is 3 százalék fölötti emelkedését a BUX, az index dél után nem sokkal 3,7 százalékkal állt magasabban, mint az utolsó, december 31-i záróérték. A 452,5 pontos emelkedéssel 12 694 egységre kúszott fel a mutató.
A vezető részvények közül az OTP 3,5, a Mol 3,9, a Richter 4,9, a Magyar Telekom 3 százalékot emelkedett, de a Graphisoft kivételével valamennyi részvény pluszban van.
A nyersanyagárak emelkedése fellendítette az ágazat részvényeit az európai tőzsdéken, beleértve az energiaipar részvényeit is. Az amerikai részvénypiacok év eleji emelkedése az európai pénzügyi részvények drágulását támogatta.
A londoni tőzsde FTSE-100 indexe 2,9 százalékos emelkedéssel kezdte az évet 4561,79 pontig jutva. A frankfurti DAX-30 index kiemelkedően, 3,4 százalékkal 4973,07 pontra ugrott fel. Ritkaságszámba megy a párizsi CAC-40 vezető részvényindex 4,1 százalékot elért pénteki emelkedése. (MTI)