Index Vakbarát Hírportál

Ingyen akku az elektromos autókhoz

2009. július 14., kedd 11:18 | aznap frissítve

Az elektromos autók akkumulátora a fejlesztő-forgalmazó tulajdonában lenne, a járműtulajdonosok pedig mérföldenként fizetnének a használatért: az új koncepció szerint a környezetbarát technológiával működtetett járművek így nem kerülnének többe, mint benzinnel hajtott társaik, és a működési költségük is alacsonyabb lehet.

Az elektromos autók aránya 86 százalékig is felszökhet az USA-ban a környezetbarát kis méretű járművek értékesítésén belül – írja a CNN Money. Ehhez azonban az kell, hogy a fogyasztóknak ne saját maguknak kelljen megvenniük az akkumulátorokat, derül ki a kaliforniai Berkeley egyetem legfrissebb felméréséből.

A kockázati tőkéből támogatott, elektromos autókat gyártó Better Place nevű cég versenytársaival egyszerre tervez megvalósítani egy olyan konstrukciót, amelyben mérföld-alapon számláznának az elektromos autók használóinak. A rendszer ahhoz hasonlóan működne, mint ahogy a mobiltelefon-használat, ott perc alapon, az autóknál kilométer alapon számláznának. Vagyis a fogyasztó megvenné az elektromos autót, a mostani modelleknél az ár jelentős részét kitevő akkumulátor azonban a Better Place tulajdonában maradna. A cég töltőállomásokat is üzemeltetne, valamint kicserélné az akkumulátorokat is a működési idő meghosszabbítása érdekében.

A fogyasztók számára a legnagyobb haszon abból származna, hogy ezen autók ára és működési költsége nagyjából hasonló lenne a benzinnel működő kocsikéhoz. A Renault-Nissan csoport már elkezdte az elektromos autók gyártását a Better Place számára. A Better Place szerint ez a rendszer pedig még olcsóbb is lenne, mint a benzines megoldás. A Berkeley elemzői szerint az akkumulátorok elkészítése és feltöltése alapján kalkulált mérföldönkénti költség – amelyben benne lenne a töltőrendszerek kiépítése – hasonló lenne, vagy talán kicsit kevesebbe kerülne, mint a benzines autók mérföldenkénti költsége. Ez azonban az olaj árának emelkedésétől is függ.

Egészségügyi haszon

A töltőrendszerek kiépítése több mint 320 milliárd dollárra fog rúgni az elkövetkező évtizedekben, mivel azonban a járművek által kibocsátott szennyezőanyag mennyisége csökkenne, az eddig ezáltal okozott megbetegedésekre fordított egészségügyi kiadások mérséklődhetnének akár 210 milliárd dollárral is, derül ki Thomas Becker közgazdász tanulmányából.

Izrael és Dánia próbálja ki először

A Palo Alto-i céget 2007 októberében alapította Shai Agassi a SAP AG technológia platformjának egykori elnöke, akit az amerikai Time magazin 2003-ban a világ húsz, 2009-ben a világ száz legbefolyásosabb embere közé választott. Az eredeti nevén Project Better Place-t az elektromos autók kifejlesztésén alapuló ’zöld-szállításhoz’ szükséges infrastruktúra megvalósítása érdekében hozták létre. Az első elektromosjármű-rendszert a Better Place Izraelben építi ki, további tesztország pedig Dánia és a Hawaii lesz kis méretűk miatt.

A szükséges elektromos áramot napkollektorokkal összegyűjtött napenergiából, valamint szélfarmokon termelt szélenergiából nyernék. Ennek érdekében Dánia és Izrael is olyan, az adózást érintő intézkedéseket hozott, amelyek adókedvezményekkel segítenék a nulla károsanyagot kibocsátó járművekkel kapcsolatos beruházásokat. 2010-ben kezdené el a rendszerek működtetését az egyes országokban a cég, a kereskedelmi forgalombahozatalt pedig 2012-től tervezik.

Rovatok