Az elektromos autók akkumulátora a fejlesztő-forgalmazó tulajdonában lenne, a járműtulajdonosok pedig mérföldenként fizetnének a használatért: az új koncepció szerint a környezetbarát technológiával működtetett járművek így nem kerülnének többe, mint benzinnel hajtott társaik, és a működési költségük is alacsonyabb lehet.
Az elektromos autók aránya 86 százalékig is felszökhet az USA-ban a környezetbarát kis méretű járművek értékesítésén belül – írja a CNN Money. Ehhez azonban az kell, hogy a fogyasztóknak ne saját maguknak kelljen megvenniük az akkumulátorokat, derül ki a kaliforniai Berkeley egyetem legfrissebb felméréséből.
A kockázati tőkéből támogatott, elektromos autókat gyártó Better Place nevű cég versenytársaival egyszerre tervez megvalósítani egy olyan konstrukciót, amelyben mérföld-alapon számláznának az elektromos autók használóinak. A rendszer ahhoz hasonlóan működne, mint ahogy a mobiltelefon-használat, ott perc alapon, az autóknál kilométer alapon számláznának. Vagyis a fogyasztó megvenné az elektromos autót, a mostani modelleknél az ár jelentős részét kitevő akkumulátor azonban a Better Place tulajdonában maradna. A cég töltőállomásokat is üzemeltetne, valamint kicserélné az akkumulátorokat is a működési idő meghosszabbítása érdekében.
A fogyasztók számára a legnagyobb haszon abból származna, hogy ezen autók ára és működési költsége nagyjából hasonló lenne a benzinnel működő kocsikéhoz. A Renault-Nissan csoport már elkezdte az elektromos autók gyártását a Better Place számára. A Better Place szerint ez a rendszer pedig még olcsóbb is lenne, mint a benzines megoldás. A Berkeley elemzői szerint az akkumulátorok elkészítése és feltöltése alapján kalkulált mérföldönkénti költség – amelyben benne lenne a töltőrendszerek kiépítése – hasonló lenne, vagy talán kicsit kevesebbe kerülne, mint a benzines autók mérföldenkénti költsége. Ez azonban az olaj árának emelkedésétől is függ.
A töltőrendszerek kiépítése több mint 320 milliárd dollárra fog rúgni az elkövetkező évtizedekben, mivel azonban a járművek által kibocsátott szennyezőanyag mennyisége csökkenne, az eddig ezáltal okozott megbetegedésekre fordított egészségügyi kiadások mérséklődhetnének akár 210 milliárd dollárral is, derül ki Thomas Becker közgazdász tanulmányából.
A Palo Alto-i céget 2007 októberében alapította Shai Agassi a SAP AG technológia platformjának egykori elnöke, akit az amerikai Time magazin 2003-ban a világ húsz, 2009-ben a világ száz legbefolyásosabb embere közé választott. Az eredeti nevén Project Better Place-t az elektromos autók kifejlesztésén alapuló ’zöld-szállításhoz’ szükséges infrastruktúra megvalósítása érdekében hozták létre. Az első elektromosjármű-rendszert a Better Place Izraelben építi ki, további tesztország pedig Dánia és a Hawaii lesz kis méretűk miatt.
A szükséges elektromos áramot napkollektorokkal összegyűjtött napenergiából, valamint szélfarmokon termelt szélenergiából nyernék. Ennek érdekében Dánia és Izrael is olyan, az adózást érintő intézkedéseket hozott, amelyek adókedvezményekkel segítenék a nulla károsanyagot kibocsátó járművekkel kapcsolatos beruházásokat. 2010-ben kezdené el a rendszerek működtetését az egyes országokban a cég, a kereskedelmi forgalombahozatalt pedig 2012-től tervezik.