Index Vakbarát Hírportál

Buffet tovább mélyíti a csokiháborút

2010. január 6., szerda 15:50

„A részvényes, aki igent mond az akvizícióra, egy olyan óriás tranzakcióra bólint rá, amelyről nem tudja mennyibe kerül és hogyan lesz kifizetve” – jelentette ki Warren Buffet keddi közleményében,amelyben kritizálja a Kraft élelmiszeripari konszern felvásárlási ajánlatát a brit Cadbury édesipari cégre. A világ második leggazdagabb embere szerint a Kraftnak nem szabadna alulárazott részvényeivel fizetnie a Cadburyért.

Warren Buffet kedden jelentette be, ellenzi, hogy amíg a Kraft részvényei alulértékeltek, a cég 370 millió dollár értékben törzsrészvényeket bocsásson ki a felvásárlás finanszírozásához. Buffet holdingcége, a Berkshire Hathaway138,3 millió részvénnyel, vagyis 9,4 százalékos részesedéssel a Kraft Foods (a világ második legnagyobb élelmiszeripari cége a Nestlé után) legnagyobb tulajdonosa. Tette Buffet mindezt azután pár órával, hogy Irene Rosenfeld, a Kraft vezérigagatója közölte: a Kraft 3,7 milliárd dollárért eladja a DiGiorno és a Tombston pizza márkákat svájci konkurensének, a Nestlének. A tranzakcióból befolyt teljes összeget pedig a Cadbury felvásárlására fordított 16,8 milliárdos összeg készpénzhányadának emelésére fordítják.

Buffet beszólt, estek a részvényárak

A legújabb ajánlat alapján a Cadbury részvényeit  a cég  742 pennire taksálja, a felvásárlási összeg készpénzhányada pedig 60 százalékra nőne. A Cadburyt azonban a készpénzhányad emelésének bejelentése sem hatotta meg, továbbra is alacsonynak tartják az ajánlatot.

A Cadbury részvények ára kedden 5,6 százalékkal esett Buffet bejelentése után előző napi záróértékéhez képest, majd késő délután már csak 3,4 százalékos volt a részvények értékvesztése. A Kraft részvényeinek ára (28,4 dollár) viszont ugyanezen a napon 97 centtel emelkedett.

Az ajánlat árát január 19-én véglegesítik, a Kraft részvényesei pedig február 2-án döntenek arról, hogy megszavazzák-e a cég ajánlatát.

Ambiciózus húzás

A Kraft vezérigazgatója 3 hónapos állóháború után, december 4-én formálisan is 16,8 milliárd dollárt ajánlott a csokicég részvényeiért. A Cadbury menedzsmentje december 14-én elutasította az ellenséges felvásárlási ajánlatot, mondván az alulértékeli az árbevétel- és profitnövekedés előtt álló Cadbury-t. A Kraft szeptember 7-e óta kerülgeti a brit céget, amire időközben az amerikai Hershey és az olasz Ferrero csoport is szemet vetett. Olyan hírek is szárnyra kaptak, hogy előbbi a Nestlével összeállva venné meg a Cadburyt, de ezt az információt a Hershey nem kommentálta.

Irene Rosenfeld vezérigazgatóságának legambiciózusabb húzására készül, miközben minden oldalról szorongatják, véli Roger Carr, a Cadbury elnöke. "A helyzet a Kraft mendzsmentjének gyengeségéről szól. Az ajánlatukat az egyik oldalról a legerősebb részvényes korlátozza, hogy elérje a felvásárlási össszeg részvényhányadának a csökkentését, a másik oldalról pedig a hitelminősítők az összeg készpénzhányadát próbálják limitálni."

A Wall Street Journal Europe ma reggeli elemzése szerint nem egyértelmű, hogy Buffett a Cadbury-ügylet ellen vagy mellette kardoskodik, bejelentésének célközönsége ugyanis a Cadbury részvényesei, akik február elején döntenek arról, hogy eladják-e papírjaikat a Kraftnak.

Pszichológiai hadviselés

Buffett arról nevezetes, hogy portfoliócégeinek „menedzsmentjébe fektet be” és szabad kezet ad a jól vezetett vállalatoknak. Ezért is elképzelhető, hogy megnyilvánulásával „rossz rendőrként” segíti Rosenfeld asszonyt, és szavai kijózaníthatják a magasabb vételárban reménykedő Cadbury-tulajdonosokat.

A magyar magáncégek eladásánál is jellemző a Kraft-háborúban alkalmazott pszichológiai hadviselés Préda István, a cégeladások és -felvásárlások szervezésére szakosodott MB Partners Zrt. vezetője szerint. A tárgyalásban erősebb vevő sokszor alacsonyabb vételárat és jobb szerződéses feltételeket érhet el, ha az agresszív és engedékeny stílust egyszerre alkalmazza a tárgyalás során. Ez a taktika azonban csak akkor hiteles, ha a szerepeket megosztják, így szükséges egy tekintéllyel bíró „hajthatatlan döntéshozó” bevonása, mely szerepet – mint a Kraft esetében – sokszor a háttérben „morgolódó” tulajdonos vállalja magára. Szerencsére, az ilyen manipulációk megfelelő taktikával és tapasztalattal az eladó részéről ellensúlyozhatók vagy hitelteleníthetők, mondta Préda István.

Rovatok