Index Vakbarát Hírportál

Több milliárd lesz a Toyota vesztesége

2010. február 9., kedd 10:09

A Toyota nemcsak presztizséből veszített az elmúlt hetekben, hanem jelentős gazdasági hátrányt is szenvedett. Részvényei harmadával estek, eladásai folyamatosan zuhannak, a veszteség kétmilliárd dollár lehet.

Hetekig nem szólalt meg a Toyota felső vezetése a visszahívások ügyében. Ez nem bizonyult jó stratégiának, a cég részvényei húsz százalékot estek a visszahívások bejelentése óta. Mikor a Toyota elnöke, Akio Toyoda – az alapító unokája – nyilvánosan bocsánatot kért, megállt az esés, sőt erősödött a részvényárfolyam. Az árfolyam kilencven dollár környékén járt még január közepén, február elejére hetven dollár környékére esett vissza. A veszteség így is több százmillió dollár lehet.

A Toyota január végén jelentette be, hogy 2,3 millió autót visszahívnak Észak-Amerikában, mert beragad a gázpedál. A hatóságok vizsgálata alapján legalább tizenkilenc haláleset történt a pedál beragadása miatt. Egy tanulmány szerint legalább 2262 Toyota- és Lexus-tulajdonos jelentett problémát, 815 balesetet okoztak a műszaki gondok, 341 sérülés történt és tizenkilenc haláleset.

A Rav4, a Corolla, a Matrix, az Avalon, a Highlander, a Tundra, a Sequoia és Camry modelleket érintette a probléma. Tavaly 4,3 millió autót hívott vissza a gyár, akkor is a szőnyeg alá ragadó gázpedállal volt a gond.

Később az említett típusok gyártását is felfüggesztették addig, amíg a problémás alkatrészeket kicserélik, egyes üzemekben teljesen leállt a termelés. Január végére kiderült, hogy Európában is nagyjából kétmillió járművet kell visszahívni, Magyarországon huszonkétezret.

A visszahívások nagyon érzékenyen érintették a világ legnagyobb autógyárát. A januári amerikai eladási adatokat összehasonlítva látható igazán a Toyota mélyrepülése. A két legnagyobb konkurens, a Ford és a General Motors kétszámjegyű növekedést könyvelhet el tavaly januárhoz képest, a Toyota azonban tízéves negatív rekordot állított fel. A Ford 25, a GM 14,1 százalékkal adott el több autót az idei első hónapban, a Toyota 15,8 százalékkal kevesebbet, mint tavaly.

Durva piaci következmények

A botrány miatt a japán gyártó részesedése 14,1 százalékra esett vissza az amerikai piacon, az egy évvel korábbi 17,9 százalékról. Ráadásul 1999 óta most fordult elő először, hogy százezernél kevesebb autót adtak el egy hónap alatt USA-ban. Mindez hirtelen jött, hiszen a gyár az utolsó negyedévét még nyereséggel zárta: 153,2 milliárd jenes adózott eredményt ért el a decemberrel zárult harmadik negyedévében az egy évvel korábbi, 164,6 milliárdos veszteség helyett.

Piaci elemzők szerint a Toyota-vevők egyelőre kivárnak. A problémák a gázpedállal igen érzékeny csapást mért a cégre, mert vevőik egyik legfontosabb szempontja pont a biztonság és a megbízhatóság volt. A Washington Post azonban továbbmegy ennél, szerintük az autógyártó mellett a független minősítőcégek presztízse is csorbát szenved. Az elmúlt években a Toyota modelljei nagyon magas pontszámokat kaptak a biztonsági teszteken. Mindez hozzájárult ahhoz, hogy a japán gyár egyre több autót adjon el, és megelőzve legnagyobb riválisát, a General Motorst, a világ legnagyobb vállalatává váljon.

A Toyota minden költséget átvállal, ami a néhány millió autónál sokmillió dollárt jelent. Ráadásul perek és büntetések sora vár a cégre. Floridában és Kaliforniában már be is nyújtottak kereseteket a cég ellen többmillió Toyota-tulajdonost képviselve, és ez valószínűleg csak a kezdet.

A Toyota saját számításai szerint a visszahívások okozta veszteség elérheti a kétmilliárd dollárt is. De még ennél is többet veszíthetnek, ha a mostani visszahívások aláássák az évtizedek alatt felépített imázst.

Rovatok