Index Vakbarát Hírportál

Véget ért a sztrájk a British Airwaysnél

2010. március 31., szerda 06:42

Négy nap után véget ért a brit légitársaság, a British Airways légikísérőinek a sztrájkja. A cég vezetése szerint a sztrájk eredménytelen volt, mert járataik 75 százalékát így is el tudták indítani. Ennek ellenére jövőre már béremelést adnának a légikísérőknek, akik azonban elbukhatják a munkaszerződésben nem rögzített kedvezményeiket.

Véget ért szerda hajnalban a British Airways légi utaskísérőinek négynapos sztrájkja, amelyet a légitársaság vezetője a munkabeszüntetést meghirdető szakszervezet szempontjából "kudarcnak" minősített. A BA 13 ezer légi utaskísérőjéből 12 ezret képviselő Unite szakszervezet egy héten belül a második sztrájkot szervezte. Az akció szombaton nulla órakor indult és szerdán nulla órakor ért véget. A sztrájksorozat bér-, létszám- és munkaszervezési viták miatt kezdődött.

A cég légi kiszolgáló személyzete az előző hétvégén is sztrájkolt, akkor három napig.

A sztrájkidőszak alatt a British Airways számos budapesti járatát törölték; kedden, az utolsó sztrájknapon a menetrendben szereplő három budapesti BA-járat egyike sem indult el Londonból.

Willie Walsh, a British Airways vezérigazgatója azonban a szakszervezetnek a sztrájk utolsó napján írt nyílt levelében azt írta, a Unite akciója nem tudta "földre kényszeríteni" a légtársaságot, a BA a sztrájknapokon is az utasok 75 százalékát eljuttatta célállomásukra, és az utaskísérők "jóval több mint 60 százaléka" felvette a munkát.

Walsh szerint ugyanakkor a cég nem akarja a viszály folytatódását, és méltányos megegyezésre törekszik. A vezérigazgató a Daily Mirror által közölt nyílt levélben ismét felajánlotta a sztrájksorozat előtt tett kompromisszumos bérjavaslatot, amely négy évre szól, és az első évre bérbefagyasztást, a továbbiakra pedig évi 3-4 százalékig terjedő fizetésemeléseket tartalmaz.

A munkajogi viszály előzményeként a súlyos anyagi gondokkal küszködő British Airways vezetése tavaly novemberben két évre befagyasztotta az utaskísérők bérét, háromezret közülük részmunkaidős foglalkoztatásra helyezett át, és csökkentette a hosszú távú járatok légi kiszolgáló személyzetének létszámát.

A szakszervezet szerint a cég ezzel munkaszerződéseket sértő módosításokat kényszerített az utaskísérői állományra, előzetes konzultáció nélkül. A vita az utóbbi időszakban még tovább is mélyült, mivel a Unite most már azt is követeli, hogy a BA állítsa vissza a sztrájkolóktól véglegesen megvont jelentős utazási kedvezményeket.

A minden BA-alkalmazottat megillető kedvezmények közé tartozik, hogy a munkatársak, valamint közvetlen családtagjaik - az alkalmazott hat hónapi munkaviszonya után - a teljes ár tíz százalékáért utazhatnak a British Airways bármelyik járatán, öt év munkaviszony után pedig évi egy, húsz év után évi két ingyenjegy jár bárhová a világon.

Mindez azonban nem része a munkaszerződéseknek, és a BA előre figyelmeztette utaskísérőit, hogy ha sztrájkolnak, véglegesen elveszítik minden kedvezményüket. Walsh nyílt levelében sem esett szó a kedvezmények visszaállításáról.

A sztrájk kényes helyzetbe hozta a tavaszi választásokra készülő munkáspárti brit kormányt is, mivel az igen népszerűtlen munkabeszüntetést szervező Unite szakszervezet a Labour legnagyobb intézményi támogatója. Az érdekképviselet az utóbbi három évben 11 millió fontot adományozott a pártnak.

Rovatok