A londoni Heathrow repülőteret üzemeltető cég ejtette bővítési terveit, miután az új brit kormánykoalíció kihátrált a beruházás mögül - a Greenpeace üdvözölte a döntést.
A bejelentéssel több évnyi vita végére került pont: a BAA nevű üzemeltető cég helyi lakossági és zöld szervezetekkel állt bírósági perekben a harmadik kifutópálya megépítése ügyében. A bővítéssel a már most is Európa legforgalmasabb repülőterének számító Heathrow kapacitása évi 450 ezer járatról 575 ezerre növekedett volna.
A BAA közlése szerint felfüggesztik a Londontól 80 kilométerre északra fekvő Stansted repülőtér bővítésére vonatkozó terveket is. A Skóciában és Angliában repülőtereket üzemeltető BAA a Grupo Ferrovial SA nevű spanyol cég vezette konzorcium tulajdona.
A Heathrow bővítésének lefújását üdvözölte többek között a Greenpeace. Csütörtöki közleményükben hangsúlyozzák: már a kezdetektől fogva azzal érveltek, hogy a harmadik kifutópálya megépítése "esztelen melléfogás olyan időkben, amikor éppenséggel a szén-dioxid-lábnyomunk csökkentésén kellene dolgoznunk".
A Greenpeace szerint a civil szervezetekből, helyi lakosokat tömörítő csoportokból és az érintett települések önkormányzataiból álló szövetség nagyszabású, több éven át húzódó tiltakozása ért most célba.
Stoll Barbara, a Greenpeace klíma és energia kampányfelelőse szerint a Heathrow bővítésének hatására közel annyival nőtt volna a repülésből származó szén-dioxid-kibocsátás, mint a 40 milliós Kenya teljes kibocsátása.
A Greenpeace szerint bár a repülőterek bővítésének trendje világszerte erősödik, a mostani sikeres fordulat sokat lendít az éghajlatváltozás elleni küzdelmen. "Végre igen magas szinten nyert elismerést az a tény, hogy a légi közlekedés különösen és aránytalan módon járul hozzá az ember okozta éghajlatváltozáshoz. Ez fontos figyelmeztetés a tervbe vett hazai repülőterek engedélyezői, és minden repülőgéppel közlekedő számára”- mondta Stoll.