Index Vakbarát Hírportál

Egyre kevesebben mennek tőzsdére

2012. augusztus 23., csütörtök 10:54

Világszinten lecsökkent a magántőke-hátterű elsődleges részvénykibocsátások (IPO) száma 2012 második negyedévében. Globálisan 25 cég összesen 5,3 milliárd dollár értékben bocsátott ki részvényt, ami 11 százalékos csökkenés az előző negyedévhez képest. Az Ernst and Young legfrissebb tanulmánya szerint a részvénykibocsátások többsége Amerikában történt, míg Európában mindössze egyetlen cég ment tőzsdére

A visszaesés ellenére az Ernst & Young tanulmánya szerint sok jel mutat arra, hogy több cég is tervez részvénykibocsátást a közeljövőben, azonban a Facebook vitatott eredményű, májusi részvénykibocsátása is rámutat arra, hogy a sikeres IPO kivitelezése komplex feladat. A kibocsátást megelőzően, a Facebook részvények jegyzési árának és számának túlzott megemelése, valamint a gyengülő üzleti eredményekre figyelmeztető előrejelzések mellett, a kibocsátás körüli technikai problémák is kulcsszerepet játszottak abban, hogy a közösségi portál 38 dolláron jegyzett részvényeinek értéke napokon belül 32 dollárra zuhant.

A tanulmány szerint a közösségi oldal példáján is jól látszik, egy eredményes részvénykibocsátásnál részletekig kell elemezni a vállalatot, majd pontosan tervezni a lépéseket, kalkulálva az esetleges külső tényezőkkel is. Az Ernst and Young útmutatója szerint a siker kulcselemei: a felkészülés minél korábbi megkezdése, a versenytársakat felülmúló eredmények elérése, a tőkebevonás különböző lehetőségeinek feltérképezése, a befektetők számára aggályos céges ügyek tisztázása, valamint már a kibocsátást megelőzően egy tőzsdén jegyzet vállalattól elvárt átláthatóságú működés.

A sikeres IPO kivitelezéséhez az első lépés egy hosszú távú üzleti terv és ütemterv elkészítése, írja a tanulmány. Sok tőzsdére készülő vállalat nem veszi elég komolyan a felkészülési idő rövidségét, pedig érdemes már az IPO előtt legalább egy évvel megfelelően eljárni a tőzsdén jegyzett vállalatnak, hogy megteremtse a bizalmat a befektetők részéről. Az elmúlt években az elsődleges részvénykibocsátást sikerrel vevő cégek általában viszonylag nagyméretű és erős alapokon álló, innovatív vállalatokból kerültek ki, amelyek egy erős márkanév alatt kiváló terméket vagy szolgáltatást nyújtottak. Az IPO-k során jól szereplő szervezetek kulcsfontosságúnak tartották, hogy a cég mögött hiteles vezetés, valamint fenntartható üzleti modell álljon.

A tőzsdei bevezetéskor a befektetők 60 százaléka a pénzügyi eredményeket veszi alapul, míg 40 százalékuk olyan szempontokat vesz figyelembe, mint a cég stratégiája, a vezetés összetétele, illetve a márkanév. Egy vállalatnak érdemes többféle lehetőséget megvizsgálnia a tőkebevonáshoz, és hangsúlyt kell helyeznie olyan részvénykibocsátás előtti tranzakciók lebonyolítására, amelyekkel képes a cég értékét maximalizálni. Ilyen lehet például az adósság-finanszírozás, vagy az újrafinanszírozás. A befektetők bizalmának megtartásához külön figyelmet kell fordítani a vállalaton belül szabályozásokra, a szervezeti átvilágításra és számviteli ellenőrzésekre.

Rovatok