Egy amerikai kutató becslése szerint az Irak elleni háború költsége 30-50 milliárd dollár lehet, amely évente további 5-20 milliárd dollárral növekedhet a háború utáni amerikai megszállás miatt. Az amerikai gazdaság és az egész világ is súlyos recesszióba süllyedhet azonban, ha Szaddam Husszeinnek sikerülne megrongálnia az arab országok olajvezetékeit: ebben az esetben az olaj ára akár 50 dollárra is emelkedhet.
Irak elzárhatja a vezetékeket |
Naponta 75 millió hordó olaj
Irak jelenleg az Egyesül Államok ötödik legnagyobb olajszállítója és emellett az olajtermelő országok egy részét tömörítő OPEC tagállama, amely szervezet a világ olajtermelésének 40 százalékát adja és a Föld olajkészletének több mint háromnegyede felett őrködik. A világ naponta 75 millió hordó olajt használ fel, egy Irak elleni háború tehát a szakértők szerint mindenképpen zavarral okozna a világ olajellátásában.
Más elemzők úgy vélik: a világ 2002-ben jelentősen különbözik az 1991-estől, mivel most sokkal több olajt importálnak Latin-Amerikából, Kanadából, Oroszországból és más régiókból az Egyesült Államokba, ami egy háború olajárakra mért hatását röviddé és fájdalommentessé teheti. Emellett, amennyiben az USA megnyeri a háborút és egy Amerika-barát kormányzat áll Irak élére, az Egyesült Államoknak még a korábbinál is nagyobb ráhatása lehet a világ olajtermelésére.
Tízmilliárdokba kerülhet a háború
Michael O'Hanlon, a Brookings Institution kutatójának számítása szerint az Irak elleni háború egyszeri költsége 30-50 milliárd dollár lehet, és évente további 5-20 milliárd dollárba kerülhet a háború utáni amerikai megszállás. A kormányzati költségek azonban a bruttó hazai termék (GDP) gyorsabb növekedéséhez járulnak hozzá.
Nem lesz könnyű győzelem |
Arra sincsen garancia, hogy a győzelem könnyű lesz. A győzelem ebben az esetben ugyanis annyit jelenthet, hogy Szaddam Husszeint elfogják vagy megölik - írja a CNN. A győzelemhez nem lesz elég bombákat szórni, hanem valószínűleg nagyszámú szárazföldi csapatokra is szükség lesz. Az amerikai áldozatok várhatóan magas száma hatással lehet az amerikai fogyasztói bizalomra is.
CNN effektus
Az olajárak okozta közvetlen hatás mellett egy közvetett hatás is érvényesülhet, ahogy a kuvaiti háború idején is. A fogyasztók - ők képviselik az amerikai gazdaság költéseinek kétharmadát - 1991-ben a tévék előtt ültek, ahelyett hogy a vásárlóközpontokban költötték volna a pénzüket.