Magyar találmányok a rákkutatásban

2012. március 1., csütörtök 14:29 | tizenkét éve frissítve

A korábbi években történtek olyan magyar felfedezések, melyek hozzájárultak a daganatos betegségek gyógyításához. Mely találmányok követhetik a daganatgyógyászat rögös útján a múlt felfedezéseit?

Hazánk kiválóságai komoly teljesítményekkel segítették a világ fejlődését. Elég csak Asbóth Oszkár helikopterére, Gábor Dénes holográfiájára vagy Szent-Györgyi Albert C-vitaminjára gondolnunk.

Az orvostudomány területét érintő felfedezések hatalmas léptekkel haladnak előre, ennek ellenére ma is rengeteg megválaszolatlan kérdés áll előttünk, melyeket világszerte elhivatott orvosok, kutatók próbálnak megválaszolni. E tudományág egyik kiemelten fontos területe a rákkutatás, mely az elmúlt évtizedekben hatalmas fejlődésen ment keresztül, azonban bőven akadnak még megoldatlan problémák.

A korábbi években, évtizedekben magyar kutatók által is történtek olyan felfedezések, melyek nagymértékben hozzájárultak a daganatos betegségek kezeléséhez, illetve olyan új irányba mutatnak, melyről azelőtt még nem rendelkeztek ismeretekkel vagy nem gondolták járható útnak e betegség kapcsán.

Egyik ilyen magyar találmány a dr. Béres József által 1972-ben megalkotott Béres csepp, mely a mai napig megtalálható a patikák polcain. A Béres csepp egy olyan immunrendszert erősítő készítmény, mely az ember természetes ellenállóképességének helyreállításán keresztül fejti ki jótékony hatását. Szintén magyar kutató nevéhez, prof. Szász Andráséhoz fűződik egy alternatív daganatkezelési módszer, a hipertermiás kezelés megalkotása. Lényege, hogy magas hőmérsékleten elpusztulhatnak bizonyos tumorsejtek. Magyarországon jelenleg a lokális hipertermiás kezelés engedélyezett, a teljestest hipertermia még kísérleti stádiumban van.

A jelenleg is zajló kutatási irányzatok egyik legígéretesebbje a dr. Somlyai Gábor biológus által kifejlesztett deutériumdepléciós eljárás. A kilencvenes évek elején indultak azok a kísérletek, amelyek a természetben megtalálható deutérium (hidrogén egyik izotópja) biológiai szerepét vizsgálták. A kísérletek során arra a kérdésre keresték a választ, hogy az élő szervezetben megtalálható deutérium milyen szerepet tölt be a sejtosztódás szabályozásában, milyen hatással van a sejtek, az élő szervezetek élettani folyamataira. A vizsgálatok azt igazolták, hogy a sejtek érzékelik a D-koncentráció csökkenését, ami jelentős változásokat idéz elő, emiatt számos biokémiai folyamat másként zajlik le bennük. Az egészséges és a daganatsejtek tulajdonságai között jelentős átfedés figyelhető meg. A D-megvonás szelektív daganatellenes hatása arra vezethető vissza, hogy a szervezetben bekövetkező D-koncentráció-csökkenésre az egészséges sejtek adekvát módon tudnak reagálni, míg a hibás genetikai állománnyal, módosult anyagcserével rendelkező daganatsejtek nem képesek erre, vagy az alkalmazkodási folyamat esetükben hosszabb időt vesz igénybe.

Az eredmények alapján a deutériummegvonás a tumorok széles spektrumánál sikerrel alkalmazható, mivel a kutatások során egy olyan, eddig ismeretlen szubmolekuláris szabályozási rendszert fedeztek fel, amelyen keresztül befolyásolni lehet a daganatos sejtek anyagcseréjét, szabályozási rendszerét, előidézve a daganatos sejtek pusztulását. A deutériummegvonás alkalmazásával új, hatékony onkoterápiás eszköz állhat rendelkezésre a közeljövőben, javítva a daganatos betegek túlélési esélyeit.