Index Vakbarát Hírportál

Japán expresszvonat, magyar fékkel

2016. szeptember 30., péntek 13:51 | nyolc éve frissítve

Magyar mérnökök fékezték meg a japán vasút óránként 360 kilométeres csúcssebességgel száguldó Shinkansen szuperexpresszét. A Knorr-Bremse szakembereinek csapata Budapesten másoknak is megtanítaná, hogyan kell ezt csinálni.

Fehér kesztyűs munka a japán mozdonyvezetőké. A Shinkansen repülőgépeket idéző pilótafülkéjébe bepillantó szerencsések ámulnak, amikor az előírásos öltözékben dolgozó masiniszta két apró kar mozgatásával lendületbe hozza, majd megállítja a Japan Railways (JR) szupervonatát. Álmélkodásra azonban az adhat igazán okot, ha tudjuk: a 350 utasát legendás pontossággal szállító, félezer tonnás szerelvény biztonságos közlekedtetése elképzelhetetlen szoftver elektronika és mérnökök egész serege, köztük a magyar Knorr-Bremse Rail Systems Budapest (KB Budapest) szakembereinek munkája nélkül.

 Nem munka, ez szenvedély

– pontosít Dr. Kovács Attila a KB Budapest vezető fejlesztőmérnöke és mosolyogva nézi, amikor kollégái az Innotrans kiállításon kalauzkulcsokkal nyitogatják a bemutatkozó szerelvények általuk fejlesztett alkatrészeit rejtő fedlapokat.

Ami az utasok számára láthatatlan, világszerte az utazók milliárdjainak biztonságát garantálja. Ezek olyan elektronikák, szoftverek, algoritmusok, amelyek a Budapesten dolgozó kutató- és fejlesztőmérnökök munkájának eredményei. Aki ide mérnökként belép annak egy nemzetközi világ tárul fel

- teszi hozzá Isóczki Attila, a szoftverfejlesztő mérnökcsapat vezetője.

Nyolc és fél kilométer – ekkora távolságra van szüksége a JR Shinkansen vonatainak, hogy 360 kilométeres tempóról vészfékezéssel megálljanak. Ahhoz, hogy egy ilyen megállás a nyári forróságban, esőben, hóban, alagútban vagy egy viadukton is biztonságos legyen, a KB Budapest mérnökei adták a szakmai tudást.

A világ piacvezető vasúti szerelvény- és haszongépjármű-fékrendszer gyártó cégének budapesti központjában félezer mérnök, 1300 szakember dolgozik a jövő csúcstechnológiás megoldásain. Az olyan rendszereken, amelyek révén az Egyesült Államok transzkontinentális vasútvonalain közlekedő több ezer tonnás tehervonatok éppen úgy képesek biztonságosan megállni, mint az Indiában gyakran méteres vízben zakatoló szerelvények.

A laikus számára talán boszorkánykonyhát idéző, termékeivel 17 országban jelen lévő magyar szellemi műhely nem megközelíthetetlen. A KB Budapest saját rendezvényein, a felsőoktatási intézmények állásbörzéin tárja a jövő mérnökei elé 46 ezer négyzetméteres termelési egysége és fejlesztő központja változatos munkáját, és azt, milyen karrierlehetőségeket tartogat, egy a világ 30 országában 25 ezer főt foglalkoztató, 2015-ben hatmilliárd euró árbevételt elérő nemzetközi cég csapatához tartozni.

A KB Budapestnél vallják: az elérhető legmagasabb technológiai háttér mellett folyó munkájukba bekapcsolódó pályakezdő szakemberek előtt megnyílik ez a különleges világ. A 110 éves múltra visszatekintő Knorr-Bremse ugyanis az egész világ számára, hosszútávon gondolkodva fejleszti termékeit. Annyira, hogy bár a Shinkansen expresszvonatok fékeinek elvárt élettartama is „csak” 15 év, gyártójuk 30 évre tervezett.

Csatlakozz Te is!

Rovatok