Azt tudjuk, hogy a magyarok a világon mindenütt ott vannak, ahogy az olyan ötleteik is, mint a Rubik-kocka vagy a golyóstoll. Az kevésbé ismert, hogy budapesti gyártósorról látjuk el a világ legjobb, és legextrémebb körülményei között közlekedő vonatait fékrendszerekkel. A Knorr-Bremse Rail Systems Budapestnél a műszakvezető és a szakmunkás hétfőn a Japánban, kedden pedig a Franciaországban futó vonatokhoz készülő fékrendszereken dolgozik és ki tudja, mit hoz még a hét.
Azt a világon mindenki tudja, hogy mi az a Rubik-kocka (eredeti nevén bűvös kocka), és azt is sokan, hogy egy magyar feltaláló, Rubik Ernő ötlete. A golyóstollat talán a világon már kevesebben kötik feltalálójához, Bíró Lászlóhoz. Azt valószínűleg még kevesebben hallották, hogy napjainkban magyar szakemberek járulnak hozzá a világ legjobb vasúti fékeinek sikeréhez Budapesten, ahol a Knorr-Bremse Rail Systems Budapest (KB Budapest) révén a vasúti fékrendszerek gyártásában teszik le nap mint nap a névjegyüket a magyarok.
Lóderer Pál magyarként is büszke lehet a japán Shinkansenre. A KB Budapest műszakvezetője azonban már azt is atyai elégedettséggel szemléli, amikor a MÁV Stadler Flirt motorvonatainak valamelyike megáll az állomáson. Hiszen a nemzeti vasút legkorszerűbb járművei közé tartozó svájci szerelvényeket éppen úgy az ő, és munkatársai keze alól kikerült fékberendezések állítják meg, mint a világhírű távol-keleti szuperexpresszeket, vagy az USA-ban futó transzkontinentális vonatokat. De a MÁV IC+ néven fejlesztett intercity kocsijainak forgóvázaiban is a magyar cég fékjei dolgoznak.
A KB Budapest a vasúti fékberendezések termékfejlesztésének és gyártásának folyamataival foglalkozó 1400 szakembernek ad munkát, illetve biztosít karrier lehetőséget. Lóderer Pál felesége például kompresszorokat szerel a társaságnál, és most továbbképzésre jár. Ha levizsgázott, kezelheti majd a hatalmas szerelőcsarnok felett dolgozó híddarut is, amellyel akár több száz kg-os vasúti részegységeket is mozgathat.
Az első benyomás mindig meghatározó. És bár Antal István rendszerető embernek tartja magát, ha munkahelyéről kérdezik, évek múltán is a patikatisztaság jut eszébe elsőként. Ismerőse bátorításának engedve 2013-ban adta be jelentkezését a KB Budapesthez és úgy tartja: olyan helyre szerződött, ahol egy ambiciózus szakmunkás előtt nyitva az előrejutás lehetősége.
Számára már az is felért egy meglepetéssel, hogy belépése után Münchenbe küldték tanulni. Kezdetben légszárító rendszereket, kompresszorokat szerelt, majd a továbbképzések elvégzése után szerelőből műszakfelelőssé lépett elő. Mindez nagyobb felelősséggel és kiemelt fizetéssel is jár. Na meg azzal is, hogy már csak mosolyog, amikor valaki rácsodálkozik a KB Budapestnél általános tisztaságra. Azt mondja: bár cégüknél a padlóról akár enni is lehetne, egy kenyérmorzsát leejteni igazi technológiai szabálysértésnek számítana. A vonatok fékberendezései ugyanis, akár nagy sebességű szuperexpresszekre, akár „csak” óránként 160 kilométeres sebességre képes elővárosi motorvonatokra kerülnek, a Forma 1-es versenyautók fékjeihez hasonlóan megkövetelik a szigorú előírások maradéktalan betartását.
A KB Budapest munkatársai ezzel együtt nem csak a versenyképes fizetésnek, a karrierlehetőségeknek, vagy éppen a szakmai sikereknek örülnek. Mindez fontos, de sokat számít az is, hogy a vasúti fékeket harminc évre tervező cégük munkatársaiban is hosszútávon gondolkodik.