Negyedik éve letaszíthatatlan a ŠKODA a Rally Világbajnokság trónjáról.
2015 óta zsinórban negyedszer hozta el a ŠKODA csapata a FIA Rally Világbajnokság WRC 2 kategóriájának bajnoki címét. Sőt, idén a ŠKODA Motorsport versenyzői állhattak a dobogó mindhárom fokán. Jan Kopecký (CZE), Pontus Tidemand (SWE) és a csodagyereknek tartott Kalle Rovanperä (FIN) szerezték meg az első három helyet összesítésben a négy kontinensen versengő mezőnyből.
De nem csak a világbajnoki futamokat dominálták idén a ŠKODA FABIA R5 pilótái: 60 országban álltak rajthoz nemzeti és nemzetközi bajnokságokban és nem kevesebb, mint 598 győzelemmel fejezték be a szezont. Ezzel 2018 lett messze a legsikeresebb éve a cseh márka autósport történelmének.
Pedig volt mit túlszárnyalni, hiszen a ŠKODA nem az utóbbi években jelent meg az autó- és motorversenyek mezőnyében. A versengés az első ŠKODA járművek megalkotásával egy időben vette kezdetét, az akkor még az alapítók nevét viselő L&K (Laurin&Klement) márka életében. 1901-ben Narcis Podsedníček állt rajthoz először egy L&K motorkerékpárral a Párizs-Berlin versenyen, majd miután az első L&K autó, a Voiturette A modell 1905-ben legördült a gyártósorról, megjelentek a legrangosabb európai autóversenyek rajtlistáján is. A csapat első, semmeringi győzelmére 1908-ig kellett várni, de nem sokkal később, az osztrák alpesi futamon elért öt egymást követő győzelem alapozta meg a ŠKODA mai napig tartó versenyzői hagyományát.
Mi sem mutatja jobban, milyen régóta fontos szereplője az autómárka a rally történelmének, mint egy sikeres ŠKODA dinasztia. A második szezonjában két futamgyőzelmet szerző – végül a világbajnokság harmadik helyéig felkapaszkodó – még mindig csak 18 éves, „friss jogsis” Kalle Rovanperä édesapja is világbajnoki verseny győztes pilóta volt a WRC fő kategóriájában. Míg Kalle már az új R5-tel, Harri Rovanperä a Red Bull és a ŠKODA közös versenyzőjeként – egy FABIA WRC modellel hagyott mindenkit a háta mögött.
Az L&K-ból ŠKODA lett, a Voiturette A-ból FABIA R5, a 7 lóerőből pedig 275. Három dolog viszont 117 év alatt sem változott: a lelkesedés, a kitartás és a versenyszellem. Így lett a több, mint 598 nap alatt befutó első győzelemből évi 598 győzelem, és ezért lesz a ŠKODA Motorsport még 117 évig aktív szereplője a világ rally életének. Legalább 117 évig.