A Mai Manó Ház ismét egy világhírű alkotóval ismerteti meg a magyar közönséget; az Érzelmes utazás Nobuyoshi Araki, a japán fotográfus életművét mutatja be.
Nobuyoshi Araki fotóin minden gondolat, személyiség és cselekvés az életben újra és újra komplex íveket húz, melyben az igazság és a hazugság egyszerre van jelen, és ez a fényképezőgépen keresztül kapcsolódik a külvilághoz. Amikor egy egész élet áramlik az exponáló gombot megnyomó ujjból a keresőbe, a valóság fény által megérintett körvonala egyszerű látványból látványossággá válik. Ezért is személyes fotók Araki fotói.
Személyes fotókat készítő fényképészként tett hitvallása, mely az Érzelmes utazással vette kezdetét, egyértelműen túlmutat minden addig látott személyes fotón (családi- vagy emlékfotón). A japán fotóművészet egyik alappillére egyfajta személyes és sokszínű szubjektivitás, mely nagy hatást gyakorolt és egyben bátorságot adott a fiatalabb generációknak arra, hogy nyilvánosságra hozzanak olyan fotókat, melyeken saját környezetüket ábrázolják.
Japánban a fényképezés csak az 1980-as évek végén vált elismert művészetté, a fotóművészetre specializálódott múzeumok és galériák megjelenésével. Abban az időben Nobuyoshi Araki fényképészeti hírneve csupán erotikus alkotásaira korlátozódott, az általa nagy számban készített kísérleti fényképeket és ösztönös koncepciójú felvételeket (ezeket ő maga „ujjából kirázott ötleteknek” nevezi) csak a fényképészet világában jártas szerkesztők és kurátorok értékelték. Az 1980-as évek második felében kialakult buborékgazdaság végnapjait élték Japánban. Általános volt, hogy a költségvetésből tetemes összegeket költenek kultúrára: a nagy cégek reklám- és hirdetési költségei az egekbe rúgtak, a nagy áruházak múzeumokat alapítottak. A kor nagy kedvenceivé azok a divat- és reklámfotósok váltak, akiket a médiából ismert a közönség. Araki, aki önmagát elsősorban művésznek tekintette, kivételnek számított. Avantgárd munkamódszerei és önkifejezése, eredeti megjelenése és viselkedése kimagasló hírnevet szerzett számára. Araki diadalmenete a 2000-es években sem torpant meg. Fényképeiből több országban rangos magazinok állítottak össze különszámokat, a művészt a világ minden tájáról látogatták meg kurátorok és riporterek, könyvei egyre-másra jelennek meg külföldön.
Araki 2020-ban tölti be 80. életévét, így nyilatkozott: „Ahogy megöregszik és egyre többet fényképez az ember, annál jobbak lesznek a fényképei.” Ahogy egyre több tapasztalatot szerzünk, lelki szemeink is egyre tágabbra nyílnak. Legújabb műveiből érezhető az egyre növekvő életenergia, mely a halál egyre közelebbi, egyre erősebb jelenlétéből születik.
Nobuyoshi Araki kiállítása január 19-ig látogatható.
AJÁNDÉKOZZON EGÉSZ ÉVRE SZÓLÓ BELÉPŐKÁRTYÁT A MAI MANÓ HÁZBA!
Ahogy az elmúlt években, idén is kapható a Mai Manó Ház névre szóló, éves belépőkártyája, mellyel 2020-ben az összes kiállításunk megtekinthető. Jövőre is érdemes lesz ellátogatni hozzánk, hiszen Moholy-Nagy László, Erik Kessels és Nobuyoshi Araki munkái után 2020-ban is a fotográfia legizgalmasabb nemzetközi alkotóit hozzuk el a Mai Manó Házba.
Január végén nyíló Egy álom anatómiája című kiállításunk a német származású alkotó, Katharina Roters jereváni, brutalista építészeti fotográfiáit mutatja be többek között, a művész korábbi fotósorozataihoz hasonló módon, igen nagy érzékenységgel és tökéletes mértani precizitással. Katharina Roters Hungarian Cubes (Magyar kockák) című könyvét 2014-ben a Német Építészeti Múzeum (DAM) és a Frankfurti Könyvvásár Építészeti Könyv Díjával (DAM Architectural Book Award) tüntették ki. A kötet a hatvanas-hetvenes években épült magyarországi vidéki családi házak, a Kádár-kockának is nevezett épületek díszítőművészetét mutatta be.
Az éves belépőkártya mellett, egyszeri alkalomra szóló belépőjegyet is ajándékozhat családjának, barátainak, vagy éppen saját magának. Az éves belépőkártya és az egyszeri alkalomra szóló belépőjegy megvásárolható a Mai Manó Ház könyvesboltjában.