Index Vakbarát Hírportál

Vadonatúj műsorral tér vissza a színpadra Kolonits Klára

Magyar Állami Operaház

2021. április 21., szerda 16:57

Koronavírust követően készül koncertre a Kossuth-díjas koloratúrszoprán

A szakma és a közönség által egyaránt nagyra becsült operaénekes olasz és francia bravúráriákkal tér vissza a Magyar Állami Operaház április 24-i online közvetítésében. Az Opera Otthonra felületén 20:00 órától látható esthez a járványhelyzet számos buktatóján át vezetett az út, de a férje és művésztársai segítségével megvalósuló program nem csak a közönségnek tartogat ritkán hallható csemegéket, az előadó számára is fontos mérföldkőnek számít.

A Magyar Állami Operaház újkeletű hagyományai közé tartozik, hogy Kossuth-díjjal kitüntetett énekesei számára a következő évadban egy önálló gálaest megrendezésével kedveskedik, amely programjának összeállításakor a művész szabad kezet kap. Mivel Kolonits Klára tavaly március 15-én, már az első járványügyi korlátozások bevezetését követően részesült az elismerésben, a kezdetektől tudta, nem lesz könnyű dolga. – A fellépések, a folyamatos terhelés elmaradásával ugyanis az énekesek hasonló helyzetben találták magukat, mint az edzések és versenyek nélkül maradt sportolók. – A Facebook-oldalamon 77 alkalommal csináltunk EstiDalPostát a férjemmel, a dalok azonban nem jelentenek akkora fizikai terhelést, mint egy operaszerep – mondja az énekesnő. – Kijöttünk a gyakorlatból, a bravúrénekléssel kapcsolatos képességeket viszont folyamatosan fejleszteni kell. – Az immár Kossuth- és Liszt-díjas koloratúrszoprán így hát magának is új kihívásokat állított, mikor többségében vadonatúj betanulásokból válogatta műsorát a számára is különleges alkalomra. – Bár bravúráriákat válogattam, mégsem sportmutatványra készülök, a hangsúlyt itt most a lírai, a drámai, szenvedélyes interpretációra helyezem, ezek a darabok ugyanis önmagukban is páratlan zenei értéket képviselnek.

Bár 19 század operáit nagyrészt dramaturgiájában és zeneiségében is meghaladták idővel a későbbi korok szerzői, ezzel együtt az olasz bel canto és az itthon többnyire háttérbe szorult francia nagyopera szerzői számos méltatlanul elfeledett részlettel gazdagította az operairodalmat, amelyek újrafelfedezése a 20. század második fele óta tart. Az ilyen kincsek közé tartozik Donizetti Lucrezia Borgia című operájából a címszereplő – Com’e bello című áriája, amiben a hősnő eltitkolt fiát csodálja, vagy Meyerbeer Az észak csillaga című operájából a C'est bien lui című Magyarországon ebben a formában még soha elő nem adott részlet, amiben a címszereplő bátor parasztlány, Katalin szerelmében felismeri I. Pétert, minden oroszok cárját.

Az est két vendégművésze, Schöck Atala és Brickner Szabolcs, mindketten szintén jelentős nemzetközi sikereket is a magukénak tudhatnak, és ugyancsak régi kedves művészpartnerei az est főszereplőjének. Saját áriáik mellett Schöck Atala egy csaknem negyedórás részletben lesz Kolonits Klára partnere Rossini Semiramis című operájából, amiben a babiloni királynőt szeretett hős hadvezére azzal szembesíti, hogy ő valójában a rég elveszett fia, míg Brickner Szabolccsal közösen Massenet Manonjából a francia operairodalom talán legérzelmesebb duettjét hallgathatja meg a közönség, melyben a szerelmi csalódását papként feledni kívánó des Grieux és a hűtlenségéért vezeklő hősnő érzelmei csapnak össze.

A hangverseny létrejöttét a járványhelyzet minden lehetséges módon akadályozta: az egészségügyi óvintézkedésekkel összefüggésben előbb a koncert dátuma csúszott, majd a szimfonikus zenekari kíséret vált megvalósíthatatlanná, végül a COVID-betegség az est főszereplőjét is megtámadta, aki azonban szerencsésen felépült és gondos és körültekintő felkészülés eredményeképp áll szombaton a közönség elé. A zenekart Kolonits Klára férje, Dinyés Dániel karmester, zeneszerző, a Szegedi Nemzeti Színház új zeneigazgatója helyettesíti zongorán, aki feleségével az elmúlt húsz évben megszámlálhatatlan operabeavatót, szimfonikus és kamarakoncertet adott, és túl vannak már két közös lemezen is. Az összeszokottság a kihívásokkal teli műsor előadásában is nagy biztonságot ad Kolonits Klárának, akivel – mint Dinyés Dániel fogalmaz – nem a végső produkciót gyakorolják be, hanem a művekben lévő lehetőségeket veszik sorra, a koncerten pedig ezekből születik meg egy aktuális és érvényes értelmezés. A kíséretről zongorista-zeneszerző elmondta, a legfőbb feladatot számára a zenekari hangzás megteremtése jelentette, mivel a zongorára írt átdolgozások nem minden részletét bontják ki az eredeti műveknek.

Több hónapnyi kihagyás után a közönségükkel kapcsolatot kereső művészek számára kiemelkedő jelentőséggel bír a szombat esti produkció. Mindannyian abban bíznak, hogy míg a személyes találkozásra nem nyílik újra alkalom, a fellépésüket a közönségük a virtuális térben is örömmel fogadja majd.

Műsor és jegyvásárlás: https://www.opera.hu/hu/olasz-es-francia-operacsemegek-kolonits-klara-online-ariaestjen/

Rovatok