A globális konténerhiány okozta gazdasági károkat tovább fokozta a Suezi-csatornában megrekedt Ever Given szállítóhajó esete. A hatalmas tanker és az általa feltartott további 450 hajó vesztegelése az Allianz biztosítótársaság becslése szerint heti 6-10 milliárd dollár veszteséget jelent világszinten a gazdaságnak, amit mi is érezhetünk.
Az elmúlt másfél évben a koronavírus okozta súlyos konténerhiány a szállítmányozásra, az áruházláncok működésére, az alapanyagok beszerzésére, és az élelmiszer kereskedelemre is kihatott. Mivel számtalan rakodómunkást küldtek kényszerszabadságra, vagy rúgtak ki az állásából, a szállítmányozással foglalkozó cégeknek szembe kellett nézniük egy komoly munkaerőhiánnyal. Ezt tetőzte, hogy a harmadik hullám következtében még többen megfertőződtek, ezért rengeteg beszállító kénytelen volt átmenetileg bezárni.
A konténerszállítási díjak több, mint ötszörösére emelkedtek tavaly november óta, és a kapacitáshiány miatt az sem biztos, hogy ezen a díjon egyáltalán megoldható a szállítás.
- árulta el Bakonyi Ádám, a Speed Line s.r.o nemzetközi fuvarozó cég logisztikai munkatársa. A súlyos áremelkedést és a konténerhiányt tovább rontotta a Suezi-csatornát eltorlaszoló hajó esete, melynek hatásait biztosan hónapokig érezheti még a gazdaság.
Bár az Ever Givent sikerült kiszabadítani, a helyzet nem fog egy csapásra megoldódni, mivel a csatornában veszteglő többszáz hajót nem egy hét lerakodni. Nagy Gábor, a Szerszamkell.hu barkácsáruház ügyvezetője két hónapos csúszásról számolt be a szállítmányozásban:
A medence, és strandcikkek szokásosan március-áprilisban érkeznek. Ez most várhatóan június elejére tolódik, ami már a szezon közepe.
Jelenleg több szezonális termék hiányzik a boltok polcairól, és amit be lehet szerezni, annak is jelentősen nőtt az ára. Aki pl. biciklit szeretne venni - mert itt a jó idő és kezdődik a bicikli-szezon - annak esélyes, hogy 2022-ig várnia kell, de ugyanez igaz a különböző műszaki cikkekre is. A jobb laptopokat már tavaly tavasszal elkapkodták és jelenleg üresen állnak a raktárak, de pl. alapanyagokból is hiány van.
A vas vagy egyáltalán nem, vagy 20-50%-al drágábban érhető el, így kénytelenek vagyunk mi is jelentősen megemelni az árainkat - árulta el a barkácsáruház ügyvezetője.
Az áruhiány már másfél éve tart, amit tovább fokoz a Suezi-csatornában ragadt szállítóhajók esete is, mivel a világ áruinak 13,5%-a halad át ezen a kulcsfontosságú kereskedelmi útvonalon.