Ma startupnak hívják az olyan cégeket, melyek a semmiből, garázscégként hoznak létre új dolgokat, mert hisznek a víziójukban, és hajlandóak is sokat kockáztatva és még többet dolgozva tenni is azért, hogy elérjék céljukat. A ma is családi tulajdonú magyar Panzi-Pet Kft. egy újpesti kis üzletből indulva ma már több mint 30 országba exportál, és már nem csak a hazai hobbiállat piac meghatározó szereplője. A 25 éves cég csak kicsivel idősebb ügyvezetőjével, Pandzarisz Tamással beszélgettünk.
Ön nagyon fiatal, mégis már komoly szerepe van a családi cégükben. Mondhatjuk, hogy együtt nőtt fel a céggel?
Mondhatjuk, hisz amióta az eszemet tudom, a családunk ebből a vállalkozásból él, és már a születésem előtt is ezzel foglalkoztak a szüleim, én pedig már a diák éveim alatt is sokszor voltam itt nyári munkán. Persze akkor még inkább csak fizikai jellegű munkákat végeztem, így viszont az alapokat is megismertem a cégben. Mondhatom azt is, hogy itt a polcok között nőttem fel.
A Panzi-Pet Kft.-t 1996. november 26.-án alapította a jelenlegi két tulajdonos, Pandzarisz Sándor és Pandzariszné Grósz Judit. A cég jogelődje, a Napsugár termény Vetőmag üzlet. már 1986-ban megszületett egy 20 nm2-es újpesti üzletben, ahol terménnyel és vetőmagokkal foglalkoztak. Akkoriban a termelőszövetkezetektől megvásárolt magokat saját udvarukban keverték össze egy betonkeverővel és egy Barkasszal járták az országot, hogy beszerezzék az árukészletet, amit kisboltjukban eladhattak. A Napsugár kiskereskedés után 30 évvel és 25 évvel a Panzi-Pet Kft. hivatalos megalakulását követően már egy több mint 100 fős magyar családi cégről beszélhetünk, amely több mint 30 országba exportálja termékeit, többek között beszállít a dubai rendőrségnek is, és dinamikus növekedésüket a mai napig önerőből finanszírozzák. Céljuk, hogy magyar cégként, magyar alapanyagokból, hazai receptúrával és gyártással, helyi csomagolásban világszinten is bizonyítsák értékeiket.
Kiskoromban még inkább a termény és vetőmag, illetve a díszmadaraknak tartott eleségek voltak a fő profil, és időközben a két terület szorosan összekapcsolódott. Onnan mozdultunk el a hobbiállat eledel vagy ahogy akkoriban nevezték a díszállat, illetve díszhal, -madár termékkategóriákba.
Korábban nekem is voltak halaim, és elég erősen belém rögzült a Panzi logó piros-sárga-kék színvilága. Lényegében megkerülhetetlen volt a cég ezen a területen, és ugye ez volt a fő csapásirány akkoriban.
Igen, de ez az országnak is a sajátossága. Sokan talán már nem is emlékeznek rá, de a rendszerváltás előtt nem volt ennyire kiforrott ez a piac, és ha visszagondolunk azokra az időkre, akkor eszünkbe juthat, hogy nem is voltak még akkor úgynevezett állatkereskedések, hanem ezeket a boltokat Díszhal és Madár üzleteknek hívták, nem véletlenül, hiszen gyakorlatilag erre épült a piac. Mivel mi is a madarak területén kezdtünk el dolgozni a magok révén, később elkezdtünk az akvarisztika irányába is nyitni. Kezdetben import cégként – és az import tevékenységet a mai napig is visszük –, majd az évek során kihasználva a piaci rést, hogy nincs magyar gyártású, magyar tulajdonban lévő, minőségi csomagolással és beltartalommal rendelkező, megfizethető áron kapható termék itthon, ekkor a kft létrehozott egy saját márkát. Kezdetben bérgyártásban, de csak magyar gyártókkal, ezzel is segítve őket és megőrizve, hogy minden aspektusát tekintve magyar terméket kínáljunk a vevőknek. Stabil, megbízható minőség, tetszetős csomagolás és mindez olyan áron, ami széles rétegek számára is megfizethető. Sokat fejlődtünk, de ez a mai napig nem változott.
Visszagondolva ezekre az évekre, lényegében nem is létezett itthon a kutya- és macskaeledel kategória, miközben az elmúlt időszakban talán a legmeghatározóbb területté vált Magyarországon is.
Így van, és ennek több oka van. Régen az emberek még másképp szocializálódtak, ha az állattartást, kisállattartást tekintjük, de említhetjük az urbanizációs hatást is, ahogy természetesen azt is, hogy maguk az állatok is más szerepet töltöttek be. Ma a kutya döntő részben nem „csak” egy házőrző, hanem társállat. A 21. században már ez az elnevezés vált megszokottá, ami jól leírja azt a változást is, ahogy viszonyulunk hozzájuk. De az idősödő társadalom, a gyermekvállalás kitolódása is olyan tényezők, melyek hatással vannak erre. Ugyan ismét egyre népszerűbbek a rágcsálók is az állattartók körében, mégis a kutyatartás a legmeghatározóbb. Velük lehet a legtöbb közös tevékenységet végezni, jól alkalmazkodnak a városiasodó életmódhoz, és ma már teljesen természetes, hogy a gazdik magukkal viszik őket a városnézésre, bevásárolni, barátokkal találkozni, sportolni, munkába és nem csak kirándulni a természetbe. Ezek együtt azt eredményezték, hogy a táplálásuk is más irányt vett. Részben a gazdáik kényelmi szempontjai, részben pedig tudatos igényei hatására vált egyre meghatározóbbá és még ma is dinamikusan fejlődővé a kutyaeledel-gyártás, és ugyan kisebb mértékben, de a macskaeledel-gyártás is.
A cégük viszont nem csak a különböző táplálékok forgalmazásával foglalkozik, hanem az állattartáshoz kapcsolódó összes terméket értékesíti.
Így van. Amikor a szüleim megkezdték az import tevékenységet, akkor a táplálékok területén már jelen voltak konkurensek, akik a nagyobb márkákat képviselték, ezért úgy döntöttek, hogy a felszerelések felé is nyitnak. Később az idő múlásával és a vásárlói igények növekedésével megkerülhetetlenné vált a tápok forgalmazása is, ami ezen a területen a napi fogyasztású cikk, de közben arra törekedtünk, hogy minden, ami a hobbiállattartáshoz kapcsolódik, az nálunk kapható legyen. Mára 17.000 állandó termék található meg a kínálatunkban, ehhez jönnek még a különböző szezonális termékek, például nyáron a különböző tavi eledelek és kiegészítők vagy télen a vadmadár eleség és az etetők.
Egy modern és nagy központban beszélgetünk. Itt van egy hatalmas raktár és az irodahelyiségek is. Csak 2014-ben költöztek ide, mégis úgy tűnik, mintha már kinőtték volna.
Amikor ideköltöztünk 2014-ben, azt hittük, hogy ez már a végleges helyünk lesz. Hála istennek ebben tévedtünk, mivel a korábbi évekhez hasonlóan minden évben tudtunk növekedni. Ez a 2008-as válság alatt is így volt, és legutóbb a COVID-19 járvány idején is. Ez a növekedés az ideköltözésünk óta még dinamikusabbá vált.
Ez egy 3000nm alapterületű épület. Az alsó szinten 1500nm a nagyker, ahol a kis- és nagyker partnereink vásárolnak személyesen. Ugyan egyszerűbb lenne, ha csak kiszállítással oldanánk meg a rendeléseiket, de két ok miatt is ragaszkodtunk a mostani megoldáshoz. Egyrészt vannak olyan partnereink, akiknek a napi rutin része, hogy bejönnek és összeválogatják az épp szükséges dolgokat. Köztük többen olyanok, akik már 25 éve ezt teszik, ez egy nagy érték számunkra. Másrészt amikor bejönnek, akkor elbeszélgetnek velünk, megkávéznak nálunk, egyúttal folyamatos visszajelzést kapunk tőlük a termékekkel kapcsolatban, és ez a családias légkör, amit a cégünk egyébként is képvisel, ebben is megnyilvánul. De nálunk a kollégák között is van olyan, aki 15-20, vagy akár a cégalapítás óta, tehát 25 éve nálunk dolgozik. Az épület másik része maga a raktár onnan zajlik az országos kiszállítás a régiós partner nagykereskedésekhez, illetve ma már a nagy áruházláncokhoz is.
A fejlődésünk egyik oka, hogy 6-7 évvel ezelőtt elkezdtük forgalmazni a sajátmárkás tápjainkat, mert bár a felszerelések terén piacvezetők voltunk már, a tápok terén láttunk növekedési potenciált. Ekkor már a nagyobb márkákat – a kezdetekhez hasonlóan – már forgalmazta valaki, így végül itt is a korábban már bevált utat választottuk és saját termékként piacra dobtuk a Panzi FitActive termékcsaládot. Ebben is a már említett fő szempontok voltak az irányadóak, vagyis olyan terméket akartunk létrehozni, ami minden „ízében” magyar, tehát egy 100%-ban magyar családi tulajdonú cég terméke, Magyarországon készül, amennyire ez csak lehetséges magyar alapanyagból, magyar kolléga által fejlesztett recept alapján, magyar grafikus által tervezett csomagolásban, hazai gyárban. Ráadásul ez egy prémium kategóriás termék. Ügyeltünk rá, hogy a trendeknek megfelelő összetételben készüljön, hogy az egyre gyakoribb allergiás problémák miatt hipoallergén verzió is legyen, és a csomagolásunk is megelőzte a korát.
A kapcsolati tőkénknek köszönhetően sok tenyésztő bevonásával fejlesztettük ki a terméket, így magabiztosan vágtunk bele a forgalmazásba, és rövid idő alatt bekerültünk vele a legnagyobb magyarországi szakirányú áruházláncba, a Fressnapfba is, amire nagyon büszkék vagyunk, mert egyértelműen bizonyítja a termékünk minőségét és keresettségét, ahogy az is, hogy a tápunk a legerősebb külsős márkává vált náluk, és az is, hogy elsőként nyertük el vele állateledel márkaként a Magyar Termék nagydíjat. Időközben elkezdődött a nagyobb áruházlánci és export értékesítésünk is. Ezen felbuzdulva arra jutottunk, hogy a gyártást is saját kezünkbe vesszük, így az addig a bérgyártást nekünk végző csévharaszti Pamax Kft-t megvásároltuk. A Pamax Kft. Magyarország legrégebbi, immár 30 éve működő kutyatáp-gyára. Ez egyben hatalmas kihívás volt számunkra, hiszen mi eddig alapvetően kereskedelemmel foglalkoztunk, és nem gyártással.
Amióta a Pamax Kft. a tulajdonunkba került, ismét nagyméretű beruházásokba kezdtünk. Mind a géppark, mind az infrastruktúra és épületek területén. Mostanra 50%-al nőtt a termelőkapacitás, kibővült a gyártókapacitás, most már nem csak kutya- és macska száraztápokat, hanem rágcsálóeledelt, haleledelt, jutalomfalatokat is előállítunk. Így viszont a helyünk egyre kevesebb lett, tehát további fejlesztéseket kell végeznünk ezen a téren is. Most már egy 2000nm-es plusz raktárunk is rendelkezésre áll, de további újdonságok is lesznek a közeljövőben. Mindezt úgy sikerült megvalósítanunk, hogy ezek önerős beruházások voltak, mivel pest megyei cégként nem voltunk jogosultak európai uniós fejlesztési támogatásokra, nem tudtunk ilyen pályázatokon indulni.
A cég alapítói, tehát a szülei mennyire vesznek részt még a napi munkában? Azért is kérdezem, mert amiről eddig beszélgettünk, a működés, folyamatos fejlődés és fejlesztés rengeteg munkával jár.
Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy a szüleim a mai napig részt vesznek a cég életében. Édesanyám főként a stratégiai kérdésekben vállal szerepet. Édesapám pedig a mai napig az alfája és ómegája a vállalkozásunknak, ő a napi operatív részében is részt vesz. Szerencsére jól el tudjuk osztani egymás között a feladatokat, van is belőlük bőven, így mind a ketten azzal a területtel foglalkozhatunk, amit szeretünk. Ő inkább a stratégiai és fejlesztési területeken tevékenykedik, én pedig próbálom ehhez a működést biztosítani, hogy szervezeti, work flow, emberi erőforrás szempontból le tudjuk követni ezt a rohamos fejlődést. A számok pedig azt mutatják, hogy jól kiegészítjük egymást. Például 2019-ről 2020-ra közel 30%-os forgalomnövekedésünk volt, ami piaci átlagot meghaladó és nagyon örömteli, de hatalmas kihívás is, így a belső fejlesztés is nagyon fontos, ezt próbálom én megvalósítani.
Magyarországon a kutya- és macskaeledel kiskereskedelmi forgalma átlépte a 80 milliárd forintot 2020. májusa és 2021. áprilisa között, ez 8%-os bővülést jelent az előző év azonos időszakához képest. A kutyaeledelre fordított összeg már meghaladta a 44 milliárd forintot, mely a piac közel 6%-os fejlődésének volt köszönhető. A forgalom több mint fele a 401 és 2500 m2 közötti üzletekben realizálódott, egynegyede pedig az ennél nagyobb méretű boltokban. A macskák etetésére kicsivel kevesebbet költöttek a vásárlók - igaz, valamivel a számuk is kevesebb lehet -, mintegy 36 milliárd forintot, ugyanakkor dinamikusabb, 11%-os értékbeli gyarapodás volt megfigyelhető. A macskaeledelek esetében is a nagyobb üzletekben koncentrálódik a forgalom. A 401–2500 m2-es boltok 45%-os, a 2500 m2-nél nagyobbak pedig 27%-os piacrésszel bírnak.
Büszkék vagyunk rá, hogy a járvány alatt sem kellett elbocsátanunk senkit, sőt, valamelyest még bővítettük is a létszámot, illetve arra is, hogy egy napra sem zártunk be, hanem betartva a szükséges biztonsági előírásokat továbbra is kiszolgáltuk partnereinket, igaz, ekkor a személyes vásárlást nem tehettük lehetővé a számukra.
Hogy továbbra is hatékonyak maradhassunk, a számomra szimpatikus az eredetileg japánból induló Lean módszertan alapján próbáljuk a működésünket optimalizálni.
Erre szükség is lehet, hiszen ma már nagyon sok országba exportálnak is termékeket.
Több mint 30 országba exportálunk már, de még mindig a magyar piac számunkra az elsődleges, így mindig figyeljük, mire lehet igénye a hazai vásárlóinknak. Például említhetem a Julius K-9 tápcsaládot is, ami szintén hatalmas mérföldkő volt a cégünk életében. A nemzetközileg is rendkívül elismert cég tulajdonosa, Sebő Gyula keresett meg minket a FitActive sikereit látva, és felajánlotta a népszerű márkájuk licence használatának lehetőségét, mert meggyőzték őt a cégünk értékei. Kitaláltuk, hogy Magyarországon elsőként gabona mentes szuperprémium kutyatápot fogunk gyártani és forgalmazni. Tehát olyan beltartalmat, receptúrát állítottunk össze, ami itthon abszolút unikumnak számított akkor, ideértve a fehérjeforrásokat – például kacsás és vaddisznós tápot dobtunk piacra –, egy magyar fejlesztésű gyógynövény komplexumot, és a valódi gyümölcstartalom is említhető. De a csomagolást tekintve is szakítottunk az addigi trendekkel, és a szuperprémium kategóriához illő, magas minőséget és inkább életérzést, életmódot közvetítő dizájnt alkottunk meg. Azóta a termékeket is számtalan országban forgalmazzuk sikerrel.
De nem álltunk meg itt, és a szuperprémium termékek mellé létrehoztunk prémium kategóriás termékeket, melyek továbbra is stabil, jó minőséget képviselnek, de például nem gabonamentesek, így valamivel kedvezőbb áron vásárolhatóak meg, de van már jutalomfalat is, és a fejlesztések jelenleg is zajlanak, hamarosan további újdonságokkal is piacra lépünk.
Kívülről nézve nagyon magabiztosan haladnak a céljaik felé.
Magabiztosak vagyunk, mert mögöttünk van egy több mint 30 éves tapasztalat, - ha a jogelőd cégtől számoljuk, - valamint hazánkban már kialakult a céggel szemben egy olyan ismertség és bizalom, amire támaszkodhatunk. És édesanyámat idézve „Reszkető lábbal nem lehet leélni egy életet”, így nekivágtunk. Úgy gondoltuk, hogy ha itthon sikereket tudunk elérni, akkor miért ne érhetnénk el külföldön is. Tehát most már több mint 30 országba forgalmazunk, főként a kelet-európai régióba, a balkáni régióba, de nagyon erősek vagyunk az öböl-menti régióban is, például Bahrein, Dubai, Katar, Kuvait, Egyesült Arab Emirátusok cégei is vásárolnak tőlünk, és nagyon büszkék arra, hogy egy európai márkát vesznek. De ott vagyunk a legfejlettebb piacok közül Németországban, Olaszországban, Spanyolországban, Belgiumban, Hollandiában is. (Továbbá néhány feltörekvő piacon is megjelentünk az Afrikai kontinensen pl.Elefántcsontpart, Nigéria.) Hála istennek az a tapasztalatunk, hogy ahová egyszer betettük a lábunkat, ott meg is vetettük, mert a termékeink minden szempontból versenyképesek.
Van különbség az egyes régiók között? Miben különböznek az eltérő kultúrájú országok igényei például a hazai piactól a hobbiállatokat tekintve?
Európán kívül 3 földrészen is jelen vagyunk és valóban megfigyelhetőek különbségek. Van, ahová szinte csak konzervet szállítunk, mert arra van nagyobb igény, van ahová főleg száraztápot, de például Olaszországban és az öböl-menti országokban a cicatartás nagyon népszerű, így jelentősebb mennyiséget értékesítünk, mint sok más országban, de az arab országok esetében a díszmadár-tartásnak is nagyon komoly kultúrája van, ezért ott ezek a termékeink is kelendőek.
Önnek vannak most állatai?
Ez egy kicsit érzékeny téma most számomra, de talán érthető lesz, miért. Amíg a családdal éltem, nekem is mindig volt állatom, és a családon belül most is vannak. Voltak kutyáink, például Rottweiler, Bernáthegyi vagy Alaszkai malamut, és a nővéremnek jelenleg is van kutyája. Voltak díszhalaink, teknőseink, madaraink, varánuszunk, szóval tényleg mindenféle állatot szeretünk és ez talán nem is meglepő. Továbbá, ugyan profitorientált cég vagyunk, de fontos számunkra a társadalmi felelősségvállalás és a felelős állattartás is. Több állatmenhelyet és állatvédő szervezetet is támogatunk. Például fő támogatói vagyunk az Állatmentő Ligának, támogatjuk a Szurkolók az állatkínzás ellen csapatát is, illetve van egy Panzi Hősök programunk is, aminek keretében az Ürömi Állatmenhelyről örökbe adott kutyusok mellé egy kezdőcsomagot adunk, megkönnyítendő az egyébként nem mindig könnyű első napokat, ilyen módon már több ezer kutyának és gazdinak is segítettük az új, közös életét. Eközben számtalan szomorú dolgot láttam és tapasztaltam, és azt gondolom, a felelős állattartás nem ott kezdődik, hogy a kedvencünket hogyan látjuk el. Ott kezdődik, hogy meghozzuk a döntést, legyen-e állatunk. Bármennyire is nehéz volt ez számomra, a legutóbbi kedvencem, egy Sziámi harcoshal azaz Betta elvesztése után a rengeteg munka miatt megváltozott életmódom arra késztetett, hogy egyelőre ne fogadjak be újabb társállatot, mert felelős állattartóként ezt jelenleg nem tehetem meg. Azonban aki felelősen végig gondolva megteheti, hogy tartson állatot, annak mindenképpen csak javasolni tudom, mert rengeteg pozitív élményt és szeretet adnak az embernek, én is nagyon várom, hogy nekem is újra lehessen.
De, ha a felelős gondolkodásról beszélünk, akkor megemlítem, hogy így gondolkodunk a termékeinket illetően is, így a cégünk környezettudatossága nem csak a magyar alapanyagok használatából adódó rövidebb szállítási láncban és az ebből is fakadó kisebb környezetterhelésben merül ki. A Panzi-Pet Kft. 25. évfordulója alkalmából a Panzi FitActive termékcsalád két legjobban fogyó termékénél – ez a Beef Regular és a hipoallergén bárányos tápunk– a jubilálás részeként a csomagolás megújul és egyben megújuló lesz. Kívül papír, belül pedig lebomló „műanyagból” készül, és nagyon várjuk a piaci visszajelzéseket. Ha olyan sikere lesz a kezdeményezésünknek, ahogy reméljük, akkor az összes többi táp esetében is áttérünk erre a csomagolásra, ezzel is csökkentve a Földünk terheit.
(Képek forrása: Panzi-Pet Kft.)