Szinte minden korábbi rekord megdőlt az év első kilenc hónapjában, az ingatlanpiac szárnyalása töretlen, s az iparágat a gazdasági klíma is hajtja: ma még mindig kedvezőbb hitelt felvenni, mit korábban bármikor, aki vár, az veszít, mondja Kosztolánczy György, a legtöbb irodával rendelkező országos hálózat, az Otthon Centrum vezérigazgatója.
A poszt-Covid időszak legfőbb tanulsága, hogy az iparágak közül az ingatlanpiac volt az egyik, amely a leggyorsabban és a legmagasabbra pattant vissza. Mitől ennyire válságálló?
Csak a mi életünkben - tizennyolc év alatt - kétszer kellett megélnünk válságot, ami ugyan különböző természetű volt, de összességében ugyanazt hozta. A visszafogott fogyasztás a gazdasági élet összes szegmensét károsan érintette. Csakhogy a 2008-as, 2009-es gazdasági válság sok mindenre megtanította a lakosságot, a legfontosabb tapasztalat pedig az volt, hogy a válságból ki lehet jönni, a válságot le lehet küzdeni, s ha ez sikerül, akkor lesz fellendülés. Ez a tapasztalat a mostani vírus utáni visszarendeződés legnagyobb tanulsága egyben. Hiába jön előre kiszámíthatatlan, váratlan nehézség, annak egyszer vége lesz és ezt fellendülés követi. Ebben hitt a lakosság. Az első válság után 2014-ben indult el erős emelkedés, nagyjából 2016-ra érte utol magát az ingatlanpiac, és a forgalom a korábbi szintre emelkedett. Onnantól pedig folyamatosan erősödött. Mára pedig az ágazat minden szegmense a válság előtti szint fölött áll. Az emberek gondolkodásmódja megváltozott, a többség a Covidról is azt véli, hogy egyszer elmúlik, az élet megy tovább. Ettől még nyilván lehetnek újabb és újabb hullámok, a negyedik épp most tetőzik, és ezek időről időre megrázhatják a piacot, de az emberek, a lakosság hite töretlen abban, hogy egyszer rendeződik az élet, és végérvényesen visszaáll a normális kerékvágásba, vagy legalábbis adaptálódik az új helyzethez.
A lakosság bizalmi indexe elég volt a kilábaláshoz? Rekordon a hálózati forgalom, a hitelkihelyezés, a tranzakciószám. Miben más az ingatlanszakma a többinél?
A lakásállomány sajátossága, hogy Magyarországon elképesztően magas a saját tulajdonú ingatlanok aránya. Amikor tavaly az élet teljesen megállt, értelemszerűen a piac is leállt, de csak fizikálisan: az életfunkciók csak lelassultak, de nem szűntek meg, mindenki bízott a talpra állásban. A várakozásokat erősítette, hogy Magyarország nagyon pozitív gazdasági spirálban volt a Covid előtt, növekvő GDP, növekvő bérek, növekvő megtakarítások, magas foglalkoztatottság, ezzel párhuzamosan pedig alacsony hitelkamat. Nem volt olyan makrogazdasági mutató, amelyik ne indokolta volna a bizalom meglétét. Ezek együttesen reálissá tették azokat a piaci várakozásokat, hogy az árak növekedjenek és a remélt tranzakciószámok is megvalósuljanak. Tavaly három hónapos megingás után lényegében visszapattant a piac a normál szintre. Az év elejei kormányzati intézkedések pedig igen jótékony hatással voltak, a kereslet ezek nyomán kilőtt, ebben nyilván szerepet játszott az is, hogy a korlátozó intézkedések miatt sokan elhalasztották tavalyi vásárlásukat. Ők a feloldás után visszatértek a piacra, amit a számok is egzakt módon mutatnak.
Milyen irányba tolódott el a vírus után meglódult piac? Egyáltalán, változott a vevők prioritása?
A Covid annyiban befolyásolta a választás minőségét, hogy a korábbiakkal szemben sokkal nagyobb szegmenst ölelt fel a kertkapcsolattal rendelkező ingatlanok aránya, az agglomeráció felkapottsága szembetűnő változás volt. A vidék, a Balaton és főként a vízparti vagy ahhoz közeli ingatlanok kedveltsége nőtt meg érezhetően. Némi meglepetés, hogy a hagyományosan drága budapesti belváros kárára. A kereslet változása mellett a másik mozgatórúgó az inflációs várakozás volt, amiből mára tényleges infláció lett.
Mire apellálhat az, aki befektetni szeretne, akinek megtakarításai vannak, vagy aki az első lakását szeretné megvásárolni, esetleg nagyobb ingatlanba vágyik?
Az infláció miatt ma többet ér a pénzem, mint holnap; ma olcsóbb a hitel, mint holnap; ma kevesebbe kerül az élet, mint holnap. De ha ma olcsóbb a hitel, olcsóbb az élet és többet ér a pénzem, akkor mikor vásároljak, ha nem most? Ez nem promóció vagy marketinges tétel, az emberek is érzik, főként ez hajtja a piacot.
Lufi vagy hőlégballon? Kipukkad vagy még felfelé száll?
Ami most van az ingatlanpiacon, az semmiképp nem lufi: a jelenlegi tranzakciószámokkal is 25-30 év közötti forgási sebességgel cserélnek gazdát az ingatlanok, a középérték egészen pontosan 26,6 év. Mindezek alapján azt lehet mondani, hogy egy ember az életében kétszer költözik. Ez nem lufi. 2003-ban 270 ezer tranzakció volt. Idén lesz 150-160 ezer. Ez nem egy irreálisan túlfűtött, önmagán túlterjeszkedő piac, ebben még óriási tartalékok vannak. Ráadásul továbbra is emelkedik a nemzeti össztermék értéke, minden idők legmagasabb GDP-növekedése volt a második negyedévben, és bár a hitelkamatok emelkednek, de mégis azt kell mondani, hogy ez még mindig áldásos szint. Az átlagos hitelkamat részben vagy egészében fix kamatozású és alacsonyabb, mint a korábbi, eddig legkedvezőbbnek gondolt svájci frank alapú hitel esetében volt. Nem devizában, hanem forintban és tíz évre rögzítve. Nincs az a veszély, hogy néhány hónap alatt a törlesztőrészlet szignifikánsan megnő, akár megduplázódik.
Meddig tarthat a felfele ívelő szakasz? Hol a plafon?
A piacban bőven van tartalék, amíg a gazdaság jól működik, amíg reálnövekedés, GDP-emelkedés van, amíg a foglalkoztatottság a jelenlegi vagy még ennél is magasabb szinten lesz, addig semmi nem indokolja a kereslet csökkenését vagy azt, hogy a tranzakciószám pozitív iránya megforduljon. Bár az idei évhez hasonlóan kiugró forgalommal nem számolunk jövőre, de stabil és kiegyensúlyozott piaccal igen. Megjegyzem, ez teljesen normális klíma, a piac önszabályozása révén egyensúlyban van, képes reagálni a változó gazdasági helyzetre.
A negyedik, esetleg ötödik hullám kifutása egyelőre csak megtippelhető: milyen forgatókönyve van a különböző opciókra az Otthon Centrumnak?
A Covid negyedik hulláma csak olyan szinten tudja megakasztani az ingatlanpiaci folyamatokat, amilyen szinten képes megakasztani a gazdaságot. Ha a gazdaságra nem lesz olyan nagy hatással, akkor az ingatlanpiac sem fog beleremegni. Ellenkező esetben igen, a teljes bezárkózást nyilván ismét súlyosan megérezné a szektor, de ennél azért jóval kedvezőbb szcenárióban bízunk. Ezzel együtt felkészültünk arra, hogy miként fogjuk kezelni akár a legrosszabb helyzetet is. Az Otthon Centrum saját fejlesztései beváltak: az ingatlanvideó készítése már beépült a mindennapjainkba, nagyon kedvező a fogadtatása, hozzáadott értéke óriási. A folyamatokat online lehet intézni, kialakult egy olyan értékesítési kultúra, amelynek révén az online térben is nagyon hatékonyan és optimálisan lehet dolgozni. Ezzel együtt az Otthon Centrumban továbbra is az emberi tényező a legfőbb érték: bennünket nagyon jó állapotban ért a piac fellendülése, mert 198 irodánk mindegyikében szakmailag felkészült kollégák vártak erre a pillanatra, akik készek voltak a kihívásra, a megnövekedett igények kiszolgálására. A tavalyi lezárás alatt sem ültünk ölbe tett kézzel, olyan speciális területekre kifejlesztett online folyamatokat dolgoztunk ki, amelyek a piac beindulásakor már készségszinten működtek kollégáinknál. A magasabb szakmai tartalommal együtt a hatékonyság is nőtt, ami nagyon erős brandet jelent a piacon az Otthon Centrumnak.
Országszerte 198 irodát működtetnek, van-e értelme további bővítésnek?
Irodaszám tekintetében, egy-egy területet leszámítva, optimális az országos lefedettségünk. Jelentős irodaszám - bővítést nem tartunk szükségesnek, de a finomhangolásra a változó piaci körülmények miatt szükség van, ezt az igények szabályozzák. Ahol kevesebb irodánk van, vagy alacsonyabb a piacirészesedésünk, ott tervezünk újabbakat nyitni, hiszen a piac teljes lefedése a cél. Igent mondunk a növekedésre, viszont a fő hangsúly az értékteremtésen, az elégedett ügyfeleken, az ügyfélkiszolgálás további javításán van. Azon, hogy az ingatlanvásárlás életre szóló élmény, ne pedig teher legyen az ügyfeleknek. Célunk a 360 fokos kiszolgálás, ami azt jelenti, hogy minden olyan igényre, amely az ingatlan vásárlásával kapcsolatban felvetődik, legyen konkrét ajánlatunk; alapvetésünk, hogy ezeket az igényeket kollégáim maradéktalanul magas színvonalon legyenek képesek kiszolgálni.
Miként lehet a kiszolgálás nívóján javítani? Adottak a kollégák, akik közül sokan húsz éve, az OC alapítása óta a cég kötelékében dolgoznak. Nekik mi újat tud még mutatni a cégvezetés?
Minden egyes, piacon eltöltött évnek óriási szerepe van. Az Otthon Centrum egyik legfőbb erőssége, hogy gyorsan tud reagálni a változásokra. Legyen szó akár az ingatlanpiacról, akár az ügyfelek elvárásairól. Folyamatosan fejlesztjük a piacon egyedülálló oktatási rendszerünket. Emelt szintű képzéseink, a Mesterkurzus, Universitas az ingatlanszakma összes területét lefedi, sokat hozzátesz a szakmai működéshez. Komplex módon kezeljük az oktatást, amely felöleli a piaci összehasonlító elemzést, ingatlanbemutató videó készítését, hitelfelvétellel kapcsolatos folyamatokat, jogi támogatást, energetikai tanácsadást, lakás- és hitelfedezeti biztosítást és megannyi más területet. Ebben az integrált szolgáltatásnyújtásban van még fejlődési potenciál.
Az ingatlanvásárlók több mint fele hitelből vásárol: mi vár a piacra a kamatemelkedés miatt, és mi lehet erre a piac reakciója?
Érezhető a változás, mivel magas az infláció, ezért a jegybank emeli az alapkamatot, ez kihat a hitelkamatokra, elindult az emelkedés. De ez még mindig a kezelhető szint, és ha nem lesz nagyságrenddel nagyobb kamatemelkedés, akkor a következő években ezzel nem lesz probléma. Most magasak az ingatlanárak, kevesen tudnak készpénzzel, hitel nélkül vásárolni. Aki most hitelből vásárol, annak elsősorban nem azt kell néznie, hogy mekkora az ingatlan értéke, hanem azt, hogy mekkora lesz a törlesztőrészlete. A kérdés az, hogy a fixált havi törlesztőt ki és miként tudja fizetni. Ezt a tendenciát igazolja, hogy a banki jelzálog-hitelezés is rekordokat döntött, egyes hónapokban 130-140 milliárd forint volt a kihelyezés, és idén már 1200-1300 milliárdnyi jelzálog-kihelyezés valósult meg. Jövőre sem terveznek kevesebbet, a szektorban kis emelkedés, vagyis további erősödés várható.
Ebbe a trendbe illik az Otthon Centrum kötvénykibocsátása? A 2,9 milliárdos kibocsátásra 5 milliárdos lejegyzés érkezett, ami igen sikeresnek mondható.
További piaci pozíciónk erősítése a cél, s mivel úgy gondoljuk, ez a know-how exportképes, képesek vagyunk külföldön is hatékonyan működni, másrészt a hazai működésünk további erősítése is elhatározásunk. A kibocsátás nagyon biztos és stabil pozíciót tesz lehetővé a hazai piacon, lehetőség arra, hogy tovább erősítsük pozíciónkat a térségben.
A terjeszkedést franchise alapon képzelik el?
Kiérlelt szisztémánk van, ami csökkenti a kockázatot. Egy új iroda nyitásakor a partnernek több dolgot kell megfontolnia: az iparág, amibe pénzt, energiát kíván tenni, miként vizsgázott a válság során? Hiszen a turizmus, vendéglátás, szálloda- vagy rendezvényszervező ipar leállt. Ezzel szemben az ingatlanpiac gyorsan visszapattant, bírta a terhet. A statisztikák szerint tíz új vállalkozásból hét egy éven belül bezár. A mi franchise rendszerüknél viszont kilencven százalékos a megmaradási arány. Az az üzenetünk, hogy a leendő partner egy olyan céghez tud csatlakozni, ahol innovatív megoldásokkal az értékteremtés a fő küldetés. Bizonyítottan visszaigazolt, hogy aki csatlakozik hozzánk, annak nagyon nagy eséllyel megtérül a befektetése. Nem kell rengeteg pénzt felemésztő folyamatokkal foglalkoznia, az informatikától a dizájnig, a kommunikációtól, az oktatási rendszeren át, az online szerződésekig - minden készen várja. Kicsiben minden folyamatot végig futtatni nem éri meg, mert soha nem termeli ki az árát. Itt viszont adott a működő modell. Bővülési szándék van, de már csak az optimális állapot eléréséig.
Amennyiben franchise üzlet nyitásában gondolkodsz, keress minket bizalommal az alábbi elérhetőségeken:
E-mail cím: franchise@oc.hu Telefonszám: +36 70 454 0010
További információkért keresd fel weboldalunkat.