Egy nemrég publikált kutatás rámutat arra, hogy a hazai banki ügyfelek szerint a klímaváltozás valódi probléma és ez ellen kell leginkább tenni napjainkban. Ez talán nem is annyira meglepő, mint az, hogy a többség ebben a bankjától is komoly támogatást vár. Rácz Annával, a Mastercard fenntarthatóságért felelős marketing szakértőjével beszélgettünk.
Nemrég átfogó kutatást végeztek a magyar banki ügyfelek körében, hogy feltérképezzék, mit gondolnak a fenntarthatóságról és a környezetvédelemről. Miért fontos most ez a téma a Mastercardnak és miért éppen a banki ügyfelek oldaláról közelítették meg?
Fizetéstechnológiai cégként ugyan nem tartozunk a nagy környezetszennyezők közé, viszont a pénzügyi szektor tagjaként, így a bankok és pénzügyi szolgáltatók közvetlen partnereként komoly ráhatásunk van a fenntarthatósági törekvésekre. Ezért is adta magát, hogy az ő munkájukat segítsük azzal, hogy feltárjuk, milyen elvárásai vannak a magyar banki ügyfeleknek, ha a fenntarthatóság kérdéséről van szó.
Vannak jól megfogalmazható fogyasztói elvárások ezzel kapcsolatban?
Maga a környezetvédelem mindig is egy olyan téma volt, aminek a fontosságáról már egészen kis gyerekkorunktól sokat hallunk, de cselekvésre keveseket sarkalt. A pandémia viszont gyökeres változást hozott ebben a kérdésben is. A megkérdezettek 97%-a szerint a klímaváltozás valódi probléma, 70%-uk szerint nagyon fontos, hogy ezzel a problémával foglalkozzunk. Alapvető elvárás lett a fogyasztók részéről a nagyvállalatok felé, hogy az általuk biztosított termékek és szolgáltatások fenntarthatóvá tételén túl a saját működésüket is zöldítsék.
Hogy jönnek képbe itt a bankok?
Azt látjuk, hogy elindult egy zöldítő folyamat a hétköznapokban: a megkérdezettek közel 40%-a váltott valamilyen környezetbarát termékre az elmúlt fél évben, emellett több mint harmaduk volt hajlandó többet fizetni fenntartható termékért vagy szolgáltatásért. De keresik azokat a további lehetőségeket is, ahol akár kis erőfeszítéssel, de nagy változást érhetnek el. Itt érkezünk el a pénzügyekhez, ahol erre többféle lehetőségük is van, de ezekről sokan nem tudnak, vagy ennél is többet szeretnének. Nagy segítséget jelentene a fogyasztók számára, ha segítenék őket eligazodni abban, hogy a hétköznapjaik során mivel tesznek jót vagy éppen mivel ártanak a környezetüknek.
Milyen lehetőségekre kell itt gondolnunk?
Ma már az emberek számára a zöld bankolás nem csak a papírmentességet jelenti. A magyarok 54%-a szeretné, ha a bankja kedvezményt adna a környezettudatos vásárlások után, 50% szeretne több környezetbarát banki terméket és szolgáltatást, 24% szeretne személyre szabott környezettudatos tanácsokat a költései alapján. Sőt, ha bankkártyákról van szó, az ügyfelek fele (51%) azt a megoldást választaná, hogy elsősorban a mobilbankjába érkező digitális kártyát kapjon, amely mellé a plasztik kártya csak opcionálisan választható.
Hogy állnak ezekhez az elvárásokhoz a bankok és miben tud a Mastercard segíteni?
Azt látjuk, hogy nagyon komoly munka folyik a magyar bankoknál annak érdekében, hogy minél fenntarthatóbban működjenek és a zöld gondolkodás a termékpalettájukon is megjelenjen. Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy magyar bank is tagja a Mastercard globális Priceless Planet Koalíciójának, melynek célja, hogy a partnereinkkel összefogva 5 év alatt 100 millió fát ültessünk. Van olyan magyar pénzügyi szolgáltató is, ahol már elérhető a Mastercard Carbon Calculator, vagyis az ő ügyfeleik a mobilbankjukban követhetik nyomon az egyes költéseik carbon lábnyomát, ezzel segítve fenntarthatóbbá alakítani a vásárlási szokásaikat.