Nem kis utat jár be a Hajó júniusban is: 1000mods, Black Lips és még sok más produkció.
A két éve minden júniust felütő 1Kárpát-medence Fesztivál foglalja el a Hajó megújult tereit, hogy ismert és feltörekvő hazai és határon túli zenei produkciókat mutasson be a budapesti közönségnek. Június 2-5. között olyan előadók szállják meg az A38 színpadait, mint a The Carbonfools, a Jóvilágvan vagy a moldvai születésű Petrás Máriával kiegészülő Muzsikás.
Júniusban folytatódik a Hajógyár sorozata is az A38-on, olyan vendégekkel, mint Bocskor Bíborka, Beck Zoli, vagy Molnár Tamás. A cél megtalálni a zene, a tánc, a színház, a divat és az irodalom kapcsolatát. Az első ilyen rögtön a hónap második napján a 4 streets-szel indul, ahol a modern és a népi szöveghagyományok kapcsolódásait boncolgatják a meghívottak és Erdős Viki, az est házigazdája.
A Hajó rendhagyó nemzetközi felhozatallal is készül, hogy annak is felejthetetlen nyári szünete legyen, akinek a valóságban már nincs is nyári szünet. Görög stoner rock, country beütésű punk és különleges atmoszférát teremtő filmzenés lantjáték is érkezik a Hajóra.
Az évek óta turnézó négyes már többszörösen bebizonyította a hazai közönségnek is, hogy nemcsak nyugaton akadnak megkerülhetetlen stoner rock formációk. Első albumuk, a 2011-es “Super Van Vacation” kövezte ki az utat, amelyen a három évvel később érkező “Vultures” megjelenésekor már elég népes nemzetközi rajongótábor kísérte őket. Eddigre alig volt szabad dátum a naptárukban, az energia pedig azóta sem csillapodott: a 1000Mods többszörösen turnézta végig Európa, Amerika és Ausztrália klubjait és rock-metal fesztiváljait.
Legújabb, “Youth of Dissent” című albumukat és főleg az azt kísérő turnét, - mint annyi minden mást - a járvány elmosta, de ez egy cseppet sem vetette vissza a srácok lelkesedését és a kirobbanó energiát ami sugárzik a számokból. Június 14-én , a szintén COVID miatt halasztott zenekar újból visszatér, hogy kötelező állomásként szolgáljon minden jó ízlésű rock fanatikusnak.
1999-ig kell visszamennünk az időben a banda eredettörténetéért. A fő magot alkotó Jared Swilley-t és Cole Alexandert egyazon évben rúgták ki a gimnáziumból rossz magaviseletért, így a duó a hirtelen jött szabadidő, valamint a klasszikus The Stooges és Ramones lemezek hatására zenekar-alapítás mellett döntött. Hamarosan csatlakozott hozzájuk Joe Bradley és Ben Eberbaugh, a négyes pedig nem sokára épp annyira ismert lett sajátos, általuk csak "flower punk"-ként definiált stílusuk, mint a teljesen kontrollálhatatlan fellépéseik miatt. Természetesen nem kellett sokat várni, hogy ki is tiltsák őket a legtöbb környékbeli klubból.
Azóta belefért nyolc lemez és rengeteg világ körüli turné, de a The Black Lips még mindig az egyik legkiszámíthatatlanabb és felvillanyozóbb jelenség a színpadon. Kiforgatott punk-rock toposzok, lehengerlő energia és persze deviancia: ezek egyetlen koncertjükből sem hiányozhatnak. Vagy ahogy ők fogalmaztak:
Sokan próbálták már megmondani nekünk, mit nem tehetünk a színpadon. Mi pedig természetesen úgy reagáltunk, hogy akkor azt muszáj megtennünk!
Az elképesztő színpadi jelenlét persze mit sem érne emlékezetes dalok nélkül, de a banda ezen a téren sem tudott eddig hibázni. A diszkográfiában ott kavarog a korai Captain Beefheartra jellemző dadaista blues, a The 13th Floor Elevators űrbe lőtt pszichedéliája, de a The Sonics vagy a The Premiers húzós punk-rockja is.
Nem elsőbálozók a Hajó színpadán sem, többször hoztak már felejthetetlen konceretet Budapestre, az esztelen garázs-házibuli tehát június 18-án is garantált.
"A nyugati világ talán legismertebb lantművésze" - mondja róla nemes egyszerűséggel a Quietus magazin, és Jozef van Wissem esetében nem is téved nagyot. A különös, magába forduló, groningeni kocsmáját előbb New York-i elvonulásra, majd prágai és rotterdami letelepedésre cserélő autodidakta művész élete már jó ideje a lant körül forog, amiért nem lehet elégszer hálát adni neki.
Az egykor újhullámos és kísérleti rockzenekarokban gitározó van Wissem 1993-ban gondolt egyet, szakított a rock and rollal és az általa vezetett bárral, eladta mindenét és az Egyesült Államokba költözött. Szinte teljesen magába fordulva évekig ki sem mozdult otthonról, csak speciális, hatalmas méretű, kétnyakú, huszonnégyhúros lantjain gyakorolt. "Első éveimet úgy töltöttem New York-ban, mint egy szerzetes" - mondja van Wissem. Aztán később, első lemezei után sokkal nyitottabbá vált, és rengeteg duóban vált szerzőtárssá. Leghíresebb zenésztársa nem is "igazi" zenész, hanem egy filmrendező: a kétezres évek közepén találkozott Jim Jarmusch-sal, akivel azonnal egymásra hangolódtak. 2019 elején közös lemezt is adtak ki van Wissem korábbi munkáinak újragondolásaiból, együttműködésük csúcsa azonban így is Jarmusch majdnem 10 évvel ezelőtt bemutatott filmje, a Halhatatlan szeretők zenéje volt, aminek a holland lantos szerezte a film atmoszféráját alapvetően meghatározó, rendkívüli intenzitású zenéjét, amiért Cannes-ban díjat is kapott. Ebben az egyedülálló zenei világban sötét, melankolikus univerzum bontakozik ki.
Merengő, más vidékekre repítő koncertjét június 24-én élvezhetjük a Hajón.
Persze érdemes ezeken kívül is körülnézni az A38 program kínálatában, hiszen például temérdek mennyiségű naplementézős, szabadtéri elektronikus buli, vagy David Lynch múzsája, énekese, a drámai szenvedéllyel, lehengerlő eleganciával és frivol erotikával teli világát szédületes módon az arcunkba vágó Chrysta Bell is újra ellátogat a Hajóra.
Az A38 korábbi koncertfelvételei mindenki számára szabadon elérhetőek a Hajó tematikus Youtube csatornáin:
Összművészeti programok, streamek, interjúk: A38 Hajó
Pop, indie és elektronika: A38 Vibes
Rock, metal, hardcore: A38 Rocks
Nép- és világzene: A38 World
Jazz és experimentális zene: A38 Free