Index Vakbarát Hírportál

Nyelviskolában vagy online? Melyik a népszerűbb?

2022. szeptember 9., péntek 13:20

Sokan tanulunk nyelveket, hiszen nélkülözhetetlen a munka, a tanulás vagy egy-egy külföldi utazás során. De vajon milyen keretek között és milyen módszerekkel sajátítjuk el ezeket az ismereteket? A Katedra Nyelviskola kutatásában pontos kép rajzolódik ki arról, hogy mik jellemzik a nyelvtanulást a gyakorlatban.

Nyelvtudásra mindannyiunknak szüksége van, ha boldogulni szeretnénk az életben. A nyelvtanulás útja mindig egyéni, a piacvezető nyelviskolák pedig felkészültek arra, hogy a legkülönbözőbb igényekre is megoldást tudjanak kínálni. Van, aki csoportban tanulna, van, aki egyénileg, de egyre többet lehet hallani az online nyelvórák nyújtotta lehetőségekről is.

A Katedra Nyelviskola arra volt kíváncsi, hogy az emberek miért és hogyan tanulnak nyelveket, milyen módszereket használnak, ezért kutatást indított a hallgatói és Facebook-követői körében. A kérdőívben arra keresték a választ, hogy mi motiválja a nyelveket tanulókat és milyen pozitív hatást gyakoroltak életükre az elsajátított ismeretek. Az ezekre a kérdésekre adott válaszokat és az abból fakadó tanulságokat egy korábbi cikkben foglaltuk össze. De a felmérés kitért a nyelvtanulás „technikai hátterére”, a közel ezer válaszadó olyan jellegű kérdésekben is megosztotta tapasztalatait, hogy miképp tanulnak: csoportosan, egyénileg, online vagy offline, de az is kiderült, hogy milyen segédeszközöket vesznek igénybe az adott nyelv elsajátítása során.

Az autodidakta tanulás gyakori, de nem biztos, hogy jó megoldás

A felmérés során arra is rákérdeztek, milyen keretek között tanulnak a válaszadók: autodidakta módon, nyelviskolában vagy magántanárnál. A több nyelvet tanuló résztvevők sok esetben több válaszlehetőséget is bejelöltek. A felmérés egyik meglepő tanulsága, hogy a nyelveket tanulók legnagyobb csoportja egyedül, autodidakta módon próbálja magáévá tenni a szókincset és a nyelvtani anyagot. A válaszadók több mint kétharmada egymaga, saját kútfőre támaszkodva igyekszik használható nyelvtudáshoz jutni. A tendencia egyik oka a könnyen elérhető YouTube-videókban és a nyelvoktató mobilalkalmazásokban keresendő. Ezek hasznos kiegészítői lehetnek a nyelvtanulásnak, de abba a hitbe is ringathatnak sokakat, hogy a megoldás a „netről letölthető”, holott

A jól strukturált ismeretanyagot közvetítő, a tanuló igényeihez és ismereteihez alkalmazkodó tanárt semmi és senki nem tudja pótolni.

Egyre népszerűbbek az online órák

A felmérésből kiderül, hogy minden negyedik válaszadó nyelviskolában is tanul, ez a második legnépszerűbb oktatási forma. A magántanárt minden ötödik engedheti meg magának. Az iskolai és a céges keretek között szervezett nyelvoktatást ennél kevesebben veszik igénybe. Vagyis

A biztosan használható nyelvtudást adó nyelvtanulási módok között a nyelviskolai keretek a leginkább népszerűek.

A kérdőív következő kérdése csak azokra vonatkozott, akik valamelyik nyelviskola szolgáltatásait veszik igénybe. Itt a felmérés készítői arra voltak kíváncsiak, hogy milyen keretek között tanulnak a diákok: egyéni vagy csoportos, online vagy jelenléti oktatásban vesznek részt. A legnépszerűbbnek még mindig a csoportos, tanteremi oktatás bizonyult, 38,4% jelölte be ezt a választ. A csoportos online képzés keretein belül 28,3% pallérozza a nyelvtudását. Az egyéni órák tekintetében pont fordított a helyzet, itt az online megoldás bizonyult kedveltebb formának, 18,3% a technológia adta megoldást választotta, és 15% jelenik meg személyesen a nyelviskolában, hogy részt vegyen egyéni óráin.

Jól látható, hogy a nyelviskolában online formában tanulók aránya közelíti az 50 százalékot, valószínűleg pár évvel ezelőtt ez az arány még jóval alacsonyabb lett volna. A növekedés oka kézenfekvő: a járványhelyzetet kísérő lezárások alatt a mindennapok nagy része átkerült az online térbe, sokan megszokták, sőt megszerették ezt, egyre többen ismerik fel a digitalizáció előnyeit. Az online tanulás jól ismert és pozitív megítélésű a válaszadók között, 72%-nak van személyes tapasztalata e téren, és az ő kétharmaduk válaszolta, hogy a tudás megszerzésének ez a módja legalább annyira jó vagy éppen jobb, mint egy hagyományos tanteremi óra. Csak a kitöltők 22,7%-a gondolta úgy, hogy ez a megoldás nem tudja megfelelően pótolni a jelenléti oktatást.

A kérdőívben az órákon kívül a nyelvtanulással töltött időre is rákérdeztek. A válaszok inkább megoszlottak, de a legnagyobb csoport (36,3%) heti egy-két órát tud az adott nyelvre szánni. Szerencsére majdnem ennyien vannak (32,3%), akik napi szinten előveszik a nyelvkönyvet vagy adott esetben belehallgatnak egy idegen nyelvű podcastba. Majdnem minden tizedik válaszadó (8,1%) nem tud időt szakítani magának a nyelvórákon kívüli gyakorlása. Minden tanulás esetében fontos a rendszeresség, de a szakemberek egyöntetű véleménye az, hogy a nyelvtanulásra ez fokozottan igaz. A mindennapos gyakorlás – legyen szó akár egy idegen nyelvű YouTube videó meghallgatásáról vagy pár oldal elolvasásáról egy könyvből – nagyban segíti a hatékonyságot. A tanultak így könnyeben tudnak rögzülni, ténylegesen használható ismeretanyaggá válni.

A mobilalkalmazások és az internetes videók sokat segítenek, de nem csodaszerek

A modern technológia a nyelvtanulásban is helyet kapott, a különböző internetes alkalmazások, felületek támogathatják az ismeretek elmélyedését, de az „old school” módszerek is működnek, bár valamennyire háttérbe szorultak. Amikor arról kérdezték a válaszadókat, hogy milyen kiegészítő eszközöket/szolgáltatásokat használnak a nyelvtanuláshoz, akkor a legtöbb említést (64,9%) a különböző mobilalkalmazások kapták. Ezt követték a YouTube-videók (53,8%), az idegen nyelvű könyvek (47,3%), a streamingszolgáltatások (38,9%) és a zenehallgatás, dalszövegek fordítása (38,9%). Ennél jóval kevesebben választották a podcastokat (16,8%), a blogokat (13%), és a Katedra szókincsfejlesztőt (12,8%). A legtöbb nyelvtanuló egyszerre több fajta kiegészítő eszközt, szolgáltatást vesz igénybe tanulmányai során, és csupán 3,7% válaszolta, hogy semmit nem használ. Az is feltűnő, hogy a nyelvtanulást nagyon sok esetben összekötik a szabadidős tevékenységekkel, az olvasással, zenével vagy a filmnézéssel.

A nyelvtudásra vágyó válaszadók egy része a legváltozatosabb módokon kerít lehetőséget a gyakorlásra. Többen említették, hogy külföldi barátaikkal tartják a kapcsolatot, mások Ted Talk előadókat hallgatnak, idegen nyelvű újságot olvasnak, online játékokat játszanak vagy tanulókártyákat használnak. Az egyik válaszadó a diplomadolgozatához „vadászik” külföldi szakirodalomra, egy másik pedig a Jimmy Fallon talkshow-n és a Graham Norton show-n „edzi” az angolját.

A felmérést a Katedra Nyelviskola Hálózat készítette, a válaszadók a Katedra hallgatói és Facebook-követői közül kerültek ki. A Katedra Nyelviskola Hálózat országszerte kínál online nyelvtanfolyamokat, míg 22 magyarországi városban várja tanteremben az egyéni és csoportos hallgatókat. Kiválóan felkészült nyelvtanárai a nyelvtanítás módszertanát az adott képzési típushoz igazítják. Minden jelentkező számára biztosítják az ingyenes szintfelmérés lehetőségét és az eredmény alapján szakmailag megalapozott képzési tanácsadást nyújtanak, mely garantálja, hogy a nyelvtanuló a megfelelő nyelvi szinten és a hozzá leginkább passzoló képzési típusban kezdi meg a nyelvtanulást.

Rovatok