Egyes nyelviskolák kifejezetten a hatvan év feletti korosztály számára is kínálnak nyelvtanfolyamokat. A csoportok rendkívül népszerűek, hiszen a nyelvkönyvek és szótárak társaságában eltöltött órák nemcsak a tanulásról szólnak, hanem új ismeretekről, új kommunikációs lehetőségekről és nem utolsósorban emberi kapcsolatokról, közösségi élményről.
Az utóbbi időszakban egyre többet hallunk és olvasunk az élethosszig tartó tanulásról vagy éppen az aktívan töltött időskor fontosságáról. Érdemes is leszögezni, hogy az idős évek is szólhatnak (sőt, talán szólniuk is kell) az aktív élményekről, az új dolgok megismerésről és kipróbálásáról, azaz akár a tanulásról is.
Általában a tanulás, ezen belül az angol, a német vagy akármilyen idegen nyelv elsajátítása munkát ad az agynak, nem engedi „eltunyulni”, aktivitásra és koncentrációra készteti. Számtalan kutatás kimutatta, hogy a nyelvtanulás kitűnő módszere a demencia megelőzésének. Az idegennyelv-tanulás segítségével ráadásul kinyílik a világ egy mindaddig ismeretlen és megközelíthetetlen szeglete is.
A nyelvtanulás talán leginkább hatékony módja a magánórák mellett a nyelviskolai csoport, ugyanakkor a „szeniorokban” lehet némi ellenérzés azzal kapcsolatban, hogy tanulótársai legyenek adott esetben a gyerekeikkel, unokáikkal egykorú embereknek. Úgy érezhetik, hogy könnyen lemaradhatnak attól a korosztálytól, amely tagjai már kisgyerekkoruktól lehetőséget kaptak a külföldi utazásokra, és már eleve a világhálón szocializálódtak. Érdemes ezért olyan nyelviskolát választani, ahol kifejezetten az idősebb korosztály részére indítanak nyelvtanfolyamokat, és ügyelnek arra, hogy kor szempontjából homogén csoportok jöjjenek létre.
Tényleg törvényszerű, hogy egy idős embernek szorongásokat okozzon egy nyelvtanfolyam? A hatvan feletti Krisztina nyelviskolába jár, erről kérdezve meséli:
A tanulás nekünk nem munka, hanem közösségi élet. Jóbarátok lettünk, sokat találkozunk, és nemcsak hétfő délutánonként. A tanulás a gyerekeknek is jó példamutatás.
A hasonló korú Ildikó szintén lelkesen beszél az angol nyelvvel megélt kalandjairól, elmondása szerint hihetetlen örömöket talál ennek elsajátításában.
A két örökifjú hölgy örömteli élményeinek szorosan a részét képezi az, hogy a Katedra Nyelviskola olyan csoportjaiba járnak, amelyek kifejezetten a hatvan év feletti korosztály számára kínálnak tanulási lehetőséget. Ezen nyelvtanfolyamok esetében fel sem merülnek olyan aggályok, hogy a generációs különbségek miatt bármiféle szakadás alakulna ki a tanulók között. A tananyag begyakorlására, megtanítására ezeken az órákon a korcsoport igényeihez igazodva a szokásosnál lényegesen több időt szánnak.
A tanfolyamok népszerűsége azonban nem pusztán a tanmenet kedvező dinamikájával magyarázható. A nyugdíjas korú emberek sok szabadidővel rendelkeznek, amit előszeretettel fordítanak értékes programokra, szívesen mozdulnak ki a négy fal közül. Röviden szólva: szeretik maradandó élményekkel megtölteni a jól megérdemelt pihenős éveket. Ebbe a megközelítésbe pedig kitűnően illik egy hagyományos nyelvtanfolyam, akár online formában is. A heti rendszerességgel kis létszámú csoportokban megtartott órák arra is alkalmat adnak, hogy a „diákok” ismerkedjenek, közösséget alkossanak.
A tapasztalatok szerint a szenior csoportok nagyon összekovácsolódnak az órák alatt, nem ritka, hogy oktatási időn kívül is találkoznak, közös programokat szerveznek. Az is jellemző, hogy éveken keresztül járnak a tanfolyamokra, az oktatási intézményben létezik olyan csoport, amely kilenc évet töltött együtt az „iskolapadban”. A nagymúltú nyelviskolának az a tapasztalata, hogy aki hatvan felett „rákap” a nyelvtanulás ízére, az nagyon lelkessé válik és kitartóan űzi ezt a hobbit.
Az időskori nyelvtanulásnak van még egy sokakat érintő pozitív hozadéka. A gyerekek, unokák generációjából egyre többen vernek gyökeret külföldön, sokuk magyarul nem beszélő házastársat választ magának; az unokák, dédunokák pedig nem, vagy csak törve beszélik ritka és különleges nyelvünket. A velük való kapcsolattartást nagyban segíti valamelyik idegen nyelv ismerete.
A Katedra Nyelviskola nemrég egy kutatást készített, majd tett közzé a nyelvtanulási attitűdökkel és szokásokkal kapcsolatban. A kérdőívet kitöltő hatvan felettiek ugyanolyan örömmel tanulják a nyelvet, mint a tapasztalatlanabb korosztály, és ők is rengeteget köszönhetnek a nyelvtanulással töltött óráknak. A nyelvtudás kitágítja a szórakozási, művelődési, kulturális lehetőségeket; az idősek (is) megértik az idegen nyelvű filmeket, könyveket, így élvezetes időtöltéshez jutnak. A hatvan felettiek arról is beszámoltak, hogy a megszerzett új tudás birtokában magabiztosabbá váltak külföldön, nem érezték magukat elveszve, sőt képessé váltak a magyarul nem beszélő családtagjaikkal kommunikálni. A kutatásban részt vevők közül ez a korosztály kifejezetten sokszor említette az „elmetornát”, az agy „karban tartását”. Több szépkorú pedig azt vallotta, nyelvet tanulni egész egyszerűen élvezetes időtöltés.
A Katedra Nyelviskola Hálózat országszerte kínál szenior nyelvtanfolyamokat 60 évnél idősebb hallgatók részére, tanteremben vagy online. Kiválóan felkészült nyelvtanárai a nyelvtanítás módszertanát és tempóját a korcsoporthoz igazítják. Minden jelentkező számára biztosítják az ingyenes szintfelmérés lehetőségét és az eredmény alapján szakmailag megalapozott képzési tanácsadást nyújtanak, mely garantálja, hogy a nyelvtanuló a megfelelő nyelvi szinten és a hozzá leginkább passzoló képzési típusban kezdi meg a nyelvtanulást.