Az elmúlt időszakban sorban jelentek meg a magyar kereskedelmi láncok árháborújáról szóló cikkek – ezekből a METRO rendre kimaradt. Véletlen lenne? Aligha. A kimaradás üzleti döntés: a METRO új árstratégiát vezetett be, és nem a kiskereskedők által követett akciós politikát követi. Taferner Ákos marketing osztályvezetőt kérdeztük, mi áll a változás hátterében.
Mi változott az elmúlt időszakban?
T.Á.: A korábbinál sokkal jobban figyelünk arra, hogy vásárlóink többsége nem egyszerű vásárlást, hanem vállalkozásukhoz szükséges beszerzést folytat az áruházainkban: feltöltik saját kisboltjuk vagy éttermük hűtőkamrájának polcait. Nekik két dolog a legfontosabb: a jó és stabil ár, és az, hogy rendelkezésre álljon a termék.
Ez az oka az új árazásnak?
T.Á.: Igen, mint említettem a mi vásárlóinknak a stabil árak a fontosak. Nálunk nincs hullámvasút az árakkal! Nem megyünk bele árkampányokba, nem a rövidebb-hosszabb akciókra építünk, és a mostanában elharapózó árháborútól is távol tartjuk magunkat. Árpolitikánkat következetesen és hosszú távon alkalmazzuk. Alapvetően árazásunkat két fő program határozza meg, a Többet Olcsóbban! és Sztárajánlataink, melyekben az alapgondolat ugyanaz: nagyobb mennyiség, alacsonyabb ár. Ma már több, mint 4500 termék érhető el ezzel az árazással. A termékek beszerzési árának változására természetesen figyelemmel kell lennünk, de igyekszünk tartósan alacsony árat biztosítani a vevők számára. Ezért az árainkkal hosszabb távon kalkulálhatnak vevőink.
Arányaiban milyen hatásai voltak az árpolitikának az értékesítésben?
T.Á.: Elmondhatjuk, hogy ma már közel minden ötödik termék a kínálatunkban Többet olcsóbban! árazású. Ezek a termékek az előző évhez képest átlagosan 45%-kal nagyobb arányban és 10%-kal nagyobb mennyiségben fogynak.
Nemrég benéztem az egyik METRO-áruházba, és szembetűnő volt, hogy mennyire megváltozott.
T.Á.: Áruházaink sorban fizikailag is átalakulnak, hogy fő vásárlóinknak, a vállalkozóknak beszerzéseit hatékonyabbá tegyük. Ők jellemzően nagy, akár 400 kg teherbírású bevásárlókocsit használnak. Fontos volt, hogy ezekkel könnyen közlekedhessenek, ezért például kiszélesítettük a közlekedőfolyosókat, eltávolítottuk a marketing installációkat és egységcsomagokban helyezzük ki az árut. A 13 hazai áruházunkból 7 már átalakult. Több áruházban korszerűsítés is folyt, például környezetbarát hűtőrendszert, LED-világítást, napelemparkot alakítottunk ki. Már minden áruházunkban megtalálható az Expressz Kassza. A nagy mennyiségű árut így nem szükséges a pénztárszalagokra kipakolni, elegendő azt a bevásárlókocsival együtt a mérlegre tolni, és már fizethetnek is.
Hogyan fogadták a vásárlók a változásokat?
T.Á.: Nagyon jól, de tegyük hozzá, hogy egy részét kifejezetten ők kérték, mi meghallottuk, és beépítettük az észrevételeket az üzletmenetbe. Például akik már a kilencvenes években jártak hozzánk beszerzést folytatni, többször említették, hogy a „régi” METRO színtisztán nagykereskedés volt, és ezt nagyon szerették, így vissza is térünk a nagykereskedelmi gyökerekhez. Szerencsére úgy látjuk, folyamatosan érkeznek új vevők is.
Mi van az egyéni vásárlókkal, őket elengedték?
T.Á.: Az egyéni vásárlók továbbra is vásárolhatnak az üzleteinkben, számukra vezettük be a Gourmet-kártyát – ezt a METRO alkalmazásán keresztül digitálisan alig két perc alatt lehet igényelni, és akár azonnal használatba venni. Ünnepek előtt több egyéni vásárlónk van, hiszen ők METRO-s vásárlással alaposan „bespájzolhatnak”, de a havi nagybevásárlást is sokan nálunk ejtik meg. Olyan kezdeményezésről is hallottunk, hogy szomszédsági alapon néhány család összeállt, és közösen vásároltak be a mennyiségi kedvezmény eléréséhez. Előtte megtervezték, hogy mit fognak venni: a Többet Olcsóbban! áraink a tobbetolcsobban.hu oldalon naprakészen elérhetők.