A hosszú élet titka mindig foglalkoztatta az emberek fantáziáját. Nem véletlen szokás arról faggatni a százéveseket, hogy szerintük miért értek meg ilyen magas kort. Arra azonban ritkábban gondolunk, hogy a vállalatok között is léteznek ilyen száz évet megélt matuzsálemek.
Vajon mi kell ahhoz, hogy egy vállalat meghaladja a százéves kort és évről évre egyre sikeresebb legyen? Ennek jártunk utána a német tulajdonú családi vállalkozás, a gumicukrairól ismert HARIBO esetében.
Amikor az alapító, Hans Riegel bonni cukrászmester 1920-ban egy hátsó udvari konyhában gumicukorgyártásra adta a fejét, nem sejthette, hogy egy nemzetközi elismertségű vállalat alapjait teszi le. Indulótőkéje egy zsák cukor, egy márványlap, egy zsámoly, egy rézüst, egy henger és egy tűzhely volt.
A saját recept alapján 1922-ben megalkotott Tanzbären (táncoló medvék) nevű gumicukor olyan nagy népszerűségnek örvendett, hogy a kezdetben még Riegel úr felesége, Gertrud asszony által biciklivel történő kiszállítást 1923-ban egy gépkocsi váltotta fel, amelyen már látható volt a HARIBO felirat.
A Tanzbären figura még nagyobb és karcsúbb volt, mint a mostani Goldbären. A mackók később kisebbek lettek, lábukat rövidebbre formázták, majd 1960-ban Goldbärenre keresztelték át őket. Ezen a néven vált világhírűvé a világ első mackó formájú gumicukra, amely 1967-től áll védjegy oltalom alatt, és amelynek titkos receptjét a HARIBO világszerte több mint 7.000 dolgozója közül körülbelül csak 12-en ismerik. A Goldbärent a könyvnyomtatáshoz, az autóiparhoz vagy a relativitáselmélethez hasonlatosan a világot megváltoztató legfontosabb német találmányok közé sorolják, amelyből mára naponta közel 160 millió szem kerül legyártásra.
Hans Riegel 1945-ös halálát követően fiai, Hans Jr. és Paul vették át a vállalat vezetését. A HARIBO mára összesen 11 országban 17 gyártóüzemmel rendelkezik (ezek egyike a nemesvámosi), és termékeit több mint 120 országban értékesítik. Ráadásul mindezt nehezített pályán vitte véghez, hiszen a vállalat a mai napig családi tulajdonban maradt és fejlesztéseit kizárólag önerőből, külső tőke bevonása nélkül finanszírozza. Így jött létre például az első egyesült államokbeli HARIBO gyár is, amely az idei évtől működik.
A HARIBO 2002-ben kezdte meg az erre a célra a Veszprém melletti Nemesvámoson épített 8.000m2-es gyárában a gumicukor termelést. A legelső itthon előállított gumicukor a 2002-ben útjára indított HARIBO Happy-Cola volt, amely a mai napig az egyik legnagyobb kedvencnek számít. Az évek során folyamatosan emelkedett a hazánkban eladott HARIBO termékek mennyisége, a nemesvámosi gyárban alkalmazott gyártási technológiák és az előállított termékek köre is egyre bővült.
A belföldi és külföldi igény 2012-re annyira megnövekedett, hogy az első ütemben épült gyárat kibővítették, amely 2013-tól immár 15.000m2-en termelhet. Napjainkban körülbelül 260 dolgozó közreműködésével közel 50 eltérő receptúrájú termék készül több mint háromszáz féle kiszerelésben a magyar gyárban.
A HARIBO már a kezdetektől meghaladta a korát és alkalmazta a legfrissebb technikai újításokat, a húszas évek elején vásárolt automobiltól a Hans Riegel fiai által saját kezűleg megtervezett és kifejlesztett technológiai megoldásokig (Paul Riegel fejlesztett ki például egy azóta is használatos medvecukorcsiga tekercselő gépet).
A vállalat a marketing területén is kereste az új megoldásokat. Ennek eredményeként Németországban az elsők között hirdetett a televízióban az 1950-60-as években, amely nagymértékben járult hozzá a márka népszerűségének megnövekedéséhez. Az újító szellem az itthoni HARIBO-nál is jelen van: a nemesvámosi gyár alkalmazott például az országban elsőként 2014 óta automatizált drazsé technológiát.
A HARIBO töretlenül vezet mind a nemzetközi, mind a hazai gumicukor piacon. Ehhez valószínűleg hozzájárult az elmúlt évszázad alatt felhalmozott tapasztalat és „a minőség mindenekelőtt” mottó szem előtt tartása is. Az egész vállalatra jellemző a folyamatos információáramláson alapuló finomhangolással működő rendszer, amely érinti az automatizálás, a vállalatirányítási rendszerek, a hatékonyságnövelés, minőségbiztosítás és innováció minden formáját, hogy a változó világban, változó gazdasági környezetben a vállalat fejlődése egészséges legyen. Ennek egyik haza példája a 2023-ban átadott 1,1 MW-os visszatáplálás nélküli napelempark is, amely a nemesvámosi gyár energiafogyasztásának kb. 30%-át fedezi.
A körültekintő tervezés, a folyamatos szigorú minőségellenőrzés, a gyártási, szállítási, és értékesítési folyamatok rendszeres optimalizálása, a gondosan megtervezett és kivitelezett kommunikációs és marketing stratégiája mind hozzájárulnak a sikerhez. És természetesen az is, hogy a vállalat a külső hitelezők és részvényesek elvárásaitól mentes környezetben tevékenykedhet. Mindezek eredményeként a HARIBO még a Covid okozta válság idején sem kényszerült arra, hogy dolgozókat küldjön el.
Mindez szép és jó, mondhatnánk, de a gumicukor próbája mégiscsak az evés. A HARIBO azonban a hazai piac gumicukorka szegmensének több mint 50%-át uralva ezen a próbán is rendszeresen kitűnően szerepel.
A HARIBO célja, hogy vidám termékeivel derűt és gondtalan gyermeki örömet csaljon felnőttek és gyermekek szívébe egyaránt. Huszonegy éves magyarországi jelenléte alatt felnőtt itthon egy korosztály, akiknek már gyerekkori emléke kötődik a családi vagy baráti körben megosztott gumicukrokhoz, a meglepetés, a játék, a gondtalanság, az összetartozás eme egyszerű, hétköznapi, de mégis mély tartalommal bíró nagyköveteihez.