Index Vakbarát Hírportál

Egyedülálló oktatási módszertan a Budapesti Metropolitan Egyetemen

2023. december 15., péntek 00:02

A 2024-ben egyetemre felvételiző diákok és szüleik ilyenkor már lázasan tájékozódnak az egyetemek honlapján a felvételi feltételeiről, arról, mivel lehet növelni az elnyerhető felvételi pontok számát, de legfőképp arról, hogy mit ajánl az egyik vagy a másik egyetem a leendő hallgatónak. A Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) Magyarország legnagyobb magánegyeteme, ahol Üzleti, Kommunikációs és Turisztikai Karon, valamint Művészeti és Kreatívipari Karon folyik a képzés. A folyamatosan bővülő, magyar és angol nyelvű kínálatukban az alap- és mesterképzések mellett szakirányú továbbképzések, felnőttképzés és felsőoktatási szakképzés közül választhatnak az érdeklődők. A METU oktatói a hallgatóra ügyfélként, az oktatásban partnerként tekintenek. Az egyetem közel 7000 hallgatójából közel 1000 külföldi, akik a világ több mint 100 országából érkeztek. A Budapesti Metropolitan Egyetem meghatározó és dinamikusan fejlődő szereplője a hazai felsőoktatásnak, és immár a kelet-közép-európai régiónak is. Az egyetem öt kontinensen több mint 200 külföldi intézménnyel tart fenn partneri kapcsolatot.  Dr. Naárné Dr. Tóth Zsuzsanna egyetemi docenssel, a Budapesti Metropolitan Egyetem oktatási rektorhelyettesével beszélgetünk.

A közelmúltban rangos nemzetközi elismerésben részesült a Budapesti Metropolitan Egyetem : a QS Stars Minősítési Rendszer értékelésében 4 csillagos lett. Milyen szempontok alapján kapnak csillagokat az egyetemek?

A QS Stars minősítés során a METU kiemelkedően szerepelt a nemzetköziesedés terén végzett munkát illetően, ahol a legmagasabb értékelést, 5 csillagot érte el. Emellett az oktatás, foglalkoztathatóság és inkluzivitás területén is magas, 4 csillagos besorolást kapott. Az infrastruktúra, művelődés és művészetek, valamint az akadémiai fejlődés tekintetében eredményeit 3-3 csillaggal ismerte el a rangos intézet. Ez a minősítés nem csupán a nagy elismertségű listán való szereplést jelenti, hanem mélyebb képet ad az egyetem erősségeiről és gyengeségeiről is a kiválasztott területeken.

Emellett a Budapesti Metropolitan Egyetem myBRAND oktatási módszere bekerült a QS Reimagine Education díjpályázatának shortlistére. Ez az innovációs díj a felsőoktatásban alkalmazott módszerek elismerése, amelyek mind hozzájárulnak a hallgatók tanulási eredményeinek javításához és ahhoz, hogy a munkaerőpiacon jobb eredményekkel induljanak az egyetem elvégzése után. A myBRAND módszer kiemelkedő sikere eredményeként 1200 pályázóból felkerült a 360 legjobb pályázót tartalmazó shortlistre.

Évről-évre nagyon sokat változik a világ, a munkaerőpiaci és így a hallgatói elvárások is. A METU népszerű myBRAND módszere már egyfajta válasz ezekre az igényekre?

Valóban, az oktatás világa folyamatosan változik, és az oktatási intézményeknek lépést kell tartaniuk az új kihívásokkal. Így volt ez eddig is, de az kétségtelen, hogy ezek a változások az utóbbi években jelentősen felgyorsultak. A Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) az oktatás területén is úttörő szerepet vállalt azáltal, hogy évekkel ezelőtt bevezette a myBRAND portfólióalapú oktatási módszert. Ez a megközelítés lehetővé teszi a hallgatók számára, hogy egyéni oktatási utat kövessenek, amely fejleszti erősségeiket és felkészíti őket a változó munkaerőpiaci igényekre. A myBRAND oktatási módszer 2018 óta az egyetem alapvető oktatási modelljének részét képezi. Az innovatív módszer célja az, hogy a hallgatók saját szakmai portfóliót építsenek tanulmányaik során. Ez a portfólió az oktatás elejétől a záróvizsgáig kíséri végig a hallgatókat, és lehetővé teszi számukra, hogy bemutassák azokat a kompetenciákat és tudást, amit megszereztek. A myBRAND oktatási módszer a hallgatók számára lehetővé teszi, hogy felfedezzék erősségeiket és szenvedélyüket, valamint megtalálják azt a területet, ahol szeretnének kiteljesedni. Ez az új szemléletmód az üzleti tanulmányoktól kezdve a kommunikációtudományon, a turizmuson, a marketingen, a művészeti képzéseken és a nemzetközi tanulmányokon átível, és felkészíti a hallgatókat a valós munkaerőpiaci elvárásokra.

Hogyan kell ezt a gyakorlatban elképzelni?

A hallgatóink fejlesztése a 7 habits „élet-eredményesség” alapelveit felmérő teszttel kezdődik. A Start myBRAND tréningen a teszt eredményei alapján a hallgatóink megtervezik az egyéni fejlődésükhöz kapcsolódó tréningútjukat, a mySKILLS-t. A portfóliót a diák a tanulmányai során végig építi, és az erre való reflexió folyamatosan építi tudatosságát önmaga eredményeivel, készségeivel kapcsolatban.

Hogyan hat ez a módszer a hallgatókra? Milyen konkrét előnyökkel jár számukra?

A karon tanuló hallgatóink a myBrand myBRAND programnak köszönhetően önálló tanulókká válnak, akik képesek tudatosan irányítani a karrierjüket és a szakmai életüket. Az egyetemi évek során elsajátított tudásuk alapján világosan tudni fogják, hogy mit, miért tanultak, miben fejlődtek általa, és az így megszerzett tudást vagy készséget mire tudják felhasználni. Mivel a myBRAND módszer olyan készségek fejlesztésére helyezi a hangsúlyt, melyek lehetővé teszik a hallgatók számára, hogy a gyorsan és folyamatosan változó munkaerőpiaci igényekre önállóan válaszolni legyenek képesek, ezért ez bármelyik szakon jelentős előnyt jelenthet. A myBRAND módszertan a hallgatóink fejlődését teljes egyetemi tanulmányaik alatt végig vezeti. A hallgatók tudatos reflexió mentén összegyűjtik azokat a készségeket, képességeket, melyeket tanulmányaik során az egyetemen belül vagy kívül folytatott tevékenységek során fejlesztettek, valamint mindazokat a konkrét produktumokat, eseményeket, eredményeket, amelyek ezen készségek és képességek birtoklását bizonyítják. A munkaerőpiacra kerülve pedig a portfólióépítés eredményeit fel tudja használni egy kiemelkedő önéletrajz elkészítéséhez, a tudatos karrierépítéshez. A METUn a myBRAND segít abban, hogy a diák megtalálja a saját „hangját” és szakmai személyiségét, miközben szakértői szintű tudást szerezhet. Itt olyan tananyagokkal találkozhat, amelyek elősegítik az egyéni és csapatbéli kreatív gondolkodást.

Rovatok