Kiss Norbi, ötszörös Kamion- Európa bajnok példáján felbátorodva én is eldöntöttem, hogy megműttettem a szemem. Számtalan családtag, ismerős és kolléga érdeklődött a műtét sikerességéről, ezért úgy döntöttem, hogy megírom a történetem. Számomra is megdöbbentő, hogy milyen sok párhuzam van egy Forma-1-es csapat és a legtapasztaltabb hazai szemészeti lézerklinika működése között.
Az első mérföldkő az volt, amikor az ismert Forma-1-es brit fotóssal, John Townsenddel beszélgettem, és elárulta, hogy ő is Magyarországon műttette meg a szemét. Ekkor elkezdtem feltenni magamnak a szemrehányó kérdéseket, hogy akkor én miért is nem? Neki tökéletes látásra van szüksége a 300 km/órával elsuhanó versenyautók mellett, és jól láthatóan működik a dolog.
Továbbra is kerestem a motorsporton belüli példákat, mert elmondhatjuk, hogy itt extrém igénybevételnek van kitéve a szem.
Nico Hülkenberg, német pilóta 2012 téli szünetében esett át a lézeres szemműtéten, és mint elárulta, azóta tökéletesen lát. Ő is kontaktlencsét hordott, mint magyar kollégája, a szintén szemműtött Kiss Norbi, ötszörös kamion Európa-bajnok. A pár napos pihentetési fázis után mindketten ugyanolyan sikeresen folytatták a pályafutásukat, mint korábban.
Kiss Norbert, ötszörös Kamion-Európa bajnok 7 évvel ezelőtt műttette meg a szemét
Ezen logikus érvekkel felvértezve végül megnyomtam az Enter -t és bejelentkeztem egy alkalmassági vizsgálatra
Kitöltöttem a klinika jelentkezési formját, és vártam a csodát. Másnap munkaidőben felhívott az asszisztensük, alaposan kikérdezett és behívtak a Bécsi úti szemészeti lézercentrumba.
Amikor belépsz az ajtón, úgy érezheted magad, mint egy autóversenyző, aki megkapta élete első Forma-1-es szerződését. Technofilként is meglepett az, hogy klasszikus portás nincs, hanem magamnak kell bejelentkeznem számítógépen. Elképesztő egyébként, hogy mennyien vetik alá magukat a Sasszemkezeléseknek*, több mint 130.000 műtét körül járnak.
Visszatérve a megérkezésemhez, aránylag hamar asszisztens kezébe kerülünk. Sorra végig megyünk a szem különféle funkcióit tesztelő gépeken, látásélesség, szemnyomás, szaruhártya-vastagság mérése, szaruhártya domborzati térképének elkészítése stb. Végül be lehet kerülni a „főmérnökhöz”, a főorvoshoz. Annak ellenére, hogy előbb vázoltam, hogy egy jól irányított méhkashoz hasonlít a rendszer, mégis az egyén a legfontosabb, hiszen tényleg kimerítően foglalkoztak velem, és minden keresztkérdésemre választ kaptam.
Amikor több vizsgálat után végül kimondták, hogy műtétre alkalmas vagyok, az tényleg olyan érzés volt, mint amikor közlik az újonc pilótával, hogy mikor vezetheti először élesben a versenyautót. Nem féltem tőle, hanem vártam, hogy megtörténjen.
Esetemben a FEMTO kezelés lett az előnyös és hatékony. Mint megtudtam, ezt engedélyezte a NASA is az űrhajósainak és az amerikai haditengerészet a vadászpilótáinak. Így gondoltam, nekem is megfelel.
A lézeres szemműtét napján két órát töltöttem a klinikán. Maga a műtét – amikor már beöltözve készültünk a kijelölt asszisztenssel – is maximum negyedóra volt.
A műtőben egy lézermérnök, egy szemsebész és egy műtősnő fogadott. Mindent előre elmondtak, hogy mi fog történni. Nyilván már szemüveg nélkül, felfektetve a műtőasztalra, a fejem egy mélyedésbe került, ami gyakorlatilag rögzítette azt, még ha nem is olyan határozottan, mint egy 5 pontos biztonsági öv. Engem kifejezetten meglepett, hogy a kezem szabadon maradhatott. Innentől dióhéjban elmondva körülbelül annyi történt, mint amit a boxutcában a szerelők kerékcserénél elvégeznek. Ezerszer begyakorolt mozdulatokkal kapcsolgatták ki-be a gépeket felettem, tologatták, beállították.
Amikor a lézer elindult, hangosan visszaszámolt a lézermérnök, hogy halljam meddig tart. Egyébként a lézer mindössze pár másodperc alatt elvégezte a szaruhártyám tökéletesre formálását. Később néhány szót váltva a lézermérnökkel, kiderült, hogy a lézert ugyanaz a szoftver vezérli, mint a haditechnikából jól ismert cirkálórakétákat. Teljességgel fájdalommentes a dolog, és inkább meglepő, mint kellemetlen.
Vizualitásáról: képzeljük el azt, hogy Monacoban az alagút felé tartunk, de eléggé elmosódottan látunk. Bemegyünk az alagútba, majd kapunk egy nem bántó „díszkivilágítást”, azonban nekünk versenyzőként semmi másra nem kell koncentrálnunk, csak a fényre az alagút végén. Eközben azért mégis csak alagútban vagyunk, így egy villanásnyira sötét lesz, de pontosan ismert a cél és haladunk tovább. Amikor kiérkeztünk az alagútból, ugyan kicsit homályosan, de valójában óráról órára egyre élesebben látunk!
Azt is érdemes mérlegelni, hogy annak ellenére, hogy akár már a műtét másnapján autót vezethetünk és dolgozhatunk, azért a gondos odafigyelés és a precízió elvárt a páciens részéről. Az első hetekben több szemcseppet kell alkalmazni, pontosan időre adagolva a használatukat. A legextrémebb sportokhoz is vissza lehet térni legkésőbb 1 hónap után, legyen az akár ejtőernyőzés, búvárkodás, szörfözés vagy bungee jumping. Ami az aerob edzéseket illeti, 3 nap után már lehet futni, kerékpározni. Tehát ezeket is érdemes figyelembe venni, amikor az ember beidőzít magának egy ilyen korrekciós műtétet.
Minimum 10, de lehet, hogy 15 évvel ezelőtt már meg kellett volna lézereztetnem a szememet, megkímélve magam pár vesződségtől, indokolatlan bosszankodástól. Még a pedigrés nevű szemüvegmárka is bizony 1,5-2 év alatt tönkremegy.
Egy szónak is száz a vége: aki eddig azon dilemmázott, hogy elinduljon-e ezen az úton, csak biztatni tudom, hogy tegye meg bátran! Bízom benne, hogy a cikkem segít abban, hogy az olvasóm – hozzám hasonlóan – meghozza élete egyik legjobb döntését. Ha ezzel akár csak egyetlen emberen is segítettem, már megérte.
Itt teheted meg az első lépést!