A hazai egyetemisták közül egyedül a Corvinus hallgatói kapnak a kezükbe egy olyan komplex karriertervezőt, amivel nemcsak a pályakezdésüket, de akár a teljes további életüket is befolyásolhatják a tanulmányaik alatt. A Navigátor tanácsadó szolgáltatásai fejlesztik az önismeretet, így csökkentik a diákok pályakezdés miatti szorongását is. Ásványi Katalin, a Navigátor üzleti felelőse és Kovács Máté, az egyetem harmadéves diákja mesélt a Corvinus hazai viszonylatban egyedülálló fejlesztéséről.
Kevesen vannak, akik már 18-20 évesen biztosak abban, hogy milyen szakmában akarnak dolgozni majd, hogy milyen pályán tudnak majd sikereket elérni. Ilyen fiatalon a legtöbbször még nem tudjuk igazán, milyen karrier való igazán nekünk, miben múlunk felül másokat. Ha viszont egy iskola felismeri ezt, és megadja a mozgásteret a diákoknak az útkereséshez, kísérletezéshez, akkor sok fölösleges szakváltást, karrierzsákutcát tud megelőzni. A Corvinus Egyetem ebben nagyszerű partnere a hallgatóknak, ezért is kínál például olyan átfogó alapszakokat, amik nem kényszerítenek ki túl korai választást a karrierpályákban.
A diákok útkeresésében a Corvinus direkt módon is segít, méghozzá egy komplex platformmal: kifejlesztette a Navigátor egyetemi életút- és karriertervező programot. Ezt idén tavasztól már valamennyi alapszakos hallgató használhatja, sőt, a Vállalkozásfejlesztés mesterszakosok is. A résztvevők a programon belül rendszeresen igénybe vehetik a tanácsadó szakemberek segítségét. Kideríthetik, melyek az erősségeik és a fejlesztendő területeik, és ezek milyen pályautak felé mutatnak, vagy épp fordítva: a vágyott karrier befutásához mennyire vannak meg a szükséges kompetenciáik. Azt is megtervezhetik, ehhez milyen tevékenységeket teljesíthetnek az egyetemi tanrenden belül és kívül.
Magabiztosságot adott, mert rámutatott az erősségeimre és megerősített abban, hogy jó úton vagyok, ez pedig a pályakezdés miatti szorongásomat is csökkentette.
– mondja Kovács Máté, a Corvinus harmadéves hallgatója a Navigátorról.
A Navigátor tudatosítja: min múlik, hogy a diák jövője tényleg sikeres legyen
A szolgáltatás azzal indul, hogy első lépésként a résztvevő egy komplex személyiségtesztet tölt ki elektronikusan. Ezzel a rendszer felméri a hallgató személyes profilját, és ezek alapján megrajzolja az illető karakterisztikatérképét. Ebből kiderül, hogy a kitöltő milyen kulcskompetenciákban erős, és ez alapján mi a jellemző viselkedésmódja. A teszt ötféle viselkedésmód szerint ad visszajelzést: a gondolkodás, a képviselet, a vállalkozás, az alkotás és az építés kategóriájában. A program egy 0-tól 100%-ig terjedő skálán megmutatja, hogy a tesztkitöltő ezekben milyen szinten áll.
A kitöltőre jellemző viselkedésmódok alapján a Navigátor a felületen felkínálja a lehetséges jövőbeni pályákat, azaz az úgynevezett karrierhorgonyokat. A diáknak az eredményeket érdemes szóban is átbeszélnie a profilértelmező szakértőinkkel, hogy jobban megértse a kapott képet saját magáról.
– magyarázza Ásványi Katalin docens, a Corvinus Navigator programjának üzleti felelőse.
Máténak például a kulcskompetenciái alapján a tanácsadó karrierkilátást dobta ki a rendszer, amin ő először őszintén meglepődött:
A legkevésbé sem gondoltam volna magamról, hogy tanácsadó alkat lennék, de aztán elmentem a tesztet követő profilértelmezési tanácsadásra, ahol egy szakemberrel közösen tisztáztuk, pontosan mit is jelentenek az eredményeim. Ezután vált számomra világossá, hogy az egyetemi évek alatt egyre nyitottabb és közvetlenebb lettem, és úgy fejlődött a gondolkodásom, hogy strukturáltabb, de egyben kreatívabb is lett. Ettől még nem kell feltétlenül tanácsadónak mennem, de olyan munkakörökben érdemes gondolkodnom, ahol szükség van ezekre a kompetenciákra.
Amikor kitöltötte a tesztet, a saját bevallása szerint Mátéban még a gimnáziumi, erősen introvertált önképe élt magáról. Csak a személyes tanácsadás után jött rá, hogy mennyit változott az utóbbi években. Először kommunikáció- és médiatudomány alapszakot végzett a Corvinuson, jelenleg pedig harmadéves hallgató a gazdálkodási és menedzsment alapszakon. Navigátor-profiljában szépen végigkövethető, hogy Máténak a Kommunikáció szakon tanultak hatására hogyan erősödtek az interperszonális készségei.
Ásványi Katalin – Máté példájához kapcsolódva – kiemelte, hogy a Navigátor szerves része a rendszeres személyes tanácsadás:
A tesztkitöltés és annak az értelmezése csak a nulladik lépés. Egy navigátorosnak érdemes választania egyet a Corvinus egyéni akadémiai mentorai közül is, időről időre leülnie vele, hogy együtt megnézzék, éppen hol is áll a megálmodott karrier felé vezető úton, és mit csináljon, hogyan haladjon tovább. Így folyamatosan követhetik a diák fejlődését.
A Navigátor rugalmas: a döntés mindig a hallgatóé
Máté Navigátor-profiljába belépve egy pókhálószerű mátrixban, százalékos arányban látjuk a rá jelenleg legjellemzőbb és legkevésbé jellemző kompetenciákat. Fontos azonban tudni, hogy ez az állapot csak egy adott időpillanatra érvényes. Ha Máté mondjuk most úgy döntene, hogy egy egészen más karrierirányba szeretne elindulni, amihez pont a gyengébb kompetenciáit kellene erősítenie, akkor a Navigátorban a következő félévre ennek a célnak megfelelően tud szűrni a számára megfelelő egyetemi kurzusokra és tanórán kívüli egyetemi tevékenységekre. Ennek eredményeképp pedig fél év múlva Máté kompetenciatérképe is változni fog.
Nincsenek bebetonozott irányok, és senkinek sem akarjuk megmondani, hogy milyen pályát válasszon. Ez a platform sokkal inkább egy jól strukturált helyzetképet ad arról, hogy a navigátoros diák jelenleg hol tart, milyen kiemelkedő és milyen fejlesztendő kompetenciái vannak, és ezekhez az adott pillanatban milyen karrierfókusz illeszkedik a leginkább. Ezután a döntés már a hallgatóé. Dönthet úgy, hogy a hiányos kompetenciáit fejleszti vagy épp ellenkezőleg: dönthet úgy is, hogy az amúgy is erős kompetenciáit erősíti tovább.
– teszi hozzá Ásványi Katalin.
Harmadéves hallgatóként Máté egyre jobban közeledik a pályakezdéshez, annak minden izgatott várakozásával és szorongó érzésével:
Nekem nem pusztán a konkrét karrierirány megtalálásában, hanem inkább az önmagamról való gondolkodásban segített nagyon sokat a Navigátor. Egészen más kép élt bennem magamról, a Navigátor viszont szembesített vele, hogy mennyit fejlődtem az egyetem alatt azokon a területeken, amelyeken én kimondottan rossznak hittem magamat. Segített átlátni és rendszerezni a képességeimet, így magabiztosabb lettem a pályakezdéssel kapcsolatban is.