Index Vakbarát Hírportál

Módosuló KRESZ, változó KRESZ oktatás

2025. január 23., csütörtök 00:02

Az első hazai közlekedési szabályzat 1890-ben született, azóta a KRESZ a technológia és társadalom fejlődését lekövetve folyamatosan kiegészül, módosul, sőt a közeljövőben újabb, akár jelentős változásokra számíthatunk. Cikkünkben arra keressük a választ, hogyan követi ezeket a változásokat a KRESZ oktatása, és várható-e változás ezen a téren is.

A KRESZ célja mindig is a biztonságos közlekedés volt, a szabályozás pedig a forgalom bonyolultságával együtt fejlődött. Gondoljunk csak bele: 1910-ben Magyarországon mindössze 4-féle közlekedési tábla volt, 1962-ben 158, napjainkban pedig már több mint 300 közlekedési tábla jelentését kell megtanulniuk a jogosítványt szerzőknek. Az idők folyamán nemcsak a közlekedés és a KRESZ lett egyre összetettebb, hanem a digitalizációnak köszönhetően alaposan megváltozott a tanulás módja is. A diákok néhány évtizede még tanteremi oktatáson és könyvből tanulták a KRESZ-t, és papíralapon vizsgáztak, amire tesztkönyvben gyakoroltak, hátralapozva a helyes megoldásért. Ma már azonban jóval korszerűbb módszerek is rendelkezésre állnak egy-egy bonyolultabb közlekedési szituáció elmagyarázására.

Egy jó tananyagnak nem az a fő célja, hogy a tanulónak sikerüljön a vizsga, hanem hogy mély és alapos tudást adjon, amely a biztonságos és kulturált közlekedést szolgálja

– mondta el Dr. Szőcs Károly, a digitális eduKRESZ tananyagokat fejlesztő E-Educatio Zrt. vezérigazgatója.

Az eduKRESZ digitális tananyagok 2012-ben jelentek meg Magyarországon, és mára a tanulók 90%-a választja ezeket a KRESZ-vizsgára való felkészüléshez. A „B” kategóriás jogosítványt szerzők közül már több mint 700 ezren tanultak e-learning módszerrel. Érdemes ennek tükrében egy pillantást vetni, a baleseti statisztikákra is. Örvendetes tény, hogy – miközben a forgalom tovább növekedett – 2010-ben 16,3 ezer, 2023-ban viszont közel 12 százalékkal kevesebb, 14,4 ezer személyi sérüléssel járó közlekedés baleset történt a KSH adatai szerint.

Az elmúlt 13 évben a digitális tananyagok folyamatos evolúción mentek át. Az első generációs anyagokban még nagyobb volt a szöveges tartalmak aránya, de már akkor is számos képpel és jó néhány animációval találkoztak a tanulók. 8 éve váltak tableten és mobiltelefonon is elérhetővé a képzések, ami térben és időben még nagyobb rugalmasságot biztosít a diákoknak a tanulásra.

A tanulók és oktatók visszajelzéseit figyelembe véve néhány hónapja ismét megújult a „B” kategóriás tananyag. Jól látható a változás a vizuális megjelenésben, ugrásszerűen nőtt a 3D-s, részben interaktív animációk és szimulációk száma és sokkal több lett a valós forgalmi környezetben készült videó is. Ezeken egy-egy forgalmi helyzet akár több nézőpontból is követhető. A tananyagokban nagyon sok tesztfeladat is van, amelyek célja kettős: egyrészt fenntartja a figyelmet, izgalmasabbá teszi a tanulást, másrészt az önellenőrzés során még jobban elmélyül, biztosabbá válik a tudás, a következő modul vagy fejezet pedig csak akkor kezdhető el, ha a megelőző ismeretek megszerzését visszaigazolják a teszteredmények.

Napjainkban a közlekedés biztonsága – a szabályok megalkotásán, betartásán és betartatásán, valamint a járművezetés technikai képességének elsajátításán túl – egyre inkább az emberi tényezőkre, a résztvevők együttműködésére, a közlekedés pszichológiájára épül. Így az oktatásnak ezeket a területeket együttesen kell lefednie.

A fiatalabb generációk akkor tudják befogadni, elmélyíteni a tudást, ha az ismeretanyagot az ő nyelvükön, az ő képi világukban adjuk át, beépítve a 21. századi technológia egyre bővülő eszköztárát, fontos és egyben hatékony a vizuális, elsősorban a mozgóképes szemléltetés

– mondta el Dr. Szőcs Károly, majd hozzátette: „A tanulók átlagéletkora 24 év, így az is aktuálissá vált, hogy közvetlenebb, tegező hangvételre váltsunk.”

Az online digitális oktatóanyag további előnye, hogy a szabályváltozások gyorsan adaptálhatók, így a KRESZ 2026-ban várható új szabályrendszerének életbelépésével gyakorlatilag egy időben már a módosított KRESZ-t tanulhatják majd az eduKRESZ-tananyagokban. A módszer fontos szerepet játszhat abban is, hogy a gyakorló járművezetők is megismerjék a változásokat és felfrissítsék közlekedési ismereteiket.

Rovatok