Kerékpárgumiból ma méretben, jellegben, minőségben és árban is hatalmas a választék, és a profik nem várják meg, hogy elöregedjen a gumi a biciklijükön. Ellátogattunk a Bergusonhoz, ahol megkértünk egy szakértőt, hogy segítsen eligazodni köztük.
A belsők jellemzően két évet bírnak, utána porózussá válnak és lassan engedni kezdenek. Az átlagos külső gumikat 2-5 ezer kilométernyi futásteljesítményre tervezik, a prémium termékek viszont akár 10 ezret is kibírnak. Utána elkopnak, kemények lesznek, repedeznek és néha szét is nyílnak.
Vegyük sorra, hogy mire kell figyelni a választásnál.
A méret
A biciklik kerékméretének meghatározására több iskola is létezik:
- vannak, akik a felniátmérőt adják meg milliméterben,
- más ugyanezt colban,
- van, aki a gumizott, felfújt kerék átmérőjét jelöli, megint csak milliméterben.
A nagypapa régi biciklije 27 ¼-es colban megadva, ami 630-as méretezéssel is fut. A klasszikus, keskeny országúti gumik 622-esek a nemzetközi szabvány szerint, de van amikor francia, régebbi jelölést használva 700-asnak tüntetik fel.
Az orosz és a holland kerékpároknál jellemzők a furcsa, mással nem kompatibilis méretek.
A többi biciklinél mondhatni könnyű dolgunk van, szinte mindet colban szokták megadni. A gyerekbringák kereke 12, 16, 20 vagy 24 colos. Az áruházi kínálatban előfordulhat 14-es, 18-as és 22-es kerék is, de ezek ritkák. A felnőtt mountain bike-ok gumimérete 26-os, 27,5-es vagy 29-es. Ez utóbbi, átszámítva egyébként szintén 622 mm, mint az országútiké, sőt a trekking gumik is ekkorák, de a szélességük az országúti és a 29-es mountain bike gumik közé esik.
Szelepfajták
Balról jobbra:
- A legelterjedtebb a klasszikus autó- vagy motorszelep. Hossza 40-60 milliméter. Praktikus, mert így bármelyik benzinkúton fel lehet fújni a gumit.
- A hagyományos szelep, ami a Camping bicikliken is van már, speciális pumpafejet igényel.
- Az országútiknál jellemző, vékony, 40-60 mm hosszú presta, vagy más néven francia szelephez ugyanez a fej szükséges.
- A presta hosszabb kivitelben is létezik.
Filléres tétel a szelepátalakító, amit rátekerve ezekre az autószelep méretét kapjuk. Extrém magas-peremes felnikhez kapható szelephosszabbító is.
A mintázat
Ha a méretet tudjuk, jön a nagy kérdés: milyen legyen a mintázat? A gyerekek szeretik a terepmintát, de ez valójában nem túl praktikus, a bütyköket hamar elkoptatják. A felnőtt mountain bike-oknál érdemes átgondolni, hogy hol fogjuk valójában használni a biciklit, egy csapatás a Hármashatár-hegyen indokolja a bütykös gumit, de egy kis földút vagy a Margitsziget még nem. Rendes terepgumiból 26-ost, 27,5-est és 29-est is kapunk. Komolyabb terepre ráadásul nem elég, ha kétoldalt emelkedik ki a minta, középre is kell, hogy rendesen megtapadjon, ne pörögjön ki.
A mountain bike-ok hőskorában, a kilencvenes évek elején, a versenyeken is használt gumiszélesség 1,75 col körüli volt, manapság legalább 2,2, amihez 2,5 bar körüli nyomás az ideális. Így még tapad a terepen, de elnyeli a rezgéseket is.
Hamar elkopik a mintája, és lassabb is lesz, mint egy simább felületű, mert feleslegesen nagy lesz a súrlódása. Mountain bike-ra 26-os és 29-es méretben kapunk aszfaltra tervezett gumit is. Ezek 1-1,9 col szélesek és keményebbre, akár 5,5-6 barra is fújhatjuk őket. Félmegoldás a kevés bütyök, de az is igazából sehol sem lesz tökéletes.
A mountain bike-ok és az országúti bringák közti átmenetet jelentő trekking biciklik abroncsmintája is köztes kategóriába tartozik. Van egy kis mintájuk, de komoly bütykök nincsenek, a futófelület közepe sokszor teljesen sima. A guminyomás itt már 4,0-4,5 bar.
Az országúti bringák gumija lehet akár teljesen sima is, minta szinte nincs is rajtuk. Ha mégis, akkor vagy dizájn okokból, vagy az erősített részeket (oldalfal, futófelület) jelölik vele, esetleg vízelvezető funkciójuk van. A nyomás ezeknél a gumiknál a legnagyobb, 7-11 bar közé esik. Ezt egy benzinkúti kompresszorral és az apró, hordozható kézipumpákkal sem tudjuk előállítani.
A régi biciklik ballonos gumija szintén csak aszfaltútra ajánlott. Adott felnihez szélesebb gumit is szerelhetünk, ennek a váz kialakítása, a felni szélessége és a sárvédők méretei szabnak határt.
Az ár
Ha már kiválasztottuk a nekünk megfelelő mintát, még mindig marad néhány eldöntendő kérdés. Rengeteg külső közül szemezgethetünk, és ezeknek árban is hatalmas a szórásuk. Az alapmárkák termékeinek ára, a bicikli kategóriájától függetlenül, körülbelül 2500 és 5000 forint közé esik, ilyenek például a Kenda és a CST legolcsóbb abroncsai. A prémium márkák, például a Continental és a Schwalbe külsőinek ára 5000-től 20000-ig terjed.
A gumik árazását nemcsak a márka határozza meg, hanem a speciális tulajdonságaik is. Ilyen lehet a defektvédelem, a színezett anyag vagy a fényvisszaverő csík, ami hivatalosan helyettesíti a kötelező macskaszemet küllőprizmát. Valamilyen fényvisszaverő megoldásra mindenképpen szükségünk lesz, mert egyrészt így nagyobb az esélyünk, hogy este oldalról és időben észrevesznek az autósok, másrészt a magyar rendőrök is büntetnek, ha semmi nincs a bringánkon.
Hogy ne legyen defekted
A defektvédelemhez sok gyártó kevlárszalagot tesz a futófelületbe vagy egyszerűen növelik a gumi anyagvastagságát. A drágább típusoknál speciális keveréket használnak, így lágy marad az anyag, nem veszít a tapadásából, de nem is kopik gyorsabban.
Bár hihetetlenül hangzik, egy ilyen prémium, erősített gumin egy rajzszöget sem lehet átszúrni
- mesélte Ádám, a Berguson gumiszakértője. Az országútiknál, trekkingeknél és cruisereknél elterjedt divatos színes, vagy díszcsíkozott gumik csak az esztétikát szolgálják, más hozzáadott használati értékük nincs.
A belső
Fontos a külső gumi méretéhez megfelelő belsőt választani. Ha a kelleténél nagyobb, csavarodik és kicsípődhet, ha kisebb, elvékonyodik a fala miközben felfújjuk, majd kidurran.
A külső leírásában jelölik a hozzá való nyomás értékét is. Ha nagyobb értékre fújjuk a belsőt, a külső abroncs peremében található drót nem bírja a nyomást és elpattan. Hogy megelőzzük a defektet, érdemes tömítőfolyadékot fújni a belsőbe, így ha megtörténik a baj, az rögtön elzárja a szivárgó levegő útját. Persze a gumiragasztás is lehet megoldás, hiszen továbbra is minden bringaboltban kapható ragasztókészlet.
Egy márkásabb, de olcsó gumibelső ára 800-1000 forint, a komolyabbak 1000-2000 között mozognak. Ezek jellemzően tágabb nyomásértékek között fújhatóak.
A gyakori defektek másik oka a nem megfelelő felniszalag is lehet. A felniszalag a belső és a felni között fekszik fel, és megadott nyomásértéket bír. A nagypapa biciklijénél ez lehet akár egyszerű szigetelőszalag is párszor körbetekerve, de a magas-peremes, duplafalú felniknél fontos a megfelelő nyomást tűrő szalag. Ez csupán néhány száz forint, nem érdemes rajta spórolni.
mert a jól kiválasztott és jó állapotú abroncs sokkal biztosabban tapad, ritkábban ereszt le, tehát élvezetesebbé teszi a bringázást, ráadásul nem is túl nagy befektetés.