Index Vakbarát Hírportál

Milyen a bringabarát körforgalom? Mutatjuk

2015.10.16. 13:52

Nem tudom, ki hogy van vele, engem annyira nem vonzanak a körforgalmak, ha kerékpárral vagyok. Más kérdés, hogy sokak szerint tilos is belebringázni, de ez ugye nem igaz. A BicycleDutch legutóbbi posztja és videója azonban épp arról szól, hogy mennyivel jobbak, mint a hagyományos kereszteződések, csak épp oda kell figyelni egy pár dologra a kialakításnál, ahogy azt Hollandiában teszik.

Itt a röpke hatperces videó, melyben (ahogy azt már megszokhattuk) érthetőbben beszélnek, mint egy átlagos angol nyelvlecke hanganyagában, de akinek nem lenne minden világos, pár mondatban kicsemegézem belőle a lényeget.

Szóval mitől jó egy körforgalom?

  • Ha viszonylag kis sugarú, akkor élesebb szögben kell ráfordulni az autósoknak, vagyis lassabban (25-30 km/h) hajtanak bele. Értelem szerűen ezeken a pontokon vezetik át a gyalogos- és a bringás forgalmat.
  • Mivel nincsenek kanyarodósávok, a körforgalmaknál kevesebb sávot kell keresztezni bringával vagy gyalog, ezért biztonságosabb. 
  • Ha mégis több sávot kell keresztezni, akkor célszerű a sávokat ott járdaszigetekkel elválasztani, melyek olyan szélesek, hogy azokon egy kerékpár is biztonságosan elférjen. Ha a kerékpárosnak van elsőbbségük, akkor őket egy bukkanó tetején vezetik végig, ezzel is lassításra kényszerítve az autókat.
  • A holland körforgalmaknál úgy vezetik át a kerékpárforgalmat, hogy annak elsőbbsége van az autókkal szemben. Ha gyalogosforgalom is van, akkor a zebra előtt úgyis megadják az elsőbbséget, ha nincs, akkor feltűnő táblákkal figyelmeztetnek erre.
  • Ez persze akkor működik jól, ha a körforgalomból kihajtó autók meg tudnak állni a kerékpárút, illetve a zebra előtt, vagyis itt helyet kell hagyni az autósoknak, hogy meg tudják adni az elsőbbséget.

A videó elsősorban a városi körforgalmakkal foglalkozik, de a végén megemlíti, hogy az országúti megoldásoknál persze más a helyzet. Ott nem lehet cél a forgalom lassítása. A bringautakat nem is a kör ívét követve kell vezetni.

Külön izgalmasak azok a dupla körforgalmak, melyeknek nem minden sávjából lehet kijönni minden irányba. Vagyis a behajtáskor el kell dönteni, merre akarok majd továbbmenni. Így kisebb a kockázata a sávváltáskori koccanásoknak.

Na persze az ilyen körforgalmakba már ott sem szívesen engedik be a kerékpárosokat, azokat szintben eltolva vezetik át a csomópontokon.

Nektek mik a tapasztalataitok a hazai körforgalmakkal?

Szeretitek a körforgalmat?

Posted by Kerékagy on 2015. október 16.


Rovatok