Hamarosan gyártósorra kerül az osztrák Biketronic elektronos rásegítéses kerékpárja, amihez egy magyar startup, a Hargamon Kft ad biztonságtechnikai szolgáltatást. Ezek a bringák körülbelül ötezer euróba kerülnek, ami megmagyarázza, hogy miért van szükség extra védelemre.
A Velotrack névre keresztelt rendszer lényege, hogy a tulajdonos mobillal tudja lezárni a kerékpárt, de csak logikai értelemben, tehát a bringát simán el lehetne tolni, mert a kerekei nem lesznek lekötve. Mégsem érdemes elmozdítani, mert a beépített mozgásérzékelő és a műholdas nyomkövető azonnal riasztást ad le a telefonra. A lopásgátlóba különleges SIM-kártyát és GPS-t szereltek, és az egészet összekötötték az e-bicikli fedélzeti számítógépével.
„Tavaly őszre készült el a termék, ekkor kezdtünk tárgyalni a kerékpárgyárakkal” - mondta Antal Csaba üzletfejesztési vezető a csütörtöki bemutatón. „Kitaláltuk, hogy először e-biciklikbe szereljük be, ami egy kicsit módosította a fejlesztési koncepciót, a rendszer telematikai adatokat is gyűjt. A gyártók ugyanis azt is akarták tudni, hogy milyen hőmérsékleten működnek a beépített motorok, hány kilométer van bennük, a tulajdonosok hányszor töltik fel az akkukat.”
Ezek az adatok ugyanis meghatározóak lehetnek az újabb e-biciklik fejlesztésekor. Ezen kívül a biztosítók is szeretnék látni, hogy a tulajdonosok mindent megtesznek a biztosított eszköz védelme érdekében.
A prototípus kifejlesztésében a Vodafone is nagy segítséget nyújtott a csapatnak, tőlük szerezték be a különleges SIM-kártyákat. Ezek valójában nem is kártyák, hanem a nyomtatott áramkörre ráforrasztott csipek, melyek Európa 28 országában és Izraelben is használhatók. Bár a bemutatón csak kívülről rögzítették rá a kerékpárra a nyomkövetőt, a végső termék nem lesz ilyen könnyen észrevehető. A kis méretű szerkezet beépül a vázba, ráadásul oly módon, hogy miután lefedik műgyantával, úgy tudják lefesteni az egész vázat, hogy kívülről nem is látszik a nyomkövető helye.
A Velotrack nem akarja piacra dobni a nyomkövetőt, ahogy sokan mások tették, tehát senki se keresse a boltokban. A magyar cég inkább a gyártóknak adja el az eszközt, aki kifizeti a kütyüt meg az első év üzemeltetési költségét, és ezt beépíti a bringa teljes árába. Az időszak lejárta után a bicikli tulajdonosa döntheti el, hogy továbbra is igényt tart-e a távfelülgyeletre, ez körülbelül 70 euróba kerül évente. A piac óriási, egyedül a német nyelvterületen 800 ezer e-biciklit adnak el évente, és ez a szám folyamatosan nő.