Mégis a védett kerékpárút* a jobb? Van, ahol igen
Toronto: rossz helyre rossz út, meglepően jó eredménnyel
Igen, igen, persze tudom, hogy a kerékpár közlekedési eszköz és az úttesten a helye az autók mellett, de engem egyáltalán nem lepett meg a Ryerson Egyetem most közzétett kutatása, mely szerint igazán csak a védett kerékpáros infra csinál kedvet a bringázáshoz.
Persze mielőtt mindenki felhördülne, ne feledjük, az épített elemekkel elkülönített út vagy sáv tényleg csak az igazán nagy forgalmú utaknál fontos (mint amilyen mondjuk most épül Londonban), a kis utcákban a forgalomcsillapítással lehet fellendíteni a kerékpározást, ott legfeljebb a pénzköltésre jó a kerékpárút-építés.
Biztos köztetek is van olyan, de az ismerőseitek közt egész biztos akad, akit azért nem kerékpározik a városban, mert fél a túl nagy autóforgalomtól. Vagyis, ha azt szeretnénk, hogy ezek az emberek is bringára üljenek, akkor bizony védett utakat kell kialakítani nekik, legalábbis a kanadai elemzés szerint.
Toronto valamivel nagyobb mint Budapest, de nem sokkal, 2,66 millióan lakják. 2012-ben az egyik nagy belvárosi sugárútján 2,4 kilométer hosszan védett közlekedési vonalat építettek ki. Persze minden város más és más, de ha itthoni hasonlatot keresnénk, akkor nagyjából olyan, mintha
- a Váci úton csinálták volna a Nyugati és az Árpád híd felhajtója közt,
- vagy az Üllőin a Kálvin tértől a Nagyvárad térig,
- esetleg, hogy végképp valami eretneket mondjak: az Erzsébet híd és a Keleti pályaudvar között a Rákóczi-Kossuth tengelyen.
Korábban ott sem volt még ilyen hosszú bringaút egy sugárúton sem, szóval kíváncsian várták, mi lesz az eredménye. Arra senki sem számított, hogy
A legfontosabb érdekességeket a TreeHugger mazsolázta ki:
- az itt tekerők 38%-a nem is kerékpározott az új bringaút megépülte előtt,
- 55% a tömegközlekedésről, 24% viszont autóról váltott a kerékpárról,
- legtöbbjük azért váltott most, mert biztonságos lett az út,
- de majdnem ilyen fontos szempont volt az időmegtakarítás: a kerékpárral gyorsabban.
Az eredmény azért is meglepő, mert a fejlesztést még a kerékpáros szakújságírók is kétkedve várták és előre leírták:
rossz tervezés rossz helyre.
Ugyanis nem valami komoly előtanulmányok alapján került épp ide a fejlesztés, hanem mert egy másik helyszínen megfúrta az autóslobbi , a városvezetés pedig ezzel próbált törleszteni.
De úgy tűnik, ahol használható infrát építenek, ott hirtelen mindenki használni kezdi.
*Jogos észrevétel, amit többen jeleztetek: ez nem kerékpárút, hanem sáv, még akkor is, ha épített elemekkel van elkülönítve az úttesttől és nem csak egy felfestett csík. Köszi!
Egy elbénázott önkormányzati fejlesztésnek indult, aztán ez lett a vége
Közzétette: Kerékagy – 2016. február 10.