A város, ahol a járdán közlekednek a kerékpárosok
Pedig Tajpejben négyszer akkora a bringások aránya, mint New Yorkban
A járdán kerékpározni ugyan nem minden esetben szabálytalan, de egyáltalán nem jó fej dolog a gyalogosokkal szemben. A kerékpárral közlekedőkkel szemben meg persze az nem jó fej dolog, ha odakényszerítik őket sárga vonalakkal.
Van egy város azonban, ahol ez nem kérdés, a bringásoknak a járdán kell közlekedniük, legalábbis ott ajánlott. Tajpejben tartották idén márciusban a VeloCity konferenciát, amelynek kapcsán a Guardian nézett kicsit körül, milyen a város kerékpáros közlekedése.
Egykor más kínai városokhoz hasonlóan itt is rengeteg bringa volt, ám ezek az elmúlt évtizedekben szinte teljesen kiszorultak az utakról, és nem csak az autók miatt. Ugyanis
A kiszorítás szó szerint is értendő, hiszen nem csak a közlekedési funkcióban, hanem a közlekedési térben is ugyanazt a helyet töltik be a két jármű. Persze sok más szempontból is különleges az ottani közlekedés. Érdekes például, hogy nemek szerint is máshogy oszlik meg a közlekedési eszközök használata, mint nálunk: a kerékpárral járók túlnyomó többsége nő. (Budapesten például a férfiak vannak szerény többségben.)
A város vezetése pár éve elhatározta, hogy biztonságosabbá teszi a bringás közlekedést. Ezzel nem egyszerűen az volt a céljuk, mint Európában vagy az USA-ban, hogy kedvet csináljanak a kerékpározáshoz, mert az úgy tűnik megvan, hanem hogy megvédjék a biciklivel közlekedőket.
Az első lépés egészen furcsa módon az volt, hogy
ami nagyjából 380 kilométer hálózatot jelent. A következő három évben pedig 120 kilométer kijelölt bringás útvonalat szeretnének létrehozni, igaz ennek is egy jó része egy sárga vonalat jelent majd, amivel a járdáról választanak le egy sávot.
A dolog állítólag bevált, hiszen most a közlekedők 5%-a választja a kerékpárt, ami New Yorkban 1,3%. (A budapesti kerékpáros statisztikákról itt írtunk bővebben.) Persze Isten őrizzen, hogy követendő példának állítsuk be Tajpejt, ahol egészen mások a közlekedési adottságok.
A jó eredményhez amúgy az is hozzájárult, hogy a 2009-ben elindult a helyi Bubi, a YouBike. A 7000 bringával és 200 dokkolóval működő rendszerben napi 8,6 alkalommal használnak egy átlagos járművet. A fejlődéshez hozzájárult persze az is, hogy sok helyen fizetőssé tették az autóval és robogóval parkolást. A tervek szerint 2018-ra kétszeresére növelik a YouBike méretét. (Összevetésül itt vannak a Bubi adatai, melyek persze szerényebbek, de ne felejtsétek el, hogy Tajpejben egymillióval többen élnek, mint Budapesten.)
Kíváncsi vagy más városok bringás fejlesztéseire is? Kövesd a Kerékagyat a Facebookon!