Miért sokkal biztonságosabb a közbringa a sajátnál?
Elképesztő adatot idéz a Vox: az Egyesült Államokban még senki nem halt meg közbringát használva. 2007-ben indult az első rendszer az USA-ban, azóta 94 városban működik, összesen 35 milliószor utaztak vele, és igen:
Ez azért is nagyon örömteli, mert ugyanitt 100 millió kerékpáros utazásra átlagosan 21 haláleset jut. E kedvező statisztika nem csak egyszerűen a szerencsén múlik. Mint a Mineta Transportation Institute Washingtonban, San Franciscóban és Minneapolisban készült felméréséből kiderült, közbringával az ütközések száma is 35%-kal kevesebb, mint egy átlagos kerékpárral. Egyébként egy tavalyi jelentés szerinta magyar Bubival is hasonló a helyzet.
Mi lehet az oka? A szakértők az alábbi okokat szedték össze.
1. Felépítés
A közbiciklik sokkal masszívabbak egy átlagos kerékpárnál, széles, olykor tömör kerekűek, ezért egyrészt nehezebben buknak fel mondjuk egy kátyún, másrészt lassabban lehet velük haladni, ami megint csak a biztonságosabb. Ráadásul jellemzően feltűnő színűre vannak festve, így könnyebben észreveszik őket az autósok.
2. Biztonságosabb környezet
Közbringával a belvárosokban járunk, ahol általában kisebb sebességgel haladnak az autók, az autóvezetők pedig a több gyalogos miatt jobban figyelnek.
3. Gyakorlatlanság?
Bár erről erősen megoszlanak a vélemények, vannak, akik szerint a közbringát használó, nem túl gyakorlott bringavezetők sokkal óvatosabbak, mint a rutinból kerékpározók, így kevesebb balesetet okoznak. Aztán vannak persze, akik szerint ennek pont az ellenkezője igaz.
4. Kevesebb sisak??
Itt aztán végképp bizonytalan területre tévednek az elemzők, de mivel a közbringahasználók jellemzően ritkábban viselnek sisakot, felteszik, hogy a sisakhasználattal növekszik a balesetek száma. Azt elismerik persze, hogy ha megtörténik a baleset, akkor jó, ha van a fejünkön sisak, de elképzelhetőnek tartják, hogy az autóvezetők óvatosabban viselkedek a fedetlen fővel tekerőkkel szemben.
5. Tömeghatás???
Szintén teljesen hipotetikus a dolog, de régi elmélet, hogy a több biciklisre jobban figyelnek az autósok. Igazolni azonban ezt még semmilyen kutatás nem tudta.
Hát így. Mindenesetre az első két indok is épp elég ahhoz, hogy megmagyarázza a jelenséget.
Érdekelnek a bringás hírek? Kövesd a Kerékagyat a Facebookon!