Bringatúra a Rákos-patak rozsdazónájában
Sokat lehetett hallani a Rákos-patak menti kerékpárútról mostanában: Rákoscsabánál, Angyalföldön korrekt szakaszokat építettek ki, sőt a tervek szerint 2,3 milliárd forintért a városhatártól egészen a dunai torkolatáig megépítik a bringautat. A patak Dunától az M3-asig tartó szakaszának bejárása alapján ez nem lesz egyszerű. Kalandtúra a rozsdaövezetben.

Túránkat az Árpád-híd pesti hídfőjénél kezdtük, azzal a tervvel, hogy az Úszóaréna előtt elkészült friss kerékpárúton végiggurulva a Rákos-patak torkolatánál ráfordulunk a patakpartra. Sajnos az utat még kerítés zárja le, ezért körbe kellett mennünk. Ha kész lesz, jó lesz. (Fotó:
Martiskó Gábor / Index)

A torkolattól nem messze épül a világ legfeleslegesebb, egyben legdrágább gyalogos-kerékpáros hídja 422 millió forintért. Nézzék azt a pilléralapozást! Micsoda nehézsúlyú biciklicsordát várnak ide ilyen vaskos tartókra? És hova menne az a sok biciklis? A túloldalra tervezett autóparkolóba? Mert más nincs ott. (Fotó:
Martiskó Gábor / Index)

Ellenben a patak innenső partján, nini! Van már egy kerékpárút. Ami szépen el is visz a 300 méterre álló, már rég meglevő közúti hídhoz. Akkor minek is költ a főváros 422 millió forintot a gyalogos-kerékpáros hídra? Ennyi pénzből inkább a meglevő patakparti szakaszokat egyengették volna, mert mint mindjárt látni fogjuk, ráférne a kerékpárútra. (Fotó:
Martiskó Gábor / Index)

A Cserhalom utcai közúti híd. Innen kezdődik a Rákos-patak menti kerékpárút kitáblázott, felfestett része. (Fotó:
Martiskó Gábor / Index)

Az első akadály a Váci úti áttörés. Rámpa fel, zebra, rámpa le. Alapvetően könnyen abszolválható. Egy kerékpáros aluljáró jobb lenne, de sajnos a metróalagút már elfoglalt minden helyet. A 3-as metró itt a Váci út alatt, de a Rákos-patak fölött halad át egy zárt betonfolyosóban, azaz itt van Budapest egyetlen metróhídja. A képen a Váci út a távolban látszik, a Madarász Viktor utcai hídról. (Fotó:
Martiskó Gábor / Index)

Egy roppant kulturált kerékpáros átkelő a Röppentyű utcánál. Ilyennek kellene lenni a többinek is. (Fotó:
Martiskó Gábor / Index)

De sajnos nem ilyen. A Lehel útnál vége a kerékpárútnak, a túloldalon kezdődik újra. Se zebra, se kerékpáros átkelő. Oldd meg a forgalmas kétszer-kétsávos úton, ami ráadásul még villamossal is meg van bonyolítva. Az útvonal legbalesetveszélyesebb pontja. (Fotó:
Martiskó Gábor / Index)

A Tatai útig kellemes patakparti környezetben gurulhatunk, ott viszont vége a kényelmes kerékpárútnak. Át kell kelni a hídon a patak túloldalára, és következik az ipari zóna kockakövekkel és lepusztult vasúti területekkel. (Fotó:
Martiskó Gábor / Index)

A Rákosrendező sínjein átvivő felüljáró posztapokaliptikus miliőjéből már csak a hörögve tébláboló zombik hiányoznak. Jó pont viszont a lépcső szélére applikált vasvályúért, amin könnyebben fel lehet tolni a bringát. (Fotó:
Martiskó Gábor / Index)

Igazán borzongató érzés ennyi vezeték fölött átkerekezni egy rozsdamarta vashídon. A túloldali szeméttelepet már meg se mutatjuk, mert elhomályosult tőle a fényképezőgép lencséje. (Fotó:
Martiskó Gábor / Index)

Az M3-ashoz érve azt hittük, hogy nincs tovább. De ez nem így van, a gyaloglépcső melletti rámpán simán fel lehet tolni a biciklit az autópálya fölötti hídra. A kihagyhatatlan autószpotting után azonban mégis úgy döntöttünk, hogy mára elég a jóból. Az első szakasz annyira tömény volt, hogy a további szakaszokat meghagytuk későbbre. (Fotó:
Martiskó Gábor / Index)