Index Vakbarát Hírportál

Gellért tér: itt a KRESZ-világ nyolcadik csodája

Olvasónk, Péter egy korábbi KRESZ-magyarázó videónk alapján ajánlott

egy másik, még forgalmasabb kereszteződést, ahol talán még a szakértő sem tudná megmondani, mi a helyes közlekedés: a Szabadság hídról Buda felé érkező, a Gellért térnél kanyarodó kerékpársáv és útsáv, amely kanyarodás közben a felső rakpartot keresztezi, és közben a Gellérthegyről érkező Kelenhegyi út előtt kanyarodik el.

Mint látható, az útra fel van festve egy kanyarodó kerékpáros nyom, a szemből jövő Kelenhegyi útnak pedig elsőbbségadás kötelező táblája van.

Hiába kanyarodik ugyanakkor a kerékpáros nyom, a Szabadság hídról lejövő sávnak teli zöldje van, nincs kanyarodó főút tábla vagy hasonló, így az autós számára értelmezhető a dolog úgy, hogy a Szabadság híd egyenesen a Kelenhegyi útban folytatódik. 

Engem már ütöttek el majdnem, amikor a kanyarodó biciklisávon mentem, és egy autós engem keresztezve egyenesen akart tovább menni, és valószínűleg mindkettőnknek igaza volt

– tette hozzá Péter.

A dilemmával megkerestük Pető Attila KRESZ-oktatót, a Kreszprofesszort, segítsen eligazodni, kinek kell a szabályok szerint inkább a másikra figyelni. Pető Attila, amikor kinézett a helyszínre és jobban szemügyre vette a területet, akkor realizálta, hogy

itt nem csak a kerékpárosok lehetnek életveszélyben, hanem bárki, aki erre közlekedik.

Legalábbis abban az esetben, ha műszaki okokból kikapcsolnak a közlekedési lámpák, és a kihelyezett KRESZ-táblák alapján kell közlekedni.

  • 1. Az Erzsébet híd irányából a Szent Gellért rakpartról érkezve tűnik a legegyértelműbbnek a helyzet. Sőt a táblákból egyből látszik a forgalmi rend is:

Itt egy kanyarodó főútvonallal lesz dolgunk, ami azt jelenti, hogy a Szabadság hídról a Bartók Béla út irányába tart a főútvonal, a híd felől nézve balra kanyarodva. Ez az előttünk lévő elsőbbségadás kötelező táblából és az alatta elhelyezett kis piktogramból egyből felismerhető. Persze, lehet, hogy csukott szemmel ötből négyen azt mondták volna, hogy a Dunával párhuzamosan futó út a főútvonal, de valószínűleg a forgalom szervezője jobbnak látta a hídról érkező autósor védelmét kialakítani, hogy egy esetleges gigadugó esetén a híd tudjon először kiürülni.

  • 2. A Gellért fürdő bejárata felől, a Kelenhegyi útról érkezve szintén a kanyarodó főútvonal nyomvonalát jelző elsőbbségadás kötelező tábla van:

És az első probléma itt jön:

Ilyen kereszteződésben a KRESZ alapján a jobb oldali útról érkező járműveknek van elsőbbsége. Azaz, ha valamiért nem működik a lámpa, akkor a Szent Gellért útról ékező 7-es busz és a vele együtt érkező összes autós kénytelen elsőbbséget adni a Kelenhegyi útról jobbra kikanyarodó járművek részére. Azért az véleményes, hogy a valóságban valóban így lenne-e.

A zűr az úr

De a lámpák működése esetében sincs könnyű helyzetben az, aki a Kelenhegyi útról jobbra szeretne fordulni. Ugyanis miközben zöldet mutat a fényjelző készülék, a Szabadság híd irányából érkezők is zöldet kapnak, tehát egyszerre fordulnak, onnan balra, innen jobbra…

Hozzászólna? Írjon nekünk Facebookon!
Gellért tér: itt a KRESZ-világ nyolcadik csodája

Veszélyes szituációba terelő kerékpárosnyom, értelmezhetetlen közlekedési táblák, KRESZ-csapdák – alaposan szemügyre véve ilyen a Szabadság híd budai hídfője a Gellért térnél.

874 · Jun 01, 2018 08:54am Tovább a kommentekhez
Facebook Comments

Sokan rávágnák erre, hogy ha mindkettőnek zöld a lámpája, akkor az elsőbbségadás tábla jól mutatja, hogy a vastag vonallal jelzett útról érkezőé az elsőbbség, csakhogy, idézet a KRESZ-ből:

Ha a forgalmat fényjelző készülék irányítja, a „Főútvonal” jelzőtábla, valamint az elsőbbséget szabályozó jelzőtáblák jelzései nem irányadók.

Azaz nem a tábla, hanem a kanyarodás szabálya alapján kellene az elsőbbséget meghatározni, tehát a jobbra kis ívben kanyarodónak elsőbbsége van a balra nagy ívben fordulóval szemben.  

Beépített anomália 1:

A jelzőlámpákkal kapcsolatos jogszabályban egyértelműen szerepel, hogy kanyarodó főirány esetében nem lenne szabad a szemből érkezőknek együttesen zöld fényt kapniuk.

Szerencsére a Bartók Béla út három sávban folytatódik, így a Kelenhegyiről általában a jobb szélső sávba, míg a Szabadság hídról a belső vagy a középső sávba szoktak kanyarodni, így fizikálisan nem találkoznak egymással az autósok, de például a hídról balra kanyarodó kerékpárosok már bajban lehetnek, mert ők keresztezik a Kelenhegyről érkező járművek útját.  (A filmen látható is, hogy gondban van a bicajos, és inkább elengedi az autóst.)

  • 3. Amennyiben a Szabadság hídról érkezünk, nem látunk semmit…

Ezt szó szerint vehetjük, mert a forgalomirányító jelzőlámpák elsötétedése esetén egy darab jelzőtáblával nem találkozhatunk ebből az irányból.

Semmi utalás nincs a kanyarodó főútvonalra, amit az előbb említett elsőbbségadás kötelező táblák sugalltak.

Igazából ennek akkora jelentősége nincs is, hiszen aki a hídról érkezik, vagy azt gondolja, hogy ez a főútvonal, és akkor nyugodtan mehet – jobbra, balra, egyenesen – vagy maximum jobbkéz-szabályt sejthet, de jobbra eltekintve jól látható hátulról két elsőbbségadás kötelező tábla is, tehát ezt hamar ki lehet lőni. Azaz, ha a lámpa nem működik, akkor a legbiztosabb pont a hídról érkezők elsőbbsége. 

Beépített anomália 2:

A KRESZ-világ nyolcadik csodáján azonban a Bartók Béla út felől érkezve lepődhetünk meg. Egy olyan táblakombinációval találkozhatunk, aminek se füle, se farka, de legalábbis három napja az ezzel foglalkozó KRESZ-fórumon az értelmezése kapcsán még az oktatók is ölre mentek.

Jobbra kanyarodik egy vastag vonal, miközben fölé egy elsőbbségadás kötelező táblát helyeztek el. Emellett pedig a főútvonal – aminek elméletileg jobbra kéne kanyarodni – véget ér.

Talán így lehetne értelmezni: „a véget érő kanyarodó főútvonalon haladva, adj elsőbbséget…”

Hihetetlen, hogy ez a forgalomtechnikai lehetetlenség évek óta – vagy talán évtizedek óta? – ott van kinn egy ilyen forgalmas csomópontban. A forgalomszervezésről szóló jogszabály szerint „Tilos a KRESZ-ben, illetve a közúti jelzések szabványaiban nem említett közúti jelzések alkalmazása”. A Gellért téren lévő jelzés ebben a formában értelmezhetetlen.

Valószínű, hogy a közútkezelő szándéka az volt, hogy felhívja a figyelmet arra, hogy a Szent Gellért rakpart irányába haladók adjanak elsőbbséget a Szabadság hídról érkezők számára. De a jobbra kanyarodó főútvonal jelzés minden esetben, máshol is, és itt is eleve azt jelenti, hogy a jobbról érkezőnek elsőbbsége van.

Egyébként a főútvonal vége tábla azért sem jogos, mert a Vámház körútról érkezvén találkozhatunk Főútvonal jelző táblával, ami a Főútvonal vége jelzésig él. Mivel ilyen ebből az irányból nincs kirakva, ezért a Szabadság híd is főútvonal, így teljesen jogos lenne a hídról érkezve a balra kanyarodó főútvonal tábla elhelyezése, ez utolsó képen látható irányból pedig a jobbra kanyarodó főútvonal jelzés kirakása. 

Ennek egyébként a kerékpárosok szempontjából lenne jelentősége, és ezzel visszatérhetünk az eredeti felvetéshez. Ugyanis a Bartók Béla út irányába balra kanyarodó bicajost a Kelenhegyi út felé közlekedő autós keresztezheti, mivel a kerékpáros számára felfestettek egy kerékpáros nyomot. 

Beépített anomália 3:

A kerékpáros nyom használata ugyan nem kötelező, de mégis a kerékpárosok számára figyelemfelhívó, hogy ezen a nyomon haladva a legbiztonságosabb a tekerés. Viszont így nagyon könnyen az egyenesen áthaladó autós elé kerülhet a bringás. 

Itt kaphat jelentőséget, hogy ez itt kanyarodó főútvonal, vagy sem. Mert ha kanyarodó főútvonal, akkor a bicajos megy tovább a főúton, így elsőbbsége van az arról letérő autóssal szemben. De ha nem kanyarodó főútvonalról van szó, akkor az egyenesen haladó autósnak van elsőbbsége az irányt változtató kerékpárossal szemben, aki egyébként az úttest jobb széléről hivatalosan nem is kanyarodhatna balra.

Ez lehetne a megoldás:

Minden kritika ellenére nem is olyan könnyű megoldani azt a helyzetet, amivel a Gellért téren találkozunk. A legegyértelműbb az lenne, ha a Szabadság híd felől érkezők előtt lenne elsőbbségadás tábla elhelyezve, és a rakpart – Bartók Béla út működne főútvonalként.

Egy esetleges lámpahiba esetén ez lenne a legegyértelműbb. Működő lámpák esetében viszont a Szabadság hídról érkezők legnagyobb biztonságát a nyilas zöld biztosítaná, hiszen ebben az esetben a balra kanyarodók egy időben nem fonódnának a Kelenhegyi út forgalmába.

Ezeken felül nem kellene kerékpáros nyomot felfesteni a hídról a kanyarodó bicajosok elé, mert ennek hiányában a kerékpárosok is az általános kanyarodási szabály szerint fordulnának balra, inkább a sáv bal szélét igénybe véve, ami ezáltal - hiszen végig az autók előtt haladnának - sokkal biztonságosabb lenne.

(Szemléltető fotók: Pető Attila)



Rovatok