Kellemetlen kitérőket okozhat az izlandi vulkánból továbbra is felszálló hamu a nyaralni indulóknak, a légitársaságok pedig már egy kétórás kitérővel is komoly pénzeket buknak.
Egy hónappal az Eyjafjallajökull kitörése után semmi jele annak, hogy csitulna az izlandi vulkán működése, ezért szakértők arra számítanak, hogy a kitörés valószínűleg meg fogja zavarni a nyári vakációs terveket, és többletkiadást okoz a légitársaságoknak.
Noha az áprilisi erős kitörés miatti globális zűrzavar már lecsillapodott, kisebb hamufelhők azóta is több helyen okoztak zavart a légi közlekedésben Izlandtól egészen az onnan 4100 kilométerre fekvő Törökországig.
A légiirányítók és a geológusok szerint Európának fel kell készülnie arra, hogy időnként hirtelen fel kell majd függeszteni a légi forgalmat, a változó széljárások mozgatta hamufelhők miatt.
Egyes társaságok már kínálnak biztosítást a vulkáni hamu miatti késések ellen, de ezek összege gyakran nem fedezi a jelentősebb váratlan költségeket, így a szállodai költségeket sem. Az egyik legnagyobb brit biztosító, a Direct Line pedig április 20-án bejelentette, hogy az általa kínált szolgáltatás nem terjed ki a hamu okozta károkra, mert az "utasok annak tudatában vásárolnak biztosítást, hogy baj van".
A hamufelhő miatti átirányítás esetén egy sugárhajtóműves repülőgépnél a mérettől függően csak az üzemanyagköltség 5-10 ezer dollárral nőhet egy kétórás kitérő esetén. Az előző hétvégén a Lufthansa gépei nem tudtak leszállni Münchenben, ezért a gépeket más repülőterekre irányították, majd az utasokat busszal szállították az eredeti célállomásra.
Elemzők szerint a legtöbb, anyagilag a Lufthansánál kevésbé szilárd alapokon álló légitársaság nyeresége a nyári forgalomtól függ. Éppen ezért sokat várnak az Európai Uniótól, részben a vulkáni tevékenység előrejelzésében. A két nagy ír légitársaság, az Aer Lingus és a Ryanair a héten azzal vádolta meg az angliai központú Vulkanikus Hamu Tanácsadó Központot és a brüsszeli Eurocontrol a légi biztonság ügynökséget, hogy megalapozatlan információk alapján döntenek a légi folyosók lezárásáról.
A két légitársaság felszólította az EU-t hogy hozzon létre egy alapot, annak érdekében hogy még a nyár előtt amerikai típusú intézkedéseket vezessenek be az európai légtérben. Javaslatuk szerint a többi között egy speciális repülőgépnek kellene bemérnie és elemeznie a hamufelhőket. Erre a jelenlegi előrejelző rendszer nem terjed ki.