Index Vakbarát Hírportál

Mi írányítjuk majd a koszovói magaslégteret

2012. június 19., kedd 15:52

Magyarországot kérte fel a NATO a Koszovó feletti magaslégtér (9600 méter feletti magasság) megnyitásával és az ottani légi forgalom irányításával. A feladatot a Hungarocontrol Zrt. fogja ellátni, a munkát mintegy ötven kiképzett irányító végzi majd. A felkérés ideiglenes, 3-5 éves periódust ölel fel, de hosszabb és rövidebb időtávra is berendezkednek. Szepessy Kornél, a HungaroControl vezérigazgatója az újságírók kérdéseire elmondta: az irányított légtér nagyságához képest jelentős gépmozgás lesz, naponta 450-500 géppel számolnak, de ez is kisebb adat, mint a magyar légtér forgalmáé. A szolgáltatást teljes költségtérítéses rendszerben nyújtják majd, a bevétel szolid fedezettel meghaladja majd a költségeket. A NATO-tól nem kap Magyarország támogatást ehhez, a díjat az adott légteret használó társaságok fizetik meg.

Németh Zsolt, a Külügyminisztérium parlamenti államtitkára szerint a megbízás jelentős diplomáciai siker Magyarország számára, amelynek teljesítése érdemben hozzájárulhat a NATO balkáni légtérnormalizációs erőfeszítéseihez, és a térség stabilizációjához, összhangban a magyar balkáni külügyi stratégiával. Az államtitkár kiemelte: nemzetközi viszonylatban is példa nélkül álló megoldás, hogy egy nem szomszédos ország légtérirányítását távszolgáltatásként végzik.

Németh Zsolt hangsúlyozta: nem politikai feladatról van szó, ez tisztán technikai jellegű vállalkozás. A magyar szerepvállalásnak nincs költségvonzata a büdzsé számára, a HungaroControl számára pedig remélhetőleg jövedelmező tevékenység lesz. A HungaroControl, amely magyarországi bázisáról nyújt távszolgáltatást, 2013 márciusára tervezi a nyitást. Hozzátette, hogy a toronyirányítási tevékenységet nem a társaság végzi.

A légtér megnyitása hozzájárul majd a légi útvonalak lerövidítéséhez, az üzemanyagköltségek csökkenéséhez, az emisszió mérséklődéséhez – mutatott rá Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) infrastruktúráért felelős államtitkára. Völner elmondta, hogy a HungaroControl a légiirányítást és ellenőrzést 13 milliárd forintból megépülő új központjából végzi. Hozzátette azonban, hogy ezt a beruházást a megbízástól függetlenül is megvalósította volna a társaság.

Az új budapesti légiforgalmi irányító központ 2013 januárjától már rendelkezni fog az új technológiával, és a koszovói légtérre vonatkozó adatokat is be fogják táplálni, mire a feladat aktuálissá válik. Nagyobb beruházást nem terveznek, alapvetően a meglévő infrastruktúráról származó adatokra alapozzák a szolgáltatás ellátását.

A délszláv konfliktus óta a NATO biztosítja a Koszovó feletti légtér kizárólagos ellenőrzését. A légtér a polgári közlekedés számára 13 éve nem vehető igénybe, a NATO már régóta szeretett volna erre megoldást találni. Tavaly júniusban hivatalosan megkeresett néhány térségbeli országot, köztük Magyarországot, amely jelezte nyitottságát. A hivatalos megkeresés tavaly júliusban érkezett, Magyarország pedig december 5-én Brüsszelben, a NATO ülésén nyújtotta be pályázatát. Az Észak-Atlanti Tanács áprilisban kérte fel Magyarországot a Koszovó feletti magaslégtér újbóli megnyitására és a légi forgalom irányítására.

Rovatok