A pilóta hibája okozta az orosz gyártmányú Szuhoj Superjet-100 típusú utasszállító repülőgép májusi, indonéziai, negyvenöt halálos áldozattal járó katasztrófáját – állapította meg a hivatalos vizsgálat, amelynek eredményét Jakartában ismertették.
A próbaúton lévő gép egy alvó vulkán, a Salak-hegy oldalának ütközött május 9-én, nem sokkal azután, hogy fölszállt Jakartából.
Az utolsó információ az volt, hogy a kapitány – egy tapasztalt orosz pilóta, aki 10 ezer órát repült a Szuhoj Superjettel – és a másodpilóta engedélyt kértek a légi irányítástól, hogy 3 ezer méterről 1800 méteres magasságra ereszkedjenek. A repülőgép ezután eltűnt a radarképernyőkről.
A pilótafülkében készült hangfelvétel szerint a kapitány az egyik utassal, egy potenciális vevővel beszélgetett, így a műszerek hiába figyelmeztettek arra 38 másodperccel az ütközés előtt, hogy emelje föl a gépet. Az automata még hatszor megismételte a figyelmeztetést, de a pilóták kikapcsolták, mert azt hitték, rossz adatokat tápláltak be, és a figyelmeztetés téves. A szimuláció szerint ha a pilóták az első figyelmeztetés után 24 másodperccel reagálnak a figyelmeztetésre, elkerülhető lett volna a katasztrófa.
A Sky Aviation indonéz légitársaság tizenkét Szuhoj Superjet megvásárlásáról állapodott meg az orosz gyártóval. A gépek katalógusára nagyjából 23 millió euró.