Index Vakbarát Hírportál

A pilóták is tehettek a moszkvai repülőgép-szerencsétlenségről

2013. január 9., szerda 12:59

Nagy valószínűséggel műszaki probléma és a pilóták hibája együtt okozhatta az orosz Red Wings légitársaság Tu-204-as repülőgépének katasztrófáját, írta szerdán a Kommerszant című orosz napilap. A moszkvai Vnukovo repülőtéren tavaly december 29-én az orosz légitársaság Tupoljev típusú gépe nem tudott megállni a leszállópályán, és a betonkerítést átszakítva kicsúszott a kijevi országútra, miközben háromfelé szakadt.

A balesetet vizsgáló műszaki bizottságtól szerzett információk szerint a legénység szokásos módon, bár kissé óvatlanul tette le a gépet. Az ilyenkor megengedett 225-245 helyett 250 kilométer per órás sebességgel értek földet, és néhány száz méterrel tovább repültek a géppel a kelleténél. A szakemberek szerint ezek a dolgok önmagukban még nem lettek volna kritikusak. Közepes hátszélben a leszállópálya maradék része elegendő lett volna ahhoz, hogy a pilóták lefékezzék a repülőgépet.

A lecsökkent féktávolság és a leszállópálya síkossága miatt azonban a pilóták nem tudtak megfelelően fékezni, ezért a hajtóművek tolóerejének visszafordításával próbálkoztak. Az orosz napilap értesülése szerint a tolóerő-visszafordító berendezés a Tu-204-es mindkét hajtóművénél felmondta a szolgálatot.

A Kommerszantnak név nélkül nyilatkozó szakemberek szerint a kapitány és a másodpilóta is hibázott, mert nem ismerte fel idejében a műszaki problémát. A pilóták túl sokáig bekapcsolva tartották a visszafordító kart, így nemhogy lassították a gépet, hanem még fokozták is a hajtóerőt. A kapitány ezt felismerve már későn adott utasítást a hajtóművek leállítására.

A Kommerszant emlékeztetett arra, hogy az orosz repülési hatóságok tudtak a problémáról, miután a Red Wings egy másik járata december 21-én Novoszibirszkben hasonló okokból szenvedett balesetet. Mégis csak a moszkvai repülőgép-szerencsétlenség után hívták fel a figyelmet a PSZ-90A típusú hajtóművekkel felszerelt Tu-204-es Tu-214-es típusú repülőgépek fokozott karbantartására.

A december 29-i balesetben a nyolcfős személyzet öt tagja meghalt: a kapitány, a másodpilóta, a fedélzeti mérnök és két utaskísérő. A többiek állapota súlyos, de javul, mondta szerdán Vlagyimir Sztyepanov, az orosz rendkívüli helyezetek minisztériuma válságközpontjának vezetője.

Rovatok