Index Vakbarát Hírportál

Nehezen indult a tadzsik Sólyom

2013. augusztus 28., szerda 08:00

„Mi? Ja, igen, én vagyok. Hogy mennyibe kerül? Nem tudom, hívjon vissza tíz perc múlva" – bár a jegyárak iránt telefonon érdeklődők felvilágosítása még döcögősen megy, a Somon Air valamivel több, mint a farokfestést PR-eseménnyé dagasztó alibivállalkozás.

A 9. századi tadzsik herceg nevén futó, piros-fehér-zöld színekkel operáló közép-ázsiai magán-légitársaság már ötödik éve szállítja az utasokat Tadzsikisztánból 13 orosz célpont mellett a kínai Ujgurföld fővárosába, Ürümcsibe, a kazahsztáni Almatiba, valamint Dubaiba, Isztambulba és Frankfurtba.

A társaság 2005-ben alakult, ám három évbe telt, mire a társaság bérelt gépe először a levegőbe emelkedhetett. A cég ma hat géppel – a Boeing 737-es három típusával – repül. Az üzemeltetés kezdetben wet leasing keretében működött, a társaság tehát nemcsak a gépet, de a személyzetet is a gép tulajdonosától bérelte, mára azonban saját alkalmazottai is vannak.

Úgy tűnik, a Somon Air állja a versenyt a volt Szovjetunió legszegényebb egykori tagállamának – az egy főre eső GDP alig kétezer dollár – állami légitársaságával szemben is: ma már a magáncég az elnök, Emomali Rahmon hivatalos szállítója is.

A vállalkozás tervei között szerepelt, hogy Kelet-Európában is megvetné a lábát, ez azonban még Ukrajnában sem sikerült: a cég rövid idő után megszüntette hetente egyszer induló kijevi járatait.

A cég alapító-tulajdonosa Mirzo Masztangulov, egykori pilóta, később pedig az állami Tajik Air igazgatója volt. Az 1939-ben született üzletember azonban az első járat elindulása után négy hónappal meghalt. Tavaly óta az a brit Lloyd Paxton áll a társaság élén, aki 2007 júliusától alig két hónapig a Malév vezérigazgatói posztját is betöltötte, előtte 35 évig pedig a British Airways alkalmazásában állt. A most 70 éves Paxton 2007-es távozása meglepetés volt, amit személyes okokkal magyaráztak.

Rovatok