Azelőtt kikapcsolták az eltűnt maláj repülő egyik kommunikációs rendszerét, hogy a pilóták kijelentkeztek az irányítótoronytól, írja a BBC. Ez arra utal, hogy a repülő eltérítésében a pilótáknak is szerepük lehetett.
Nagyon valószínű, hogy az ACARS nevű rendszert szándékosan kapcsolták ki. Ez a rendszer a repülőgép állapotáról (például az üzemanyagszintről) küld jelentést a földi irányítóknak. A pilóták viszont csak 14 perccel később köszöntek el az irányítóktól ezekkel a szavakkal:
Minden rendben, jó éjt! Az AP úgy tudja, hogy a Malaysia Airlines szerint a másodpilóta köszönt el így az irányítóktól. A repülő kommunikációs rendszereinek kikapcsolása lehetővé tette, hogy a gép titokban repüljön.
Az Independent információi szerint a maláj hatóságok vizsgálják azt a feltételezést is, hogy a repülő egy észak-nyugat afganisztáni tálib bázison van, és ennek vizsgálatához diplomáciai engedélyt is kértek.
A repülőgép pozíciójáról szóló utolsó műholdas jelentés ennek megfelelően a Földről, leszállás után érkezhetett.
Korábban arra is utaltak a hatóságok, hogy a repülő szándékosan olyan útvonalat választhatott, amely távol esik a radaroktól.
Az eltűnt gépet hatalmas területen, már Kazahsztántól Ausztráliáig keresik, valószínű, hogy a gép az eddig feltételezettnél sokkal messzebbre is eljuthatott. A repülő az eltűnése után még öt órával is adott jeleket, ennyi idő pedig hatalmas távolságok megtételére elegendő. Az Indiai-óceán déli részén folyó keresést Ausztrália irányítja, a kutatásban összesen már huszonhat ország vesz részt, írja az MTI.
Nem valószínű, hogy a repülő Kazahsztán vagy Kirgizisztán körül lenne, mert ehhez több ország légterén is keresztül kellett volna haladnia, de egyik állam sem jelezte, hogy ismeretlen repülő haladt volna át felette. A kirgiz és kazah hatóságok is azt mondták, hogy annak ellenére nem észlelték az utasszállítót a légterükben, hogy katonai radarok figyelik a repülőket. Az Indiai-óceán déli része viszont a Föld egyik legeldugottabb része, kevés radar figyeli, és az óceán is mély. Ha a gép itt zuhant le, nagyon nehéz lesz megtalálni.
Közben a rendőrség házkutatást tartott a kapitány és a másodpilóta lakásán is, valamint kihallgatták a két férfi barátait is.
A házkutatás során a rendőrök lefoglaltak egy repülőszimulátort is a kapitány házában, mert csak egy tapasztalt pilóta képes földi irányítás, valamint a kommunikációs rendszerek nélkül úgy repülni, hogy a radarok ne lássák meg az utasszállítót.
Az ismerősök nem tartják valószínűnek, hogy a két férfi részt vett volna a gépeltérítésben, és a légitársaság adatai szerint a pilóták nem kérték, hogy együtt repülhessenek. A Daily Mail közzétette a kapitány és pilóta reptéri biztonsági ellenőrzéséről szóló videót.