Index Vakbarát Hírportál

Hivatalos bejelentés: az óceánba veszett a maláj gép

2014. március 24., hétfő 15:05 | aznap frissítve

A malajziai miniszterelnök bejelentette, hogy brit műholdképek elemzése alapján az eltűnt maláj gép az Indiai-óceánba veszhetett az ausztráliai Perth közelében. Az utasok családtagjainak is bejelentették, hogy minden kétséget kizáróan nincs túlélő. Keddre ígértek bővebb tájékoztatást, habár még nem jelentették be, hogy megtalálták a gép roncsait, de két fontos nyomra is bukkantak az Indiai-óceán déli részén.

Brit adatok szerint az eltűnt malajziai gép utoljára az Indiai-óceán déli részén, az ausztráliai Perth közelében volt a levegőben, jelentette be Nadzsib Razak malajziai miniszterelnök rendkívüli sajtótájékoztatóján. Ez az első hivatalos bejelentés, amiben a gép lezuhanásáról beszéltek, a miniszterelnök keddre ígért további információkat.

Nadzsib azt mondta, hogy a brit légibaleset-vizsgáló hatóság (AAIB) és az Inmarsat nevű brit műholdcég további vizsgálatokat végzett, és az elemzésük alapján arra jutottak, hogy az MH 370-es járat utolsó pozíciója az Indiai-óceán közepén volt. Mint mondta, ez a pont távol esik bármilyen lehetséges leszállóhelytől.

A sajtótájékoztató előtt összehívták a gépen utazó 239 ember családtagjait is, a Malaysia Airlines pedig személyesen, telefonon is megkereste az utasok hozzátartozóit, akiknek SMS-t is kiküldött: eszerint a gép minden kétséget kizáróan lezuhant, és senki sem élte túl a fedélzeten. „Amint azt a malajziai miniszterelnöktől is hallani fogják, el kell fogadnunk, hogy minden bizonyíték arra mutat, a gép az Indiai-óceán déli részén lezuhant" – írták.

Az Inmarsat alelnöke azt mondta a Guardiannek, hogy a gép gyártójával, a Boeinggel és több független légügyi szakértővel is konzultáltak, mielőtt megállapításaikat az AAIB-en keresztül megküldték vasárnap a malajziai hatóságoknak. A cég korábbi járatok útvonalát és sebességét is elemezte, emellett a legmodernebb, korábban nem használt modellezést alkalmazták. Ehhez használták a Doppler-hatást is, aminek lényege, hogy különböző helyekről máshogy hallatszik például egy elhaladó rendőrségi sziréna.

A gépen 154 kínai utas volt, a családtagjaiknak egy pekingi hotelben jelentették be a híreket. A helyszínre rendőrök és mentők érkeztek, többen felsikoltottak, az egyik hozzátartozó állítólag elájult, amikor meghallotta a bejelentést. Egy embert hordágyon vittek el a mentők. „Hogy veszíthetik el a kapcsolatot a géppel éjjel kettőkor, és látják még műholdképen hat órával később?" – kiáltotta kétségbeesetten az egyik asszony.

Barack Obama amerikai elnök telefonon fejezte ki részvétét Hszi Csin-ping kínai államfőnek. A repülőt gyártó Boeing is részvétét fejezte ki az áldozatok hozzátartozóinak.

Két nyomra bukkantak

A bejelentés nem azt jelenti, hogy a gép maradványai utáni keresés ne folytatódna, hivatalosan még nem találták meg a roncsokat. Hétfőn egyszerre két nyomon is vizsgálódtak az eltűnt maláj gépet kereső csapatok.

Egy kínai repülő egy fehér és négyszögletes, egy ausztrál gép pedig egy szürke vagy zöld, kör alakú és egy narancssárga, négyszögletes tárgyat vett észre, mindkét helyszínre hajók indultak. Ausztrália és Kína is kijelölte kutatás céljára vasárnap azt a területet, ahol most mindkét ország nyomra bukkant, mert műholdképek alapján több gyanús tárgyat is azonosítottak a körzetben.

Az ausztrál hatóságok helyi idő szerint este még azt jelentették be, hogy hétfőn is eredménytelenül zárult a keresés. Francia keresőcsapatok jelezték, hogy addig nem lehet vízalatti kutatásba kezdeni, amíg nem tudják valamennyire leszűkíteni az érintett területet.

Mi következhet, ha megtalálják?

Két és fél hete tűnt el

A Malaysia Airlines MH-370-es járata, egy Boeing 777-es 227 utassal és 12 fős személyzettel a fedélzetén Kuala Lumpurból tartott Pekingbe március 8-án. A gép helyi idő szerint 00 óra 41 perckor szállt fel Kuala Lumpurból, és 6 óra 30-ra kellett volna megérkeznie a kínai fővárosba, de elvesztették vele a kapcsolatot.

A gép utáni kutatást kiszélesítették, miután kiderült, hogy a malajziai hadsereg egy radarja a Malaka-szoros közelében észlelte a Boeing 777-est, több száz kilométerre attól a ponttól, ahol a polgári hatóságok utoljára tudtak a gép helyzetéről, és az ellenkező irányban, mint amerre elvileg repülnie kellett volna.

Az Inmarsat bejelentése szerint pedig már március 11-én valószínűsítették, hogy az eltűnt gép vagy az Indiai-óceán déli részén, vagy Közép-Ázsiában lehet, de semmiképpen nem a Dél-kínai-tengeren vagy a Malaka-szoros környékén, ahol a maláj hatóságok keresték.

A cég adatai szerint a gép még hét óráig repülhetett azután, hogy elvesztették vele a kapcsolatot. Több kritika szerint a maláj hatóságok napokig visszatartottak információkat és lassan léptek.

A két és fél hete eltűnt gépet eddig példátlan erőkkel keresték. Hétmillió-hatszázezer négyzetkilométernyi területet kellett átfésülni a Kaszpi-tenger keleti partjától az Indiai-óceán déli részéig. A keresésben huszonhat ország 60 hajója és 50 repülőgépe vett részt.

A gép eltűnéséről már több elmélet született, ezekről itt olvashat>>> A CNN-en is bemutatott – aztán lényegében cáfolt – „zombi repülő" elmélet szerint például a járat már robotpilótán repülhetett egy ideje, miután valamilyen technikai okból nem működtek a jeladók, a pilóták pedig füst vagy gázok miatt eszméletüket vesztették.

Biztos választ csak a fekete doboz adhat

Csak a fekete doboz megtalálása és elemzése adhat pontos választ arra, mi történt a géppel. Az amerikai haditengerészet már bejelentette, hogy a helyszínre küldenek egy olyan berendezést is, amellyel a repülő fekete doboza után tudnak kutatni. Az eszközt a csendes-óceáni parancsnokság telepíti majd.

A rendőrség eddig mindenesetre már több mint száz embert, köztük a pilóta és a másodpilóta családtagjait is kihallgatta az MH 370-es járat eltűnésének ügyében. Kiderült, hogy két iráni férfi is lopott iratokkal szállt fel a gépre, de a hatóságok megállapították róluk, hogy nem volt közük terrorszervezethez.

Rovatok