Index Vakbarát Hírportál

A pilóták hibája volt a San Franciscó-i repülőkatasztrófa

2014. június 25., szerda 00:38

A pilóták hibája és a repülőgép automata rendszereinek bonyolultsága okozta a dél-koreai Asiana Airlines légitársaság 214-es járatánaktavaly július 6-i balesetét- állapította meg a kedden nyilvánosságra hozott jelentésében az amerikai közlekedésbiztonsági hatóság (NTSB). Az Asiana Boeing 777-esének 307 utasa közül hárman meghaltak és közel 200-an megsérültek, közülük 49-en súlyosan, amikor a gép a földhöz csapódott a San Franciscó-i nemzetközi reptéren, írja az MTI.

A pilóták hibáztak a kifutópálya megközelítésénél azzal, hogy többek között véletlenül kikapcsolták gép repülési sebességvezérlőjét. A gépet irányító három pilóta összesen 20-30 különböző súlyosságú hibát ejtett. Az utasszállító túlságosan lassan és túl alacsonyan közelített a leszállópályához.

A szerencsétlenséghez hozzájárult a gép tolóerő-automatájának és automatikus repülésvezérlőjének bonyolultsága is. A Boeing repülőgépgyár által a légitársaságok számára biztosított anyagokból nem derül ki, hogy a tolóerő-automata milyen körülmények között nem biztosítja automatikusan a sebességet.

Chris Hart, az NTSB ügyvezető elnöke szerint a baleset rávilágított egy olyan problémára, amely világszerte régóta aggasztja a repülés szabályozásával foglalkozó szakembereket. Arra, hogy az egyre bonyolultabbá váló automatikus vezérlőrendszerek, amelyeket éppen a biztonság megerősítésére fejlesztettek ki, új hibalehetőségeket teremtenek. Hart szerint az Asiana pilótái túlságosan megbíztak az olyan automatizált rendszerekben, amelyek működését nem értették teljesen. Az NTSB-jelentés elmarasztalta a dél-koreai pilótaképzést is.

Airplane on fire at SFO airport

Az Asiana Airlines közölte, hogy pilótáinak felkészítésében már bevezette az NTSB javasolta változásokat. A légitársaság egyetértett a hatóságnak a tolóerő-automata és a robotpilóta bonyolultságára vonatkozó megállapításaival.

A Boeing viszont elutasította azt a következtetést, hogy a 777-es automatizált rendszerei hozzájárultak a balesethez, ugyanis ez a repülőgép-típus több mint 200 millió órányi repülés és több mint 55 millió leszállás közben nem szenvedett balesetet. A berendezések az Asiana gépének esetében is rendeltetésszerűen működtek.

A tavalyi balesetről ebben a cikkünkben olvashatnak részletesebben.

Rovatok