A politikai apátia után a pszichiátriai intézetek izolációs funkciója ellen tiltakozott Moszkvában Pjotr Pavlenszkij. A 30 éves művész szerint akciója több, mint önmutogatás, a társadalom közönyéről szól. Ha kell a kijevi forradalom kicsinyített mását is megrendezi, már ameddig hagyja a tűzoltóság égni a gumiabroncsokat Szentpétervár közepén.
Varrta már be a száját, szögelte a Vörös térhez a herezacskóját, hengergőzött meg szögesdrótban, vasárnap pedig a fülcimpáját vágta le a politikai akcióművészet orosz újhullámának önkínzó alakja.
Pjotr Pavlenszkij ezúttal az ellen tiltakozott egy moszkvai pszichiátriai intézet betonkerítésén meztelenül csonkolva magát, hogy a rendőrállamnak lehetősége van arra, hogy megmondja, hol az elmebetegek és az egészségesek közötti határ, és ezzel a jogával élve izolálhatja is a társadalom egy részét a többségtől. (Erre az izolációra utalt a fülcimpa levágása.)
Pavlenszkijt a rendőrök emelték le a falról. A 30 éves vérző fülű utcai művészt kórházba szállították, tüdőgyulladás gyanújával. Ugyanis még Moszkvában sem tartják az egészségre kedvező hatásúnak, ha valaki hideg betonfalon üldögél meztelenül - mínusz négy fokban. (Bár van aki ezzel vitatkozna, Oroszországban azért bőven akadnak, akik hisznek a fagy gyógyerejében.)
Kedden ügyvédje közölte, hogy Pavlenszkijt beszámíthatónak nyilvánították – immár negyedszer. Persze kérdés, hogy ezzel nem vált-e okafogyottá az állam pszichiátriával való visszaéléséről szóló performansz.
„Néhányszor már próbálták őt hülyének beállítani, de a Nyomozati Hatóságnak ez mindeddig nem sikerült” – mondta Dmitrij Gyinze, aki szerint ezúttal sem lehet sem pszichés zavarról, sem bűncselekményről beszélni. „Hát, felmászott a kerítésre meztelenül, ez művészeti akció volt” – mondta az ügyvéd.
Pavlenszkij nem magányos harcosa a politikai alapú provokatív művészeti performanszoknak. A Putyin elleni akció után külföldön is ismertté vált, de előtte az orosz médiában már jelenlévő Pussy Riot jóval korábban megjelent a porondon.
A Putyin-ellenes akció miatt tvaly decemberi szabadulásáig 21 hónapot börtönben töltött két résztvevő szabadulása után Szocsiban vétette észre magát, bár akciójukat durván félbeszakították az ellenük ostorral is fellépő biztonságiak.
Az elődnek tekintett Vojna (Háború) művészeti csoport – amelyben a Pussy Riot több tagja is részt vett – szintén előkészítette a terepet az utcai performanszoknak. A Vojna – miután a szabadságot hirdeti – különböző akcióival mindenkinél kiverte már a biztosítékot: az egyháznál, az állami szerveknél éppúgy, mint a szélsőjobbnál a vagy épp a demokratikus ellenzéknél.
A Vojna provokatív akciói az állami szervezeteket is megihlették, olyannyira, hogy maguk is vállalkoztak egyre: a Modern Művészetek Állami Központja 2011-ben innováció kategóriában első díjat ítélt a Vojnának a „F.sz az FSZB fogságában” című munkájáért, ami nem volt már mint Szentpétervár egyik felnyíló hídjára festett pénisz, ami a híd felnyitásakor a Szövetségi Biztonsági Szolgálat (FSZB) épületére meredt.
Ahogyan korábbi tiltakozó projektjei is. A szentpétervári iparművészeti egyetemen monumentális művészetet tanult Pavlenszkij akkor vált szélesebb körben ismertté, amikor a Pussy Riot Vlagyimir Putyint kritizáló templomi performansza mellett tüntetett.
„A Pussy Riot akciói sokkal visszafogottabbak, mint Jézus tettei”
– mondta Pavlenszkij, a saját tiltakozása után. Akkor bevarrt szájjal állt a szentpétervári Kazanyi Székesegyház elé – a szovjet érában itt volt az emberiség vallás elleni küzdelmének történetét viaszbábus életképekkel bemutató ateista múzeum –, egy felirattal, amely szerint a Pussy Riot csupán megismételte Jézus akcióját, amikor a templomból kiűzte a kufárokat.
Februárban egy nagyobb csoporttal barikádot épített a Vérző Megváltó templománál – Szentpétervárnak ezen a pontján végzett egy anarchista II. Sándorral 1881-ben –, majd a tüntetők közösen felgyújtották a barikádot, és az anarchisták fekete és az ukránok sárga kék zászlajait lengették. A kiérkező tűzoltók munkája alatt doboltak, ezzel is felidézve a kijevi tüntetések hangulatát. Pavlenszkijj garázdaság vádjával került bíróság elé.
A 20 perces akciónak a rendőrség vetett véget. „Az égő abroncsok, az ukrán és fekete zászlók és a dobok hangja – mindez a felszabadulás és a forradalom éneke. A Majdan feltartóztathatatlanul terjedni fog és eljut a birodalom szívéig A birodalmi sovinizmus elleni küzdelem folytatódik” – idézte a Fontanka.ru Pavlenszkijék hitvallását a mini-Majdan kapcsán, amely miatt a résztvevők garázdaság vádjával kerültek bíróság elé, ítélet még nem született.
Tavaly májusban szögesdrótba burkolózva feküdt ki köztéri szoborként a városháza előtt, a politikai elnyomás ellen tiltakozva – a járókelőket nem botránkoztatta meg, a rendőröket annál inkább.
Legismertebb akcióját tavaly szeptemberben hajtotta végre, amikor herezacskóját a Vörös tér macskakövéhez szögelte.
Ezúttal az elmozdítása is bonyolultabb volt az önmagát ismét szoborként megjelenítő meztelen művésznek. A „Rögzítés” címen végrehajtott művészeti projekt Pavlenszkij szerint jóval több volt, mint egy exhibicionista médiahekknél.
„Ez az apátia metaforájaként is felfogható. Akcióm az orosz társadalom politikai közömbösségét, és fatalista hozzáállását fejezi ki. Nem a csinovnyikok törvénytelenségei bénítják meg a társadalmat, hanem, hogy leragadunk saját vereségeinknél” – írta Pavlenszkij.
„Most, amikor a hatalom az egész országot börtönné változtatja, nyíltan kirabolva a lakosságot, átirányítva a pénzügyi forrásokat a rendőrállam javára,
a társadalom nem lép fel, megfeledkezve számbeli fölényéről. Tétlenségével hozzájárul a rendőrállam győzelméhez”
Idén áprilisban a rendőrség úgy döntött, bűncselekmény hiányában megszünteti a nyomozást a Vörös téri akció kapcsán.