Index Vakbarát Hírportál

Eltűnt egy repülő Szingapúr felé

2014. december 28., vasárnap 07:45

Megszakadt a földi összeköttetés azzal a repülőgéppel, amely magyar idő szerint éjjel egykor kellett volna, hogy megérkezzen Indonéziából Szingapúrba. Az AirAsia QZ8501-es járatán 162 ember tartózkodott – írta a BBC. A hírt az AirAisa a Twitteren erősítette meg. A fapados gép egy háromórás út kétharmadánál tűnt el, négy és fél órányi útra elég üzemanyaggal.

Az Airbus 320-200-as kapitánya korábban rossz időről jelentett, ezért a Surabayából Szingapúrba tartó repülő pilótái engedélyt kértek arra, hogy eltérjenek a kijelölt útvonaltól. A gép a Reuters szerint 9750 méter magasan repült, amikor engedélyt kért, hogy 11500 méterre emelkedjen, hogy elkerülje a felhőket. 

A kapcsolat ekkor veszett el, még Indonézia légterében, Borneó szigetéhez közeledve, amikor a gép 10 ezer méter magasan járt.  Djoko Murjatmodjo, az indonéz közlekedési minisztérium légiközlekedési vezetője szerint a gép nem küldött vészjelzést.

A szomszédos Szingapúr és Malajzia egyaránt azonnal felajánlotta segítségét. A képen egy szingapúri C-130-as repülőgép, mely részt vesz a keresésben. Nem találtak semmit, a sötétedés mellett ráadásul az időjárási viszonyok sem voltak kedvezőek.

Az éjszaka beálltával felfüggesztették a kutatást a gép után, de hétfőn újra megkezdték. 

Az indonéz alelnök szerint valószínű, hogy a gép lezuhant, de arról nincs pontos információ, hogy hol. Hétfőn felújítják a kutatást a roncsok után, több hajóval és az eddiginél nagyobb területen - közölte sajtótájékoztatóján Juszuf Kalla a Ria Novosztyi szerint.

Az indonéz közlekedési minisztérium közzétette a repülőgép felszállását tanúsító dokumentumot, mely szerint 8296 kg üzemanyag volt a gépen (jóval több, mint az úthoz szükséges mintegy 5200 kilogramm).

Az Airbus bejelentette: kapcsolatban állnak a légitársasággal, és minden segítséget megadnak az AirAsia-nak. Közleményükből kiderül: a gép 23 ezer órát repült körülbelül 13 600 úton. 

Tapasztalt pilóta vezette

A kapitányt és elsőtisztet is tapasztalt szakembernek ismeri a légitársaság. Az Indonesia AirAsia 49 százalékban a malajziai AirAsia csoport tulajdona, a többi részvény helyi befektetők kezében van. A csoport vállalatai megtalálhatók a Fülöp-szigeteken, Thaiföldön és Indiában is. Fapados malajziai szolgáltatásának indulása, azaz 2002 óta még nem veszített el repülőgépet.

A légitársaság jelentése szerint 155 utas és hétfős személyzet utazott a gépen. Ebből 155 fő indonéz, három dél-koreai, egy-egy szingapúri, malajziai, brit és francia. Az utasok között 16 gyerek és egy csecsemő is volt a fedélzeten.

Köszönjük, hogy gondolnak rájuk, imádkoznak értük. Erősnek kell maradnunk.

írta a Twitteren Tony Fernandes, a légitársaság igazgatója, aki Surabayába sietett. Teo Chee Hean szingapúri miniszterelnökhelyettes is ellátogatott az utasok családtagjaihoz, akik híreket várnak a Changi repülőtér kettes terminálján. Az AirAsia ázsiai járatai az eltűnt gép ellenére menetrend szerint közlekednek tovább. A RIA Novosztyi szerint

a légitársaság egy másik gépe nem sokkal a gép eltűnése után kényszerleszállást hajtott végre.

Barack Obama amerikai elnököt Hawaii-on töltött szabadsága alatt értesítették a gép eltűnéséről. 

Megint maláj gép

Malajzia repüléstörténetének legtragikusabb éve az idei: március 8-án a Kuala Lumpurból Pekingbe tartó járata tűnt el nyomtalanul, 239 emberrel a fedélzetén.

Július 17-én pedig Donyeck felett lőtték le az oroszbarát szeparatisták a társaság MH17-es járatát, amelyen Amszterdamból Kuala Lumpurba 298 ember tartott. A tragédiákat senki sem élte túl.

Rovatok