Eddig három férfi és három nő, köztük egy légiutaskísérő holttestét találták meg az indonéz hatóságok szerdán Borneó szigete mellett az AirAsia vasárnap lezuhant utasszállítójának roncsai közelében, írja az MTI. A Bun Tomo indonéz hadihajó pedig már 40 holttestet talált.
Közben az első két koporsó már meg is érkezett Surabaya városába, ahol a hozzátartozók DNS-vizsgálatokkal segítik az áldozatok beazonosítását, írja a BBC.
A radarfelvétek alapján mostanra szinte biztos, hogy a 30-50 méterrel a vízfelszín alatt találta nagy, sötét tárgy az AirAsia gépe. A rossz időjárás és a háromméteres hullámok miatt azonban akadozik a kutatás a mentőhelikopterek ugyanis nem tudtak repülni a roncsok környékén.
A gépen 155 indonéziai, három dél-koreai és egy-egy malajziai, szingapúri, brit és francia állampolgár ült, utóbbi a másodpilóta volt. Az áldozatok között 17 gyerek volt.
A hozzátartozók közül sokan a surabayai repülőtér várótermében várják kétségbeesetten a híreket, közülük többen sokkot kaptak, összeestek és orvosi ellátásra szorultak. Az indonéziai elnök, Joko Widodo a reptéren találkozik a hozzátartozókkal, emellett köszönetet mondott a keresésbe bekapcsolódó országoknak.
Az AirAsia légitársaság Airbus A320-200-as típusú utasszállítója vasárnap reggel Surabayából tartott Szingapúrba, és helyi idő szerint 6 óra 17 perckor tűnt el a jakartai légi irányítás radarképernyőiről. A kapcsolat a felszállás után 42 perccel szakadt meg, amikor a repülőgép a Jávai-tenger fölött, Borneó és Jáva között repült.
A pilóta nem adott le vészjelzést, de közvetlenül az eltűnés előtt engedélyt kért a repülésirányítóktól arra, hogy nagyobb magasságba emelje a gépet. Az engedély megadása váratott magára, mert hét másik gép repült a közelben. Repülési szakértők szerint nem ritka, hogy ebben térségben repülő gépek hasonló kéréssel fordulnak a repülésirányítókhoz, elkerülendő a gyakori viharokat.
A holttestek épek és a rajtuk lévő ruházat is sértetlen, vagyis a gép nem a levegőben robbant fel, hanem a tengerbe csapódva tört szét. A Reutersnek nyilatkozó szakértők szerint a repülős szakzsargonban emlegetett
átesés történhetett,
azaz a túl lassú sebesség miatt megszűnhetett a repüléshez szükséges felhajtóerő, és a gép a tengerbe zuhanhatott. Ha valóban így történt, akkor viszonylag gyorsan felszínre tudják majd hozni az áldozatok holttesteit és a repülő roncsait, mivel azok vélhetően kis területen szóródtak szét.
A CNN szerdai összeállításából kiderült: két család is lekéste az AirAsia járatát, amit utólag kisebbfajta csodaként fogtak fel.
Inge Goreti Ferdiningsih például egy kilenc hónappal korábban lefoglalt hajókirándulásos-aquaparkos szingapúri vakációra indult volna a férjével, és a három gyerekkel, a 10 éves Christopherrel, a 7 éves Nadine-nal és az 5 éves Felixszel. Az indulás előtti napon azonban a testvérétől arról értesült, hogy a gyomorbántalmakkal kórházba került apjuknál hepatitiszfertőzést állapítottak meg. Az asszony úgy érezte, nem lenne felhőtlen a nyaralásuk, miközben az apja súlyos beteg, ezért inkább lemondta a jegyfoglalásokat.
Egy másik, tízfős család Szingapúrban akarta megünnepelni a szilvesztert. Viszont elfelejtették megnézni azt az emailt, amiben az AirAsia légitársaság értesítést küldött a 2 órával korábbi indulásról, így pont lekésték a gépet. A feledékeny rokon most isteni jelnek véli, hogy végül nem kellett szólnia a családjának a korábbi indulásról.
A Malaysia Airlines egyik utasszállítója márciusban tűnt el az Indiai-óceán felett 239 emberrel a fedélzetén, de máig nem tudni, hogy mi történt vele, azóta is keresik. Négy hónapra rá a légitársaság másik utasszállítója is lezuhant: a feltételezések szerint oroszbarát szakadárok lőtték le tévedésből a háború sújtotta Kelet-Ukrajna fölött. A katasztrófában akkor 298-an haltak meg.