Index Vakbarát Hírportál

15 ember túlélte az indonéz légikatasztrófát

2014. december 31., szerda 10:01 | aznap frissítve

Eddig három férfi és három nő, köztük egy légiutaskísérő holttestét találták meg az indonéz hatóságok szerdán Borneó szigete mellett az AirAsia vasárnap lezuhant utasszállítójának roncsai közelében, írja az MTI. A Bun Tomo indonéz hadihajó pedig már 40 holttestet talált.

Közben az első két koporsó már meg is érkezett Surabaya városába, ahol a hozzátartozók DNS-vizsgálatokkal segítik az áldozatok beazonosítását, írja a BBC.

A radarfelvétek alapján mostanra szinte biztos, hogy a 30-50 méterrel a vízfelszín alatt találta nagy, sötét tárgy az AirAsia gépe. A rossz időjárás és a háromméteres hullámok miatt azonban akadozik a kutatás a mentőhelikopterek ugyanis nem tudtak repülni a roncsok környékén.

A gépen 155 indonéziai, három dél-koreai és egy-egy malajziai, szingapúri, brit és francia állampolgár ült, utóbbi a másodpilóta volt. Az áldozatok között 17 gyerek volt.

A hozzátartozók közül sokan a surabayai repülőtér várótermében várják kétségbeesetten a híreket, közülük többen sokkot kaptak, összeestek és orvosi ellátásra szorultak. Az indonéziai elnök, Joko Widodo a reptéren találkozik a hozzátartozókkal, emellett köszönetet mondott a keresésbe bekapcsolódó országoknak.

Csak találgatják, miért zuhant le a gép

Az AirAsia légitársaság Airbus A320-200-as típusú utasszállítója vasárnap reggel Surabayából tartott Szingapúrba, és helyi idő szerint 6 óra 17 perckor tűnt el a jakartai légi irányítás radarképernyőiről. A kapcsolat a felszállás után 42 perccel szakadt meg, amikor a repülőgép a Jávai-tenger fölött, Borneó és Jáva között repült.

A pilóta nem adott le vészjelzést, de közvetlenül az eltűnés előtt engedélyt kért a repülésirányítóktól arra, hogy nagyobb magasságba emelje a gépet. Az engedély megadása váratott magára, mert hét másik gép repült a közelben. Repülési szakértők szerint nem ritka, hogy ebben térségben repülő gépek hasonló kéréssel fordulnak a repülésirányítókhoz, elkerülendő a gyakori viharokat.

A holttestek épek és a rajtuk lévő ruházat is sértetlen, vagyis a gép nem a levegőben robbant fel, hanem a tengerbe csapódva tört szét. A Reutersnek nyilatkozó szakértők szerint a repülős szakzsargonban emlegetett

átesés történhetett,

azaz a túl lassú sebesség miatt megszűnhetett a repüléshez szükséges felhajtóerő, és a gép a tengerbe zuhanhatott. Ha valóban így történt, akkor viszonylag gyorsan felszínre tudják majd hozni az áldozatok holttesteit és a repülő roncsait, mivel azok vélhetően kis területen szóródtak szét.

15 ember túlélte a katasztrófát 

A CNN szerdai összeállításából kiderült: két család is lekéste az AirAsia járatát, amit utólag kisebbfajta csodaként fogtak fel.

Inge Goreti Ferdiningsih például egy kilenc hónappal korábban lefoglalt hajókirándulásos-aquaparkos szingapúri vakációra indult volna a férjével, és a három gyerekkel, a 10 éves Christopherrel, a 7 éves Nadine-nal és az 5 éves Felixszel. Az indulás előtti napon azonban a testvérétől arról értesült, hogy a gyomorbántalmakkal kórházba került apjuknál hepatitiszfertőzést állapítottak meg. Az asszony úgy érezte, nem lenne felhőtlen a nyaralásuk, miközben az apja súlyos beteg, ezért inkább lemondta a jegyfoglalásokat.

Egy másik, tízfős család Szingapúrban akarta megünnepelni a szilvesztert. Viszont elfelejtették megnézni azt az emailt, amiben az AirAsia légitársaság értesítést küldött a 2 órával korábbi indulásról, így pont lekésték a gépet. A feledékeny rokon most isteni jelnek véli, hogy végül nem kellett szólnia a családjának a korábbi indulásról.

2014 a maláj gépek fekete éve volt

A Malaysia Airlines egyik utasszállítója márciusban tűnt el az Indiai-óceán felett 239 emberrel a fedélzetén, de máig nem tudni, hogy mi történt vele, azóta is keresik. Négy hónapra rá a légitársaság másik utasszállítója is lezuhant: a feltételezések szerint oroszbarát szakadárok lőtték le tévedésből a háború sújtotta Kelet-Ukrajna fölött. A katasztrófában akkor 298-an haltak meg.

Rovatok