Két nagyméretű tárgyat találtak a Jávai-tenger fenekén a hat napja eltűnt utasszállító repülőgépet kereső csoportok – jelentette be szombaton Bambang Soelistyo, a kutatást irányító indonéz ügynökség vezetője.
A tárgyak harminc méter mélyen fekszenek a tengerfenéken, azon a helyen, ahol a lezuhant gép utáni kutatás is folyt – írja az MTI. Emellett olajfolt is lebeg a víz felszínén, ezért Soelistyo biztos benne, hogy az eltűnt gép roncsaira bukkantak. Egyes hírügynökségek tényként közlik, hogy megtalálták a gép roncsait, mások pedig tartózkodnak ettől, csupán két tárgyról írnak.
A tengerfenéken észlelt egyik tárgy 9,4-szer 4,8 méteres, és 0,4 méter vastag, a másik pedig 7,2-szer félméteres. Soelistyo szerint most megpróbálnak felvételt készíteni róluk mélyvízi robotjárművekkel, majd búvárok is leereszkednének a tengerfenékre, de a kutatást az erős hullámzás és viharos széllökések nehezítik.
Az AirAsia 8501-es járata 162 emberrel a fedélzetén december 28-án reggel indult Surabayából Szingapúrba. A kapcsolat a felszállás után 42 perccel szakadt meg, amikor az Airbus a Jávai-tenger fölött, a borneói Kalimantan és Jáva között repült.
Eddig összesen harminc holttest került elő. Apróbb gépdarabokat is kihalásztak már a tengerből, de a gép törzsét mindezidáig nem találták meg. A fekete dobozok utáni kutatás egy 13 500 négyzetkilométeres területen folyik, a műveletben indonéz, maláj, szingapúri és amerikai hajók, valamint fémkereső berendezésekkel felszerelt repülőgépek vesznek részt, de két japán helikopterszállító hajó is bekapcsolódik a kutatásba.
Az eddig megszólaltatott szakértők leginkább a térségben uralkodó ítéletidővel hozták kapcsolatba a tragédiát, valószínűsítették, hogy a gép viharzónába került. A pilóta nem adott le vészjelzést, de közvetlenül az eltűnés előtt engedélyt kért a repülésirányítóktól arra, hogy nagyobb magasságba emelje a gépet. Az engedély megadása váratott magára, mert hét másik gép repült a közelben.
Az indonéz hatóságok szombaton megtiltották az AirAsia légitársaságnak, hogy a katasztrófa okainak tisztázásáig járatokat indítson ugyanabban a légi folyosóban, ahol nyoma veszett 8501-es járatnak. Ezt azzal indokolják, hogy a légitársaság nem tartotta be az engedélyezett menetrendet: csak keddenként, csütörtökönként és szombatonként indíthatott volna járatokat Surabaya és Szingapúr között, miközben a szerencsétlenség vasárnap történt. Az AirAsia elnöke cáfolta azt, hogy engedély nélkül repült a szerencsétlenül járt gép.